מגה מיכשור
חדשות
חדשות טכנולוגיה
לעמוד קודם

אוטומציה בתעשיית הרכב

06/05/2025
זמן קריאה: 2 דק'

לאוטומציה שורשים עמוקים בעולם הרכב. הרבה לפני שתחומים אחרים החלו לאמץ אותה כפתרון ייצור, מהלכי אוטומציה שולבו בתעשיית הרכב. עוד בתחילת שנות ה-60 השתמשו יצרני הרכב ברובוטים תעשייתיים ובטכנולוגיית חיישנים בקווי ההרכבה שלהם כדי לשפר את היעילות. למעשה, הרובוט התעשייתי הראשון שהיה זמין לרכישה בהיקף מסחרי הותקן כבר ב-1961 במפעל של ג'נרל מוטורס (General Motors) בניו ג'רזי.

כעבור עשורים התקדמה האוטומציה והתרחבה לכל ענפי התעשייה, וכיום שוק הרובוטיקה התעשייתית מוערך ב-48.5 מיליארד דולרים וצפוי להגיע ל-142.8 מיליארד דולר עד 2032.

תעשיית הרכב ממשיכה להוביל את הקדמה בתחום בכל השלבים - מהייצור ועד לתפעול הרכב. היא שנייה רק לתעשיית האלקטרוניקה מבחינת מספר ברובוטים התעשייתיים המותקנים ברחבי העולם.

אז מה מניע את המעבר לאוטומציה? האוטומציה בתעשיית הרכב נובעת בעיקר מהרצון להפחית עלויות, לשפר דיוק ואחידות בתהליכים ולהתמודד עם מחסור בכוח אדם. מעבר לכך היא מאפשרת גמישות והתאמה אישית. אלו דרישות של צרכנים שהולכות וגוברות, ומביאות לשינוי עמוק במבנה התעשייתי התחרותי.

הבינה המלאכותית נוכחת בכל השלבים של שרשרת הייצור ואספקה, מתכנון וייצור ועד תחזוקה וחוויית לקוח. בתחום הרכב האוטונומי, בינה מלאכותית מפעילה מערכות סיוע לנהג (ADAS), בהן בקרת שיוט אדפטיבית, הימנעות מהתנגשויות ומערכות לזיהוי נתיבים אוטומטי. היא מעבדת נתונים מחיישנים בזמן אמת ותורמת לבטיחות הנהיגה.

בתהליכי הייצור AI מסייעת בתחזוקה חזויה ובבקרת איכות. למשל, מערכות ראייה ממוחשבת מבוססות AI מסוגלות לזהות פגמים בדיוק גבוה יותר מהעין האנושית. כמו כן AI תומכת בפיתוח של עוזרי קול חכמים ברכב ובתקשורת עם תשתיות ונהגים אחרים (V2X).

למרות שכלי רכב אוטונומיים מתקדמים עדיין לא נפוצים מספיק, מערכות סיוע לנהג הולכות ומתפתחות. מפעלים כגון מרצדס-בנץ (Mercedes-Benz) בטורקיה כבר משתמשים ברובוטים ניידים עצמאים (AGV) המקשרים בין תחנות הרכבה. הפתרון מביא ליעילות תפעולית ולגמישות רבה.

לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), ב-2023 נמכרו 14 מיליון רכבים חשמליים והיברידיים. זו עלייה של 35% לעומת השנה הקודמת. תהליכי ייצור הסוללות לרכבים אלו נעזרים באוטומציה ברמות גבוהות - מייצור אלקטרודות והרכבת תאים, דרך מילוי אלקטרוליט ועד ניהול אוטומטי של טעינה וטמפרטורת הסוללה. גם מערכות בלימה רגנרטיביות מנוהלות אוטומטית ומאפשרות החזר אנרגיה חכם.

האוטומציה במפעלי רכב מקיפה שלבים רבים: ריתוך, הרכבה, בדיקות איכות ועוד. יצרנים כגון במוו (BMW) משלבים אוטומציה מתקדמת ברוב שלבי הייצור. מפעלים מסוימים כבר פועלים באופן אוטונומי כמעט מלא מסביב לשעון ללא התערבות אנושית.

מהפכת התעשייה המתקדמת (תעשיית 4.0) משנה את פני התעשייה בזכות טכנולוגיות מתקדמות כגון האינטרנט של הדברים (IOT), מחשוב ענן וביג דאטה. יצרנים מיישמים טכנולוגיות חכמות לניטור תחזוקה, סימולציות של פסי ייצור והרכבה רובוטית דרך כלים שמאפשרים הסתגלות מהירה למורכבות הרכבים המודרניים. מצלמות ברזולוציה גבוהה בשילוב AI מאפשרות לזהות פגמים קטנים שאינם נראים לעין האנושית, וכן מדידה מדויקת ואימות של הרכבה נכונה. כל השלבים האלו מתקיימים באופן אוטומטי ומהיר יותר מבדיקה ידנית.

רובוטיקה של תהליכים (RPA) עובדת באופן אפקטיבי יותר מרובוטים פיזיים. RPA היא טכנולוגיה ממוחשבת שמבצעת משימות חוזרות כגון ניהול מלאי, עיבוד והשלמת הזמנות, רגולציה ואפילו קליטת ספקים. RPA היא פתרון מועיל המחזיר את ההשקעה מהר וגם מפנה זמן ומשאבים לצרכים אחרים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן