בקשה לתביעה ייצוגית: תוספות לארוחת בוקר
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד רשת בתי הקפה ארומה אספרסו בר בטענה לגביית כספים ביתר מלקוחותיה בעת מכירת ארוחות בוקר שבהן נרכשו יותר מ-3 התוספות המוצעות לבחירה ללא תוספת תשלום (3 תוספות שעלותן עד שישה ש"ח, כולל גבינת חלומי שמחירה עשרה ש"ח), בניגוד להתחייבויותיה החוזיות של ארומה.
בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים על ידי יובל (יעקב) אלבוחר תושב מודיעין נאמר, כי בנסיבות שבהן לקוחות רוכשים יותר מ-3 תוספות בארוחת הבוקר, והתוספות היקרות נבחרות בסדר כרונולוגי-טכני מאוחר ל-3 התוספות הזולות יותר, ארומה מנצלת את הסדר הטכני-כרונולוגי של צירוף התוספות לצורך חיוב הלקוחות בתשלומים עודפים.
כך, במקום לכלול את התוספות היקרות ככלולות במסגרת הארוחה - מה שהיה מבטיח חיוב הוגן ומיטיב עם הלקוחות - ארומה בוחרת לפעול בניגוד לציפיותיהם הסבירות של הלקוחות, ומחייבת אותם ביתר בגין התוספות הנוספות היקרות יותר.
במילים אחרות, נאמר בבקשה, לקוחות ארומה נאלצים לשלם מחיר גבוה יותר בעבור אותה ארוחת בוקר הכוללת יותר מ-3 תוספות, רק בשל הסדר הטכני שבו הוזנו התוספות. זאת בלי שארומה טורחת ליידע את הלקוחות על ההשפעה המהותית שיש לסדר זה על המחיר, או לכלול מנגנון שיבטיח סידור אופטימלי של התוספות לטובת הלקוח.
עוד נטען בבקשה, כי ארומה מציגה מצג מטעה על גבי החשבוניות, שלפיהן "חסכו" הלקוחות כביכול סכום מסוים. בפועל הם דווקא שילמו ביתר. בנסיבות אלו ברור, כי לקוח המבין את מנגנון החיוב לאשורו היה מקדים לבחור תחילה את התוספות היקרות מתוך סל ההזמנה, ורק לאחר מכן מוסיף תוספות זולות יותר, וכך מבטיח לעצמו מחיר רכישה נמוך יותר.
משעה שארומה נמנעה מלנקוט במנגנון יעיל והוגן ללקוח וב"שתיקתה" בנסיבות שבהן לקוחותיה שילמו מחיר גבוה יותר בעבור ארוחת הבוקר שכללה תוספות אקסטרה תוך גבייה עודפת של כספים אשר לא היו מתקבלים אחרת, הפרה ארומה את חובת תום הלב במשא ומתן ובקיום חוזה, וביצעה הטעיה חוזית.
אשר על כן בית המשפט מתבקש לחייב את ארומה לפצות את לקוחותיה בגין נזקיהם הממוניים, המתבטאים בהפרש שבין המחיר הגבוה ששילמו לבין המחיר הנמוך שהיו יכולים לשלם בשל שיטת הצירוף שבה נקטה ארומה, וכן בגין נזקיהם הבלתי ממוניים, המתבטאים ברגשות שלילים שחוו, בכלל זה עוגמת נפש ואי נוחות, תסכול, עלבון, כעס ואכזבה.