טופ גאם ממשיכה במגמת צמיחה מואצת בשנת 2024
טופ גאם, חברה מובילה בשוק תוספי התזונה בצורת סוכריות גומי, מפרסמת את תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון של 2024 ולשנה כולה, ומדווחת על הכנסות שיא שנתיות של 59.3 מיליון דולר - גידול של כ-30% לעומת שנת 2023. הגידול ניכר בכל אחד מהרבעונים בשנת 2024, אשר היו רבעוני שיא יחסית למקביליהם בשנת 2023. ברבעון הרביעי צמחו הכנסות החברה ב-74% לעומת הרבעון הרביעי בשנת 2023, שבו פרצה מלחמת חרבות ברזל.
ה-EBITDA המתואם של החברה בתקופת הדוח הסתכם ב-9.5 מיליון דולר, עלייה בשיעור של 49% יחסית לשנת 2023. הגידול הושג על אף ההשקעות הרבות שמבצעת החברה בבניית תשתיות ניהוליות ותפעוליות בישראל ובצפון אמריקה, הוצאות אחזקה של המפעל הקיים כדי לתמוך בהגדלת הייצור של התוספים והוצאות עודפות שקשורות בהבטחת שרשרת אספקה תקינה על אף השפעותיה בעלות המשמעות של המלחמה.
הרווח הגולמי של החברה הסתכם בשנת 2024 ב-20.5 מיליון דולר, עלייה של 36% לעומת שנת 2023, המיוחסת בעיקרה לצמיחה בהכנסות וליישום אסטרטגיית החברה להגדלת תחום התוספים בתמהיל המכירות. גם הרווח מפעילויות רגילות זינק בשיעור חד, של כ-92%, ל-3.72 מיליון דולר.
כפי שדיווחה החברה בראשית שנת 2025, הרכישה האסטרטגית של חברת Island Abbey הקנדית צפויה להביא את החברה לקצב הכנסות שנתי של יותר מ-100 מיליון דולר עם שיעור EBITDA מתואם של כ-16% (לעומת 14% ב-2023), בהנחה של אותם תנאי שוק.
בד בבד וכפי שדווח, החברה העריכה את צרכי הייצור הנדרשים לה בשנים הקרובות כדי לעמוד בתוכניותיה, ובפרט צרכי הייצור הנדרשים לה במפעלה החדש בעיר שדרות, אשר נמצא בשלבי הקמה מתקדמים.
מאחר שטכנולוגיית הייצור של Island Abbey היא Starchless (ללא עמילן) והיא קו ייצור חליפי לקו הייצור ללא עמילן שהחברה רכשה למפעל החדש, ועל רקע התפתחויות השוק והעדפות לקוחותיה אשר הושפעו מפרוץ מלחמת חרבות ברזל, החליטה החברה לבצע התאמות לקו הייצור ללא עמילן כדי שיתמקד בפיתוח וייצור של מוצרי פארמה בלבד.
בהתאם, החברה ביצעה הפרשה חד-פעמית לירידת ערך של כעשרה מיליון דולר (כולל גם הוצאות עודפות שנגרמו לה בקשר להקמת המפעל החדש בשל התארכות המלחמה), אשר הביאו אותה להפסד נקי חד-פעמי של 6.5 מיליון דולר. בניכוי ההפרשה לירידת הערך האמורה, הרווח הנקי של החברה בשנת 2024 מסתכם ב-3.47 מיליון דולר.
החברה חזרה על הערכתה, כי היעד ארוך הטווח שלה לא השתנה והוא הכנסות של 200 מיליון דולר בתחום תוספי התזונה בלבד, עם שיעור EBITDA המקובל בתחום של כ-20%. כושר הייצור לאחר השלמת המפעל החדש ורכישת Island Abbey, יתמוך ביעד זה.
לפי אסטרטגיית הצמיחה ארוכת הטווח שהחברה מיישמת, גם בשנת 2024 היא המשיכה במגמת הצמיחה המואצת בתחום תוספי התזונה בצורת סוכריות גומי: ההכנסות ממגזר תוספי התזונה האמירו ל-37.4 מיליון דולר לעומת 25 מיליון דולר בשנת 2023 - זינוק חד של כ-49%; חלקן של ההכנסות ממגזר זה הוא כ-63% מתוך סך הכנסות החברה לעומת 55% בשנת 2023, 39% בשנת 2020 ו-5% בלבד בשנת 2019. גם ההכנסות ממגזר הממתקים צמחו בשנת 2024, ב-7%, לסך של 21.9 מיליון דולר.
החברה צופה המשך צמיחה דו-ספרתית בשיעור גבוה בתחום תוספי התזונה. נכון למועד פרסום הדו"ח, צבר ההזמנות של החברה הוא 18.9 מיליון דולר לעומת 14 מיליון דולר במועד המקביל אשתקד. צבר ההזמנות של Island Abbey הוא 14.9 מיליון דולר, ובסך הכול צבר ההזמנות המאוחד של תוספי התזונה מגיע לסכום שיא של 33.8 מיליון דולר לאספקה ברבעונים הקרובים.
לאחרונה קיבלה החברה, שמפעלה ממוקם בעיר שדרות, מקדמה מקרן הפיצויים של מס רכוש בסך של 15 מיליון שקלים. זאת בהמשך לתביעה שהגישה למס רכוש בגין הפסדים שנגרמו לה ממלחמת "חרבות ברזל". מקדמה זו מתווספת ל-3.7 מיליון שקלים שכבר קיבלה לאחר פרוץ המלחמה. החברה הודיעה כי בשל הימשכות המלחמה, היא הרחיבה מאוד את התביעה מעבר להערכתה הראשונית של 60 מיליון שקלים (בכל מגזרי הפעילות), ונמצאת בשלבים סופיים של הערכת הנזקים עד כה.
צילום: טופ גאם
לדברי אייל שוחט, מנכ"ל טופ גאם: "אנו גאים לסכם שנת שיא נוספת לטופ גאם, שממשיכה במסע הצמיחה שלה ובמיצובה כאחת החברות המובילות בעולם בתחומה. הישג זה מתעצם על רקע אתגרי מלחמת חרבות ברזל המשפיעים על החברה בתחומים רבים. אנו ממשיכים ליישם בהצלחה את אבני הדרך האסטרטגיות שהצבנו, ובהן צמיחה מואצת בתחום תוספי התזונה, חדשנות ומובילות טכנולוגית, והתרחבות מסחרית גלובלית. השלמת רכישת פעילותה של חברת Island Abbey תחזק עוד את מיצובה של טופגאם כחברה מובילהתרחיב את מאגר לקוחותיה האסטרטגיים. הישגים אלו לא היו קורים ללא עובדי החברה המסורים ועל כך תודתי להם."
לדברי חגי שטדלר, יו"ר טופ גאם, "שנת 2025 מתוכננת להיות שנת קפיצת מדרגה לטופ גאם וכניסה לפרק חדש באסטרטגיית הצמיחה של החברה והפיכתה לחברה בינלאומית דומיננטית. החברה תתמקד השנה באינטגרציה הנדרשת למיצוי הסינרגיות התפעוליות והמסחריות עם Island Abbey; בהמשך צמיחה אורגנית מואצת וגיוס לקוחות חדשים; בהשקת הייצור המסחרי במפעל החדש שנבנה בשדרות ובהתקדמות בפעילות החברה בתחום הפארמה. כל זאת תוך עמידה ביעדי הצמיחה של החברה, אשר צפויה להגיע השנה לקצב מכירות שנתי של יותר מ-100 מיליון דולר על אף תנאי אי היציבות הביטחוניים והגיאופוליטיים השוררים מאז פרוץ המלחמה."
ל-Island Abbey מפעל מתקדם שהושקעו בו עשרות מיליוני דולרים, ויש לה בסיס לקוחות רחב שבו מספר לקוחות אסטרטגיים Tier-1 בצפון אמריקה, שאינם חלק מלקוחותיה של טופ גאם כיום.
תמורת הרכישה החברה תשלם 20 מיליון דולר ותשלום מותנה ביצועים שמוערך ב-21 מיליון דולר. הרכישה נעשתה בהתאם לתוכנית האסטרטגית של החברה להגדיל מאוד את דריסת הרגל של טופ גאם בצפון אמריקה - שוק היעד המרכזי שלה, לייעל את המערך התפעולי של החברה ולתת מענה לצרכי הבּיקבּוק ושרשרת האספקה של לקוחות החברה בצפון אמריקה.
נכון למועד פרסום הדו"ח התקיימו מרבית התנאים המתלים הנדרשים להשלמת עסקת הרכישה. להערכת החברה, גם אם הממשל האמריקני יטיל מכסים על סחורות המיובאות לארצות הברית מקנדה, העסקה משיגה לחברה יתרונות עסקיים ותפעוליים המצדיקים את השלמתה. כמו כן לפי ההסכם, ה-Earn Out שתשלם החברה יותאם אם יוטלו מכסים על מוצרים קנדים המיובאים לארה"ב. רוב הלקוחות של Island Abbey הסכימו לספוג חלק מהמכס, ככל שיושת.
החברה נמצאת בשלבים סופיים של הקמת מפעל חדש ומתקדם שצפוי בשלב ראשון להכפיל את יכולת הייצור הקיימת של החברה, ולתת מענה למיקוד האסטרטגי שלה בצמיחה במוצרי Tailor Made ללקוחות אסטרטגיים. בשלב השני המפעל צפוי לעמוד בסטנדרט המחמיר הנדרש למוצרי פארמה, כדי שהחברה תוכל לייצר סוכריות גומי המכילות חומר רפואי פעיל.
ההרצות הראשוניות במפעל כבר החלו, על אף הקשיים הנובעים ממצב המלחמה המתמשך שבו מצויה מדינת ישראל והקושי הנובע בשל כך להשלים את התקנת הציוד בשל סירובן של ספקיות הציוד לשלוח טכנאים מטעמן לישראל (דבר הכרחי להתחלת פעילות המפעל). החברה פועלת במגוון דרכים להתגבר על מכשולים אלה כדי שהרצתו המסחרית של המפעל תתאפשר ברבעון השלישי של השנה.