מגה מיכשור
כתבות
בינה מלאכותית מיכשור
לעמוד קודם

בינה מלאכותית בתעשיית הרכב

השילוב של בינה מלאכותית עם הנדסת רכב, יוצר פוטנציאל למהפכה בניידות ולעידן חדש של קידמה

26/09/2023
זמן קריאה: 5 דק'

תעשיית הרכב, אבן הפינה של הייצור העולמי, תמיד הייתה חממה של חדשנות. מחידושי פס הייצור של תחילת המאה ה-20 ועד כלי הרכב החשמליים של היום, התחום התפתח ללא הרף כדי לענות על הדרישות של הצרכן העולמי. בשנים האחרונות, גל חדש של טרנספורמציה מובל על ידי בינה מלאכותית (AI). שלל יישומי הבינה המלאכותית במגזר הרכב הובילו עידן חדש של יעילות, בטיחות וחוויית לקוח.

הנושא הראשון שחושבים עליו הוא כלי רכב אוטונומיים, המכונים בדרך כלל מכוניות בנהיגה עצמית, כלומר הם מסוגלים לנווט ולנהוג ללא התערבות אנושית. הם משלבים מגוון חיישנים כדי להכיר את הסביבה שלהם, כגון מכ"ם, LIDAR, GPS, מדידת מרחק וראייה ממוחשבת. מערכות בקרה מתקדמות מפרשנות מידע חושי זה כדי לזהות נתיבי ניווט מתאימים, לזהות מכשולים ולנהוג בבטחה ברכב.

SAE International מגדיר רמות של אוטומציה של נהיגה מ-0 עד 5:

רמה 0 (ללא אוטומציה): הנהג האנושי מטפל בכל משימות הנהיגה.

רמה 1 (סיוע לנהג): מערכת אחת, כגון בקרת שיוט או בלימה אוטומטית, היא אוטומטית.

רמה 2 (אוטומציה חלקית): לפחות מערכת סיוע אחת לנהג היא אוטומטית. למשל הטייס האוטומטי של טסלה.

רמה 3 (אוטומציה מותנית): הרכב יכול להתמודד עם כמה פונקציות נהיגה, אך ייתכן שתידרש התערבות אנושית. Traffic Jam Assist של אודי הוא דוגמה לכך.

רמה 4 (אוטומציה גבוהה): המכונית יכולה להתמודד עם כל פונקציות הנהיגה בתנאים מסוימים או בגיאוגרפיות מסוימות ללא התערבות אנושית. Waymo, הפועלת באזורים נבחרים, מדגימה את הרמה הזו.

רמה 5 (אוטומציה מלאה): הרכב אוטונומי לחלוטין בכל התנאים, אינו מצריך התערבות אנושית.

למרות התקדמות ניכרת, השגת אוטומציה ברמה 5 היא עדיין אתגר טכנולוגי. נוסף על כך, שאלות אתיות הנוגעות לאופן שבו מכונית צריכה להגיב בתרחישי תאונות בלתי נמנעים מעוררות חששות אתיים. נכון לעכשיו, לרוב המדינות אין מסגרת חוקית מקיפה לרכבים אוטונומיים. קביעת אחריות במקרה של תאונה היא עניין בעל משמעות.

כלי רכב אוטונומיים עומדים בצומת של טכנולוגיה וניידות, ומבטיחים להגדיר מחדש את הערים, החברות וחיי היומיום שלנו. כאשר אנו מתייחסים לאתגרים הטכניים, האתיים והרגולטוריים, החלום על עולם שבו מכוניות נוסעות בעצמן קרוב יותר למציאות. הדרך קדימה, על אף שהיא זרועה באתגרים, רצופה בהבטחה של מערכת תחבורה בטוחה יותר, יעילה ומכילה יותר.

