כיצד ילמדו סוכני בינה מלאכותית לתקשר?
בעידן שבו דגמי בינה מלאכותית נעשים מתוחכמים ומרשימים יותר מיום ליום, האתגר הבא אינו בהכרח עוצמה חישובית אלא תקשורת. סוכני בינה מלאכותית (AI agents), כל אחד מהם מיומן בתחומו, מתקשים לשתף פעולה כצוות בגלל חוסר בשפה משותפת. העולם הטכנולוגי ניצב בפני "מגדל בבל" דיגיטלי - אוסף מערכות חכמות שמדברות שפות אחרות ואינן מצליחות להבין זו את זו.
כדי לממש את הפוטנציאל האמיתי של מערכות AI מרובות, נדרש פרוטוקול תקשורת אחיד או לכל הפחות "מתורגמן אוניברסלי" שיאפשר למודלים שונים להחליף מידע, לחלק משימות ולפתור בעיות יחד. מספר גישות מתחרות מציעות פתרונות לאתגר זה, לכל אחת חזון אחר לעתיד.
MCP: הגישה המרכזית של Anthropic
פרוטוקול Model Context Protocol שפיתחה חברת אנת'רופיק (Anthropic) נועד לאפשר למודל בינה מלאכותית להשתמש בכלים חיצוניים ובמאגרי מידע בדרך מסודרת ומאובטחת. הוא נעשה נפוץ יחסית בזכות פשטותו ותמיכתה של אחת מחברות ה־AI המובילות. עם זאת הוא מיועד בעיקר לפעולה של מודל יחיד מול כלים שונים, לא לשיתוף פעולה בין כמה סוכנים.
ACP: שפת התקשורת מבית IBM
פרוטוקול ACP, פרויקט קוד פתוח מבית IBM, מייצג גישה אחרת: תקשורת בין סוכני AI כשווים. ACP מבוסס על טכנולוגיות רשת מוכרות, מה שהופך אותו לנוח לאימוץ למפתחים. הוא נועד לאפשר מבנה מבוזר, גמיש ושיתופי, המתאים לעולם שבו סוכנים חכמים מתמחים משתפים פעולה ללא מרכז שליטה אחד.
גוגל מציעה את פרוטוקול התקשורת בין סוכנים (A2A) שפותח בייחוד לפעולה בצוותים של סוכני AI. בניגוד ל־ACP, פרוטוקול A2A לא מחליף את MCP אלא משלים אותו. הוא מבוסס על הרעיון של "כרטיסי סוכן" (Agent Cards) - מעין כרטיסי ביקור דיגיטליים שמאפשרים לסוכנים לזהות, להבין ולהתאים זה לזה. כך נוצרת סביבת עבודה מבוזרת אך מסונכרנת, שבה מידע ומשימות עוברים מסוכן לסוכן בהתאם ליכולת.
ההבדל העמוק בין MCP לבין ACP ו־A2A הוא תפיסתי: MCP מדמיין עולם שבו מודל AI יחיד חזק מנהל את התהליכים ומשתמש בכלים לפי הצורך, ו־ACP ו־A2A רואים עתיד מבוזר, שבו כמה סוכנים שווי ערך משתפים פעולה כמערכת אחת מורכבת.
מה יאפשר פרוטוקול תקשורת אוניברסלי?
תקשורת חלקה בין סוכנים תאפשר רמות חדשות של אוטומציה, דיוק ויעילות. אפשר לדמיין צוות סוכני AI המפתחים יחד מוצר חדש, האחד מנתח שוק, השני מעצב את המוצר והשלישי בונה תוכנית ייצור, או צוות סוכנים רפואיים המשתפים פעולה לניתוח נתונים קליניים וגיבוש טיפול מותאם אישית. כרגע, "מלחמות הפרוטוקולים" בעיצומן, ואין תקן אחיד באופק. קיימת סכנה לפיצול מוגבר, שבו כל מערכת תתמוך בפרוטוקול משלה. ייתכן שבסופו של דבר לא תתקבל שפה אחת אלא יתקבלו תשתיות מרובות שיתמחו בשימושים מגוונים.
כך או כך, אחד האתגרים הגדולים של תחום ה־AI בשנים הקרובות יהיה ללמד את הסוכנים החכמים פשוט לדבר.