פנסים נפתחים יחזרו לאופנה?
בעידן שבו רכבי חשמל מעוצבים בהשראת משחקי מחשב פרימיטיביים וצורות עיצוב נוסטלגיות חוזרות לרחוב, נדמה שפנסים נפתחים - אותם פנסים נשלפים שהיו נפוצים בשנות ה־70 עד שנות ה־90 - נותרו מחוץ לחגיגת התחייה העיצובית. מדוע?
ההיסטוריה של פנסים נפתחים
פנסים נפתחים הופיעו לראשונה כבר ב־1935 על דגם קורד 810 (Cord) שהציג פנסים נסתרים שהופעלו ידנית. כעבור שנה הם הותקנו גם בדגם הייצור של אלפא רומיאו, וב־1962 נהפכו לאביזר פופולרי וסטנדרטי למדי עם הגעתו של הרכב לוטוס אלאן (Lotus Elan), הפעם באמצעות מנגנון ואקום מתוחכם.
פנסים נפתחים נהפכו לסמל עיצובי ברכבי ספורט, מקורבט (Chevrolet Corvette) ועד מאזדה MX-5, אך נעלמו עם סיום הייצור של לוטוס אספרי (Esprit) וקורבט C5 בשנת 2005. לא בגלל איסור רשמי, אלא משום שרגולציה חדשה ודרישות בטיחות הפכו את הפונקציה לפחות בטוחה.
מה קרה מאז? דרישות אווירודינמיות וחוקי הגנת הולכי הרגל ברחבי העולם העדיפו עיצובים חלקים, ללא אלמנטים נשלפים. כמו כן טכנולוגיית תאורה מתקדמת אפשרה ליצרנים לבנות פנסים קומפקטיים, יעילים וזולים יותר, ללא צורך במנגנון מכני כבד.
ובכל זאת, למה הפנסים הנפתחים לא חזרו עדיין? לפי ד"ר מיכאל קרופה (Michael Kruppa), ראש תחום פיתוח הפנסים באודי, "ברגע שמוסיפים מנגנון מכני לפונקציה שלא צריכה להיות כזו, זה רק מסבך ומכביד."
המגבלות של הרכב המודרני
מעבר לעלות ולמשקל, פנסים נפתחים כמעט בלתי אפשריים להתקנה ברכבים מודרניים: חלק החזית של הרכב עמוס בטכנולוגיות בטיחות, מצלמות, חיישנים ואלמנטים אווירודינמיים.
מבחינת רגולציה, לקח שנים לאשר באירופה התאמות של פנסי לד מסתגלים, וכיום הם רק מתחילים להופיע בארה"ב. טכנולוגיית המטריצה (Matrix LED) של אודי למשל נבחנה מול הרגולטורים במשך שנים, כולל נסיעות מבחן, כדי להוכיח שאינה מסנוורת.
אבולוציה עיצובית: פיצול במקום פנסים נפתחים
מה כן קורה בעיצוב התאורה? הפנסים המפוצלים. יותר ויותר רכבים מציגים פס תאורת יום עליון ופנס ראשי שממוקם נמוך, מוסתר היטב. המטרה העיצובית: "להסתיר" את גוף הפנס ולהשאיר את המיקוד בקו העליון. "הפוקוס הוא על עיצוב לאור יום", מסביר קרופה. "הפנסים התחתונים נבלעים במבנה כשהם כבויים, ואילו תאורת היום מושכת את העין." מבחינה זו, הפנסים המפוצלים ממשיכים את דרכם של הפנסים הנפתחים - לא טכנולוגית אלא אסתטית.
פנסי העתיד: תקשורת ולא רק תאורה
למרות שלא נראה בקרוב מכונית בייצור סדרתי עם פנסים נפתחים, העתיד של תאורת רכב נמצא בהפיכתה לאמצעי תקשורת. קרופה צופה כי מערכות התאורה ייהפכו ל"חוליית קשר" בין הרכב להולכי הרגל ולסביבה, בייחוד בעידן של נהיגה אוטונומית. "מערכת התאורה תיצור תחושת ביטחון, היא תדבר עם הסביבה", הוא מסביר. "זה יארך זמן, אולי עשור, אבל זה הכיוון הברור."