בית סוללה חדשני לרכבים חשמליים
בעולם הרכב החשמלי, אלומיניום נחשב במשך שנים לחומר אופטימלי בזכות משקלו הנמוך. אלא שלחומר יש גם חסרונות ברורים: עלות גבוהה, דרישה לאנרגיה רבה בתהליך העיבוד ופליטת פחמן גבוהה. כדי להשיג אותה רמת חוזק כמו פלדה, רכיבי אלומיניום חייבים להיות עבים ומורכבים יותר, וגם אז יתרון המשקל נשמר רק חלקית.
חברת פיורם (Purem), חטיבה של קבוצת אברשפכר (Eberspächer) הגרמנית, מציעה כעת תפיסה הפוכה: שימוש בפלדה דווקא בשביל הפחתת משקל ועלויות. לדברי החברה, בהשוואה לאלומיניום, לפלדה יש חוזק גבוה יותר, מה שמאפשר לייצר מארזים ובתי סוללות קלים יותר בזכות קירות דקים יותר. כל גרם חשוב, בייחוד בסוללות עתירות ביצועים ובעלות טווח ארוך. כמו כן ייצור פלדה נחשב יעיל וזול יותר, ופליטתו הפחמנית נמוכה יותר - החומר ניתן למיחזור בקלות ומצריך פחות אנרגיה בתהליך הייצור.
החברה לא פרסמה נתונים מספריים הממחישים את ההבדלים במשקל, בעלויות או בטביעת הפחמן בין מארזי הפלדה לאלו מאלומיניום. באברשפכר מדגישים, כי המארזים אינם מיוצרים לפי תבנית אחידה אלא מותאמים לדרישות הלקוח. העיצוב הותאם לתצורת הסוללה, למיקום חיבורי החשמל, לתעלות האוורור הדרושות ולמערכת הניתוב של הכבלים.
תחום אחד שבו החברה לא מתפשרת הוא בטיחות. בית הסוללה, מציינת החברה, חייב להגן על התאים ועל נוסעי הרכב במקרה של תאונה או נזק מבני. "הודות לחוזקה הגבוה של הפלדה ולעיצוב ההנדסי המדויק, הציוד מגן על הסוללה מפגיעות ומחדירה של אלמנטים זרים." ריתוכים ממוקדים ופתרונות אטימה ייחודיים נועדו להבטיח בידוד מוחלט של מודולי הסוללה.
רעיון השימוש בפלדה במארזים ובבתי סוללות אינו חדש: כבר בשנת 2021 הציגה חברת ההנדסה IAV קונספט דומה שהתמקד במיחזור, ובאותה שנה הציגו ברטרנד (Bertrandt) ווסטאלפין (Voestalpine) פלטפורמה למארזי סוללות מפלדה. בפיורם מתכננים להציע את בתי הפלדה הן לרכבים חשמליים מלאים (BEV) והן לרכבים היברידיים נטענים (PHEV). מעורבות החברה בתחום הרכבים החשמליים המלאים עדיין מוגבלת, אך יש לה ניסיון עשיר בתחום מערכות הפליטה והריתוך - טכנולוגיות שנעשו רלוונטיות מאוד גם לתחום הסוללות.