 

אופטימיזציה של ייצור ושרשרת אספקה

AI לא רק תורם למכוניות, אלא גם לתהליכים שמאחורי יצירתן - ייצור רכב ואופטימיזציה של שרשרת האספקה. תעשיית הרכב, עם שרשראות האספקה המורכבות ותהליכי הייצור הרב-גוני שלה, תמיד חיפשה שיטות לשיפור היעילות, להפחתת עלויות ולאספקת מוצרים איכותיים. בינה מלאכותית מופיעה ככוח טרנספורמטיבי ומספקת דרכים לשיפורים ניכרים בכל שרשרת הערך של הרכב.

באמצעות מצלמות המופעלות על ידי AI ועיבוד תמונה, אפשר לזהות פגמים בחלקים בדיוק חסר תקדים. לדוגמה, BMW משתמשת במערכות בדיקה אופטיות מבוססות בינה מלאכותית במפעל Dingolfing שלה בגרמניה כדי לזהות פגמים זעירים בחלקים לחוצים. על ידי ניתוח נתוני מכונה וחיזוי כשלים לפני שהם מתרחשים, אפשר להפחית זמני השבתה לא מתוכננים. הדבר מביא ליעילות משופרת והארכת חיי המכונות. אלגוריתמי AI עשויים לייעל את לוחות הזמנים של ייצור בזמן אמת, תוך התחשבות במשתנים כגון תנודות בביקוש או אילוצי משאבים.

ניתוח חיזוי מונע בינה מלאכותית יכול לנתח מערכי נתונים עצומים, כולל נתוני מכירות היסטוריים, אינדיקטורים כלכליים ואפילו מגמות במדיה חברתית, כדי לחזות ביקוש עתידי בדיוק רב יותר. הדבר מסייע ליצרנים בהתאמת הייצור לצרכי השוק ומפחית את עלויות החזקת המלאי.

היבט נוסף הוא שינוע חלקים. בינה מלאכותית יכולה לקבוע את המסלולים היעילים ביותר לחלקים וכלי רכב שצריכים להיות מועברים למרחקים עצומים, תוך התחשבות בגורמים כגון תנועה, מזג אוויר ועלויות דלק.

היבט אחר קשור להתפתחות שנבעה מהקורונה. על ידי ניתוח אירועים גלובליים, שינויים בשוק ואפילו דפוסי מזג אוויר, AI יכולה לחזות שיבושים פוטנציאליים בשרשרת האספקה. בין שזה אירוע גיאופוליטי המשפיע על ספק מפתח ובין שסערה חזויה עלולה לעכב משלוחים, AI רואה את הנולד ומאפשרת לחברות להיות פרואקטיביות.

לבסוף, בינה מלאכותית נוגעת גם לעוזרים אישיים ברכב ולקישוריות משופרת. כלי רכב מודרניים מגיעים עם עוזרים דיגיטליים המספקים חוויה אישית לנהגים. כך למשל MBUX של מרצדס-בנץ (חוויית המשתמש של מרצדס בנץ) היא יותר מסתם פקודות קוליות. מערכת זו לומדת את ההעדפות וההרגלים של הנהג באמצעות AI, ומספקת חוויה מותאמת אישית.

 

עיצוב הרכב

לפני יצירת רכב פיזי, העיצוב שלו עובר סימולציות רבות כדי לבדוק את הכדאיות. שלב התכנון של הרכב הוא המקום שבו רעיונות מקבלים את צורתם המוחשית הראשונה, והוא משלב יצירתיות עם דיוק הנדסי. עם הופעת הבינה המלאכותית, עיצוב הרכב עובר שינוי פרדיגמה, והדבר מבטיח שהעיצובים לא רק אסתטיים אלא גם פונקציונליים, בטוחים וחדשניים. אלגוריתמי בינה מלאכותית יכולים לסרוק מאגרים דיגיטליים עצומים להשראות עיצוביות, טרנדים וחידושים, ולסייע למעצבים ברעיונות חדשים. פלטפורמות עשויות להציע נושאים או תכונות המבוססות על פופולריות, דרישות שוק או טרנדים עתידיים, ובכך להבטיח שהעיצוב יהיה חדשני, ובו בזמן מותאם לשוק.

