חברת אינובה האמריקנית עורכת מחקרים וסקרי שוק רבים כדי לייעץ ללקוחותיה בתעשיית המזון. בחברה מזהים את הטרנדים המובילים בעולם, ועוזרים ללקוחות לנווט בתעשייה המשתנה תדיר. סקר של החברה מלמד ש-85% מהצרכנים בעולם טוענים שהמידע על תכולת המזון חשוב ביותר בעבורם. 59% רוצים לדעת מהיכן מגיע האוכל שלהם וכיצד הוא מיוצר. העניין הגבוה ביותר בנושא השקיפות מצוי בשווקים מתעוררים, כנראה משום שבמדינות מפותחות השקיפות כבר יותר ממוסדת. בשווקים מתעוררים הגישה למידע דרך המדיה החברתית והאינטרנט גדלה כל הזמן, וכך גם הדרישה לשקיפות מצד הצרכנים. לדברי החברה, רמות גבוהות של שקיפות לא רק בונות אמון במותג אלא גם מספקות מידע חשוב כגון אילו רכיבים טבעיים מצויים במזון, היכן הוא מיוצר ומה ההשפעה שלו על הסביבה והחברה.
קונספט חדש יחסית בשוק המזון הוא התווית הנקייה (Clean Label). זהו מושג שיווקי שמשמעותו שמירה על רשימת מרכיבים קצרה, שלא כוללת תוספים מלאכותיים. לדוגמה, שימוש בתמצית סלק במקום בצבע מאכל מלאכותי. בהגדרה זו נכללים גם גורמים סביבתיים ואתיים סביב כל תהליך הייצור. ישנם מוצרים המשווקים כדואגים לרווחת החיות ובני האדם המעורבים בתהליך הייצור, משקפים את ההתנהלות של שרשרת האספקה שלהם ומשיגים מוצרי גלם ללא פגיעה בסביבה.
המיקוד עובר מהצהרות על תכונות המזון, כגון טבעי, אורגני וללא תוספים מלאכותיים, לערכים כגון ללא הנדסה גנטית ומזון לא מעובד. יש עניין גובר גם ברשימת מרכיבים קטנה ומובנת, קרי התווית הנקייה, ובתחליפים של בשר וחלב. הפחתה של שומן, מלח וסוכר, עדיין חשובה.
שקיפות שרשרת האספקה תהיה דומיננטית ב-2021 ואילך. צרכנים מחפשים מותגים שיכולים לבנות אמון ולספק מידע אמין על אודות מקור המוצרים שלהם ודרך הייצור שלהם.
נראה שמגפת הקורונה רק הגבירה את העניין של צרכנים בשקיפות ובייצור אחראי, והמגמה רק תגדל. לפי סקר של אינובה, 28% מהלקוחות בעולם אמרו שהאמון במותג נהיה יותר חשוב בשנה האחרונה, וכ-50% ציינו שהשקיפות היא החשובה ביותר.
לטכנולוגיה יהיה תפקיד חשוב בשיפור השקיפות. 50% מהלקוחות ציינו שסביר מאוד שיעיינו בקוד QR אם יופיע על האריזה. הדבר מאפשר לספקי המזון לספק מידע על אודות דרכו של המוצר מהשדה לצלחת.
קיימות היא נושא מרכזי בתעשייה, מסכמים בחברה. מוצרים חדשים שתומכים בה מוצאים את דרכם למקומות דומיננטיים בשוק, ובמבט קדימה, למותגים שיתמכו באיכות הסביבה תהיה השפעה רבה.
מקור: www.innovamarketinsights.com