מגה מוסך
ניוזלטר מגה מוסך
מגה מוסך גיליון 262
לעמוד קודם

בינה מלאכותית ככלי לבטיחות בדרכים

10/04/2025
זמן קריאה: 1 דק'

לפני כמה שנים נראה שענף הרכבים האוטונומיים "נתקע בנתיב האיטי". קצב ההתפתחות שלו נבלם, וניכר חוסר ברעיונות חדשים. ז'ורז' אאוד (Georges Aoude) היה אחד היזמים המעטים שחיפשו דרכים ושיטות חלופיות לקידום רכבים אוטונומיים וטכנולוגיות ייחודיות הקשורות לפיתוח שלהם. בשנת 2016 הוא הקים את מיזם דרק (Derq) שפועל בחסות המכנון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (Massachusetts Institute of Technology).

הרעיון המרכזי של המיזם הוא להשתמש בטכנולוגיית בינה מלאכותית - שהיא חלק מרכזי ברכבים אוטונומיים - בתשתיות הכביש והתנועה. אאוד מסביר: "הצלת חיים לא קשורה אך ורק לרכב עצמו. צריך להתחשב בסביבה ולהשתמש במשאבים שקיימים במערכות האקולוגיות של תנועה בכבישים."

אאוד מאמין, כי שילוב של מערכות AI בתשתיות תנועה עשוי להפחית את כמות התאונות במידה רבה, עם דגש בתאונות בין רכבים להולכי רגל ובין רכבים למשתתפי תנועה פגיעים (רוכבי אופניים ואופנועים). בינה מלאכותית תשמש לניתוח נתונים שמתקבלים ממצלמות ומחיישנים המותקנים ברמזורים. כך דרק יוכל לזהות מצבים מסוכנים בכביש ובצמתים מסוימים.

תוכנות החברה עשויות לספק התראות בטיחות בזמן אמת ולשלוח הודעות ודוחות בטיחות למחלקות תחבורה עירוניות האחראיות לבטיחות בדרכים. צמתים, כבישים ורחובות מסוכנים מסומנים על מפות באפליקציות ניווט ועל מפות חום ספציפיות. בזכות מידע שמתקבל ממערכות ועובר עיבוד על ידי בינה מלאכותית, עובדי מערך הבטיחות בעיר יכולים לקבל החלטות חשובות. למשל, אפשר לאסור פניות לכיוון מסוים ברמזורים או לנתב תנועה לכבישים ולרחובות פנויים.

מערכות שיכולות לזהות ולחזות תאונות והתנגשויות הן כלי טכנולוגי שרשויות עירוניות זקוקות לו כבר זמן רב. עד כה, איסוף נתונים בדרך ידנית או מכנית נהפך לתהליך ארוך ומייגע, והמעקב אחרי נקודות ספציפיות עשוי להימשך חודשים. הרשויות האמריקניות רואות בדרק מיזם פורץ דרך שיספק פתרון בטיחותי בעל משמעות.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן