פפסיקו תשלב צבעים מלאכותיים במוצרים
ליצרנית המשקאות והחטיפים פפסיקו (PepsiCo) אתגר חדש: כיצד לשמור על הצבעים הבולטים של מוצריה, מחטיפי צ'יטוס (Cheetos) ועד משקה האנרגיה גטורייד (Gatorade), בלי להשתמש בצבעי מאכל מלאכותיים שמאבדים את אמון הצרכנים.
החברה, שמחזיקה במותגים נוספים כגון דוריטוס (Doritos), מאונטיין דיו (Mountain Dew) ודגני Cap'n Crunch, הודיעה באפריל כי תזרז את המעבר לשימוש בצבעים טבעיים במוצריה. כיום, כ־40% ממוצרי פפסיקו בארצות הברית עדיין כוללים צבעים סינתטיים, אך המטרה היא להפחית במידה רבה את השימוש בהם בשנים הקרובות.
לדברי כריס קולמן, מנהל מחקר ופיתוח בתחום המזון בצפון אמריקה, המעבר המלא צפוי להימשך מספר שנים. כל שינוי צבע מצריך תהליך של שנתיים עד שלוש, מזיהוי רכיב טבעי מתאים, דרך בחינת עמידותו לאורך זמן ועד בדיקות קפדניות מול צרכנים ובמפעלים.
המותגים טוסטיטוס (Tostitos) ולייס (Lay's) יהיו הראשונים שיעברו לצביעה טבעית, עם חטיפים בצורת טורטייה ותפוחי אדמה בגוונים חדשים שיגיעו למדפים עוד השנה. הממרחים והרטבים יצטרפו לתהליך בתחילת השנה הבאה. כך למשל הצבע החום־אדמדם של טוסטיטוס בטעם סלסה התקבל עד כה מארבעה צבעים מלאכותיים, אך כעת יוחלף באבקת חרוב טבעית, תוך התאמת הטעם למתכון המקורי.
במעבדות פריטו ליי (Frito-Lay) שבטקסס, מדעני המזון בוחנים שילובים של פפריקה וכורכום ליצירת הצבעים הכתומים והאדומים המזוהים עם חטיף צ'יטוס חריף (Flaming Hot Cheetos). בד־בבד נבחנים מקורות טבעיים לצביעה של משקאות - מתפוחי אדמה סגולים ועד גזרים צבעוניים - שעשויים להחליף את הצבעים במותגי משקאות פופולריים של פפסיקו.
"אנשים מזהים את גטורייד לפי הצבע יותר מאשר לפי השם", אמר דמיאן בראון (Damian Brown), סגן נשיא למחקר ופיתוח בחטיבת המשקאות. "אנחנו אוכלים גם עם העיניים, והצבע קובע לא פחות מהטעם."
גם הרגולטור מצטרף לשינוי: רשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA) מאיצה את בחינת תחליפי הצבעים הטבעיים. בשנה האחרונה אישרה שלושה צבעים חדשים, בהם גוון כחול שמופק מאצות וגוון כחול־תכלת מצמח הגרדניה. בד־בבד נאסרו צבעים מבוססי נפט כגון רד 3 (Red 3), שנמצא כמסרטן בבעלי חיים.
עם זאת שישה צבעים סינתטיים עדיין מאושרים לשימוש, בהם אדום מסוג רד 40, שקיים ביותר מ־25 אלף מוצרים. אף שהמחקרים הרשמיים אינם מלמדים על סכנה ישירה, בחברה מבינים שהמאבק העיקרי הוא תדמיתי. פפסיקו נאלצת לאזן בין דרישות השוק לשינוי לבין החשש של הצרכנים מפגיעה בטעם או לבין עליית מחירים.
בשנת 2023 נרשמה ירידה במכירות של מוצרים "נטולי צבעים מלאכותיים", ככל הנראה בעקבות התייקרות חומרי הגלם. בפפסיקו מבינים שהמעבר לצבעים טבעיים מחייב לא רק טכנולוגיה אלא גם יצירת "קסם" שגורם לצרכן להרגיש שזה אותו חטיף או אותו משקה מוכר.

