זברה סטרייפינג: דור ה-Z צורך פחות אלכוהול
אחת המגמות הבולטות בעולם הצרכנות של 2025 היא ירידה עקבית בצריכת אלכוהול - תופעה שמובלת בעיקר על ידי הדור הצעיר. נתוני מחקר חדשים מלמדים שדור ה-Z צורך כ־20% פחות אלכוהול מהמילניאלס ואף מציב לעצמו גבולות צריכה ברורים יותר.
על פי סקר Ipsos, 39% מהאמריקנים הציבו לעצמם החלטת שנה חדשה להפחית בצריכת אלכוהול, ו־20% מהם אף הצטרפו לאתגר "ינואר ללא אלכוהול". מגמה זו משקפת את ההתרחבות של תנועת ה־Sober Curiosity - מסקרנות לפיכחון, אך לא מתוך מחויבות מוחלטת. מדובר באורח חיים שבו שתייה מתונה והחלפה בין משקאות עם אלכוהול ובלעדיו נהפכת לנורמה חדשה.
וכאן נכנס לתמונה המושג החדש "Zebra Striping" - מונח שמתאר את ההרגל של צרכנים צעירים לשלב משקאות אלכוהוליים ולא אלכוהוליים באותו ערב, ובכך להפחית מאוד את כמות האלכוהול הנצרכת. דפוס זה אינו נוקשה כמו הימנעות מוחלטת, והוא מאפשר ליהנות מהחוויה החברתית בלי לשלם מחיר בריאותי או נפשי גבוה.
בריאן צ'וי, מנכ"ל FI טוען שמדובר בשינוי תרבותי ולא רק בהתנהגות זמנית: "הירידה בצריכת האלכוהול היא מבנית, לא טרנד רגעי. אנו עדים לשחיקה יציבה בצריכה יותר משני עשורים."
מבחינה שיווקית, המשמעות בעבור מותגי המשקאות עצומה. דור ה-Z מונע על ידי בריאות, שקיפות ותחושת שליטה. הוא מאמץ גם מוצרים מופחתי אלכוהול, קלוריות וסוכר, ובוחן ברצינות חלופות כגון קוקטיילים ללא אלכוהול ומשקאות מבוססי קנאביס.
מותגים כמו Crystal Light הבינו את הכיוון: הם השיקו סלטצר עם אלכוהול קל (4%) ו־77 קלוריות בלבד, בהמשך ישיר למיצוב של משקה בריא. גם מותגי קנאביס כגון Daizy's מציגים פתרונות שמתחברים לתפיסות החדשות: משקאות בטעמי פירות, דלי סוכר, ללא תוספים מלאכותיים ובלי אלכוהול כלל.
לדברי בארי תומאס מ־Kantar, "בדור שלי, Gen X, היינו יוצאים כדי לשכוח. דור ה-Z יוצא כדי לזכור." הגישה הזו משנה את החוקים: יותר מודעות, פחות השתכרות.
בסופו של דבר, מה שנראה פעם כמו קונפליקט - שתייה או הימנעות - מקבל כיום גוונים חדשים. ודווקא ה"גוונים" האלו הם מה שהופך את zebra striping לגישה האותנטית של הדור הבא.