בקשה לתביעה ייצוגית: היעדר מיתקני מים ברשתות
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הגשה נגד הרשתות הקמעונאיות יש חסד ושוק העיר בטענה להפרת הוראות חוק מיתקני השתייה בכך שבסניפיהן (המשתרעים על פני יותר מ־350 מ"ר) לא מותקנים מיתקני מים צוננים ציבוריים ותקינים במקומות בולטים ונגישים, תוך יידוע הציבור לגביהם.
בבקשה שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב נאמר, כי במרבית סניפי יש חסד ושוק העיר אין בכלל קולרים, ובסניפים אחדים קיים קולר שאינו נגיש לקהל ו\או שאינו שמיש.
הפרת החוק, טוענת המבקשת, ליאת בזק תושבת חולון, גרמה וגורמת לציבור הקונים נזק ממון ונזק לא ממוני, ומאפשרת לרשתות יש חסד ושוק העיר להתעשר על חשבונו של ציבור זה, הנאלץ לרכוש ממיטב כספו מים צוננים או משקאות אחרים כדי להרוות את צימאונו. להערכת המבקשת, הפרת הדין מתבעת ב־20 מסניפי יש חסד וב־20 מסניפי שוק העיר. בכל חנות מבקרים כ־60,000 איש. לצרכי בקשה זו היא מעריכה כי רק 10% מכל המבקרים ניזוקו.
בית המשפט מתבקש להורות לרשתות יש חסד ושוק העיר להתקין לאלתר מיתקני מים צוננים תקינים בכל סניפיהן ככל שגודלן יותר מ־3,650 מ"ר במיקום גלוי, מרכזי ונגיש, ולפצות את חברי הקבוצה המיוצגת בגין נזקיהם הממוניים, המתבטאים בעלויות רכישות המים שנאלצו לרכוש בסניפיהן, ונזקיהם הלא ממוניים, המתבטאים בתחושות אי נוחות גופנית וצימאון, כפועל יוצא מהתנהלותן המפרה.
בשנת 1986 נחקק בישראל חוק מיתקני השתייה, המחייב כל מי שמנהל ומחזיק ב"בניין ציבורי" להתקין מיתקני שתייה ציבוריים שיוצבו במקום מרכזי, נגיש, נראה לעין ושמיש. התכלית העומדת בבסיס החוק היא לאפשר לכל אדם השוהה בבניין ציבורי לצרוך ללא עלות מי שתייה צוננים, שהם מוצר בסיסי וחיוני.
אילוסטרציה

