מגה מוסך
ניוזלטר מגה מוסך
מגה מוסך גיליון 269
לעמוד קודם

האם המפתח החכם מסוכן?

21/07/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

למערכות אלקטרוניות ברכב המודרני יש יתרונות רבים, בעיקר בתחום הבטיחות, למשל מערכות בלימה נגד החלקה (ABS) ובקרת יציבות. אלא שתכונות נוחות כגון מסכי מגע או התנעה ללא מפתח (Keyless Ignition) מעוררות דאגה לעיתים. כתבה שפורסמה לאחרונה בניו יורק טיימס העלתה לסדר היום את אחת הסכנות הפחות מדוברות: השארת רכב מונע בטעות במוסך סגור עקב מערכת התנעה ללא מפתח.

אחת הדוגמאות הטרגיות שהוזכרו הייתה מקרה מוות של בני זוג אשר נפגעו מהרעלת פחמן חד־חמצני (CO) לאחר שהשאירו את רכבם, טויוטה אבלון (Toyota Avalon) משנת ייצור 2017, מונע במוסך סגור. בדגם זה יש מערכת עצירה/התנעה אוטומטית, שמכבה את המנוע במצבים מסוימים תוך כדי שהרכב עדיין דלוק. הדבר מקשה על הנהג לזהות אם הרכב פועל או לא. פחמן חד־חמצני עלול להצטבר לרמות קטלניות בתוך דקות, במיוחד כאשר המנוע קר ופולט רמות גבוהות של מזהמים.

מאז 2006, מעריך העיתון, לפחות 36 מקרי מוות דומים התרחשו בארה"ב, ועשרות נוספים נפגעו. למרות שתופעות כאלה נדירות למדי, הסיכון האצור בטכנולוגיה הזו מעורר סימני שאלה, במיוחד כשהמערכת נועדה להקל את השימוש ולהגביר את הנוחות.

מערכת התנעה ללא מפתח מאפשרת לנהג להשאיר את השלט בכיס או בתיק בלי לחשוש שינעל את המפתחות בתוך הרכב. היא גם נחשבת בטוחה יותר ממפתח מכני בזכות התקשורת האלחוטית עם מחשב הרכב. יצרניות רבות, בהן ג'נרל מוטורס, אימצו את המערכת כחלק מלקחי תקלות העבר כדי להפחית את הסיכון לכיבוי לא מכוון בזמן נהיגה. אולם דווקא שילוב המערכת הזו עם מערכות עצירה אוטומטית מעלה את הסיכון להשארת רכב דלוק בטעות.

הבעיה המרכזית כיום היא היעדר מנגנון כיבוי אוטומטי מובנה בכל הדגמים. חלק מהיצרניות, כולל טויוטה בדגמי 2020 ואילך, כבר שילבו מערכות כאלה, הפועלות לפי טיימר או תגובת הרכב לפתיחת הדלת או התרחקות מהשלט. עם זאת לא כל יצרנית ממהרת ליישם שינויים כאלה, במיוחד כשהרגולציה דורשת מורכבות נוספת.

לפי ארגונים כגון SAE International והרשות הפדרלית לבטיחות בדרכים (NHTSA), דרוש תקן אחיד שיחייב להתקין מערכות התרעה או כיבוי אוטומטי, אך תעשיית הרכב נוטה להתנגד לרגולציות מחמירות. ובכל זאת, ישנה אחריות אישית שראוי להדגיש: הטכנולוגיה אמנם השתנתה, אך האחריות להבין כיצד הרכב מתנהג עדיין מוטלת על הנהג. כשהמפתח הפיזי נעלם והצליל של המנוע נעשה שקט יותר או בלתי מורגש, עלינו לחדד את תשומת הלב שלנו ולוודא שהמכונית אכן כבויה, במיוחד כשחונים בתוך מבנה סגור.

בשורה התחתונה, ככל שמכוניות נעשות דומות יותר למכשירי חשמל אוטומטיים ונהגים פחות מעורבים בתפעולן, כך גובר הצורך להיזהר ולהיות ערניים. אמצעי הבטיחות החשוב ביותר ברכב הוא עדיין הנהג.

 

לפרטים נוספים

 

אילוסטרציה. כפתור למפתח חכם

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן