הורדת נתח הובלות המטענים בכבישים
בדיון שהתקיים במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנושא הקמת מסוף אגרגטים ומטענים "קדמה", אישרה הוועדה את תוכנית המסוף ונתנה למשרד התחבורה אור ירוק להמשיך ולקדם את התוכנית. אגרגטים הם חומר הגלם העיקרי במלט ובטון, והם מרכיב חיוני בכל עבודות הבנייה והסלילה בישראל. מרבית האגרגטים נחצבים באזור הנגב ומשונעים במשאיות לאזורי הביקוש, ובראשם מטרופולין גוש דן.
הקמת המסוף היא חלק מחזונה של שרת התחבורה, המקדמת את הפיתוח של רשת מסילות הרכבת למטענים ברחבי הארץ כדי להפחית את מספר המשאיות הנעות בכבישים ומהוות סיכון בטיחותי וגורם מזהם. העברת נתח גדול מתנועת המטענים לרכבת תתרום להפחתת העומס בכבישים, להגברת הבטיחות ולצמצום זיהום האוויר, וכן להפחתת יוקר המחיה שמרכיב ההובלה הוא חלק ניכר ממנו.
מסוף "קדמה" ישמש לפריקת אגרגטים שיגיעו ברכבת מהמחצבות באזורי צפע ותמר בצפון מזרח הנגב, ויכלול גם מסוף מטענים ומכולות. המסוף יוקם מזרחית לכפר הנוער קדמה השוכן ליד קרית מלאכי, על מסילת הברזל הקיימת תל אביב - לוד - באר שבע וסמוך לכבישים 40 ו-6.
המסוף שאושר יצטרף למסוף מטענים אחר שישרת את צפון המטרופולין המקודם במועצה הארצית. המסוף הוא חלק ממערך מסופי שינוע מטענים ארציים (משנ"מ) שאושרו בתוכנית אסטרטגית לפריסת מסופי שינוע מטענים ארציים המקודמים על ידי רכבת ישראל במועצה הארצית, ואשר מבטאים את מדיניות הממשלה. זו קבעה את הצורך בשינוע מסילתי של חול ואגרגטים מהמחצבות באזור הדרום אל מרכז הארץ לשם יעילות בענפי הדיור והסלילה.
על פי התחזיות, בעשור הבא יהיה צורך להוביל 16 מיליון טונות חומרי גלם בשנה מדרום הארץ למרכזה. היקפי ההובלה מחייבים שינוע רכבתי. ללא פיתוח המערך המסילתי ייווצר מחסור חמור בחומרי גלם ולא יתאפשר לממש את היקפי הבינוי הנדרשים באזור מרכז הארץ.
שינוע כמות כזו של אגרגטים במשאיות משמעותו 400 אלף נסיעות של משאיות כבדות מדי שנה רק בכיוון אחד. המשאיות אמורות לחזור למחצבות. תנועת משאיות בהיקפים אלה בכבישי הדרום תביא להחמרה ממשית בהיבטים של בטיחות בדרכים, גודש בכבישים, שחיקת תשתיות וזיהום האוויר והסביבה.
מסמך תחזיות מעודכן שפרסם משרד האנרגיה בנושא שינוע מסילתי של אגרגטים וחול לשנת היעד 2040 מציג צפי גידול מ-10.6 מיליון טונות אגרגטים כיום ל-12 מיליון טונות, וגידול משישה מיליון לתשעה מיליון טונות חול עד שנת 2040.
התוכנית עברה הליכים סטטוטוריים ממושכים במוסדות התכנון הארציים והמחוזיים, ולבסוף הוחלט על אתר "קדמה" כמיקום המתאים והמועדף. בהמשך מתוכננת סלילת כביש רוחב 37 (39 לשעבר), אשר יחבר בין מסוף המטענים לכביש 6 וירחיב את מגוון אפשרויות השינוע.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "אני מאמינה גדולה בתחבורה ציבורית ובראשה הרכבת, המסיעה אלפי נוסעים במהירות ובנוחות. ערך מוסף רב של רשת המסילות הוא האפשרות להוביל מטענים בדרך יעילה, בטוחה וכלכלית הרבה יותר מאשר במשאיות. לפיכך הוריתי לקדם את פיתוח רשת מסילות המטען, הכוללת הקמת מסופים מתקדמים ברחבי הארץ. החלטת המועצה מציינת שלב נוסף בדרך למימוש החזון."
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "משרד התחבורה מקדם במרץ את תוכניות הפיתוח של רכבת ישראל, בהיקף של 55 מיליארד שקלים. מרכיב חשוב בתוכנית הוא הרחבת רשת הובלת המטענים ברכבת. לשם כך אנו מקדמים את חיבורם הישיר של נמלי הים לרשת המסילות ואת הקמתם של מסופי מטען בנקודות אסטרטגיות ברחבי הארץ. לרשת המסופים יצטרף בקרוב מסוף האגרגטים 'קדמה', הצפוי לתרום להאצה ולהוזלה של שינוע האגרגטים לענפי הבנייה והתשתיות."