טכנולוגיית צבע מתקרר של ניסאן
חברת רכבים היפנית ניסאן (Nissan) יצרה ובחנה צבע חדשני לרכבים. שיטת הצביעה החדשה והצבע עוזרים להוריד את הטמפרטורה של הרכב בסביבה חמה, בעיקר בחודשי הקיץ וכשהרכב נמצא בהשפעה ישירה של השמש ומתחמם. הצבע גם עוזר לחסוך אנרגיה של מערכת המיזוג.
הצבע יוצר בשיתוף פעולה עם חברת רדי-קול (Radi-Cool) שמתמקדת בייצור ופיתוח של מוצרים בעלי תכונות קירור קרינתיות. הוא משלב חומרים טבעיים עם חומרים סינתטיים מורכבים, והדבר עוזר להקנות לצבע יכולות פיזיות וכימיות שבדרך כלל לא קיימות באופן טבעי. הפרויקט של ניסאן הוא חלק ממאמץ החידוש ונועד לספק פתרונות חדשניים בדרך לעתיד נקי וידידותי יותר לסביבה.
בשלב הראשון של הפרויקט, בנובמבר 2023, התחילה ניסאן בניסוי טכני מורכב שהתקיים בשטח של שדה התעופה הבינלאומי האנדה (Haneda) בטוקיו. בשיתוף פעולה עם הנהלת נמלי התעופה של יפן (Japan Airport Terminal Co, Ltd.), השלוחה היפנית של חברת רדי-קול (Radi-Cool Japan) ושירות הקרקע של חברת התעופה הלאומית של יפן ANA (All Nippon Airways), ניסאן צבעה בצבע המקרר שלה את אחד מרכבי השירות, ניסאן NV100.
שדה התעופה התברר כמיקום אופטימלי לבדיקת התגובות של הצבע להתחממות קיצונית ולהפרשי טמפרטורות. שני רכבים חונים בשמש הקופחת, אחד מהם צבוע בצבע סטנדרטי והאחר נצבע בצבע המקרר. הרכב עם הצבע המקרר נוטה להתחמם בשמש הרבה פחות מהרכב עם הצבע הרגיל. ההפרש במעלות מגיע לעד 12 מעלות צלזיוס.
התכונות הטכניות של הצבע אפשריות בשל מבנה טכני ייחודי. חלקיקים קטנים של חומרים פיזיים שמשולבים בתוך הצבע, מגיבים אחרת להשפעת אור וחום. אחד החלקיקים משקף ודוחה קרני IR (אינפרה-אדומות) שמגיעות מאור השמש. במקרים כאלו, צבע רגיל גורם ויברציות של שרף שנמצא בתוך הצבע, ברמה המולקולרית, והרכב מתחמם. החלקיק המרכזי השני מספק את פריצת הדרך הטכנית האמיתית. הוא מייצר גלים אלקטרומגנטיים שפועלים נגד קרני השמש ומחזירים את האנרגיה מהרכב לאטמוספירה.