כלים מתקדמים המונעים על ידי בינה מלאכותית יכולים להפוך סקיצות מעצבים למודלים תלת-ממדיים מפורטים, ולהפחית את המאמץ הידני הנדרש כדי ליצור אלמנטים עיצוביים מורכבים. כלים אלה עשויים להציע אופטימיזציות או להדגיש בעיות עיצוב פוטנציאליות בזמן אמת, ולסייע בתהליך עיצוב מעודן יותר.

בדיקות במנהרות רוח מסורתיות גוזלות זמן יקר. סימולציות המונעות בבינה מלאכותית עשויות לחזות כיצד עיצוב הרכב יקיים אינטראקציה עם אוויר במגוון מהירויות, ולזהות אזורים שיפריעו לחיסכון בדלק. הדבר מבטיח עיצוב חסכוני יותר בדלק ומותאם לביצועים.

לדוגמה, טסלה משתמשת בדינמיקת נוזלים חישובית ובלמידת מכונה כדי לייעל את האווירודינמיקה של כלי הרכב החשמליים שלה ולהבטיח טווח וביצועים מרביים. ג'נרל מוטורס, מענקיות הרכב, משתמשת בבינה מלאכותית כדי לדמות כיצד חומרים חדשים יגיבו בלחץ. מודל חזוי זה מבטיח שהעיצובים בטוחים ועמידים, ומייתר את הצורך לייצר אבות טיפוס פיזיים מרובים לבדיקה. הדבר גם מסייע להפחית את משקל כלי הרכב - גורם מכריע בשיפור יעילות הדלק, במיוחד בכלי רכב חשמליים.

בינה מלאכותית יכולה לדמות את הדינמיקה התרמית של הרכב, ומבטיחה שהעיצובים מציעים קירור אופטימלי למנועים או למערכות סוללות וחימום וקירור יעילים לחללי הפנים. לדבר יש משמעות במיוחד לכלי רכב חשמליים, שבהם לניהול תרמי יש חשיבות עליונה מבחינת הסוללה.

הבינה המלאכותית יכולה לחזות גם את הנוחות והנגישות של עיצוב תא הנוסעים, ולהציע אופטימיזציות שמשפרות את חוויית המשתמש. זה כולל הכול - מארגונומיה של המושב ועד מיקום מערכות מידע בידור. כלים מונעי בינה מלאכותית יכולים לדמות ולבדוק את הידידותיות למשתמש של תכונות רכב אינטראקטיביות כגון מסכי מגע, פקודות קוליות ותצוגות מציאות רבודה, ולהבטיח חוויית משתמש אינטואיטיבית.

אחד היתרונות החשובים ביותר של בינה מלאכותית בעיצוב רכב הוא היכולת לבצע איטרציה וחידוד כל הזמן. בהתבסס על תוצאות סימולציה, אפשר להתאים עיצובים ולבדוק אותם מחדש ברצף מהיר. הדבר מבטיח עיצוב סופי אופטימלי.

לסיכום, השילוב של בינה מלאכותית בתעשיית הרכב מסמן קפיצת מדרגה מונומנטלית בחדשנות וביעילות. מהחזון השאפתני של כלי רכב אוטונומיים לחלוטין ועד לפרטים המורכבים של עיצוב, ייצור ואופטימיזציה של שרשרת האספקה, בינה מלאכותית ארגה משטח של טרנספורמציה בכל המגזר. עם ההבטחה לכבישים בטוחים יותר, תחבורה בת-קיימה יותר וחוויות נהיגה מותאמות אישית, תעשיית הרכב נמצאת בפתחו של עידן מדהים. אמנם נותרו אתגרים ושיקולים אתיים, אך מאמצי שיתוף הפעולה של חלוצי הטכנולוגיה, יצרני הרכב והרגולטורים, דוחפים אותנו לעתיד שבו התקדמות מונעת על ידי בינה מלאכותית מעצבת מחדש לא רק את כלי הרכב שאנו נוהגים בהם אלא גם את המרקם של הערים והחברות. בעודנו מנווטים קדימה, ה"נישואים" של בינה מלאכותית והנדסת רכב, טומנים בחובם פוטנציאל לחולל מהפכה בניידות ולפתח עידן חדש של קידמה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן