מגה משאיות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

כלמוביל, סונול ובזן: שימוש במשאיות מימן בישראל

01/03/2022
זמן קריאה: 2 דק'

כלמוביל, בזן וסונול חתמו על הסכם שיתוף פעולה ראשון בישראל ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות. במסגרת ההסכם בין החברות, בזן תייצר את המימן, סונול תקים את תחנות התדלוק לאספקת המימן, וכלמוביל תעלה על כבישי ישראל משאיות תאי דלק מתקדמות מתוצרת יונדאי.

סונול ובזן יוסיפו משאיות מונעות מימן לציי הרכב שלהן. הסכם זה הוא צעד חשוב בדרך למהפכת המימן בישראל. שלוש החברות מתחייבות כי ייושם כבר ברבעון השלישי של שנת 2022. הנעה מימנית אינה כרוכה בפליטת מזהמים לסביבה (המשאית תפלוט אדי מים) ומאפשרת זמן תדלוק קצר וטווח נהיגה ארוך.

במעמד החתימה ציין ניר גלילי, מנכ"ל סונול, כי הוא בטוח שהמגמה העולמית של שימוש במימן תשנה את אופן צריכת האנרגיה על ידי הפיכתה לנקייה ולידידותית לסביבה הרבה יותר מהקייים. לדברי מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן, שיתוף הפעולה הוא שלב מעשי ראשון ביישום האסטרטגיה של בזן, ובכוונתה להיהפך לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה עם דגש בשוק המימן. יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל ציין, כי "מדובר בנקודת ציון חשובה בקנה מידה עולמי. ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם שמשלבת הנעת תאי דלק מימני בכבישיה, ושיתוף הפעולה בין החברות ממצב את ישראל כאחת המדינות המתקדמות בעולם בראייה סביבתית."

טכנולוגיית תאי-דלק מימניים ברכבים חשמליים מחליפה את מנועי הבעירה הפנימית (בנזין ודיזל). כיום טכנולוגיה זו מותאמת בעיקר למשאיות, לאוטובוסים ולציוד מכני הנדסי ייעודיים, אשר בגלל משקלם אינם יכולים להתבסס על הנעה חשמלית באמצעות סוללה. בדומה לכלי רכב חשמליים, כלי רכב בטכנולוגיית תאי-דלק מימניים ממירים אנרגיה כימית לזרם חשמלי. שלא כמו כלי רכב חשמליים, הניזונים מסוללה, מימן הוא פתרון סביבתי ואנרגטי יעיל, ולמעשה היחיד להנעת משאיות כבדות.

שימוש במימן לתאי דלק מייצר אפס פליטה (התוצר הנפלט הוא אדי מים). זמן התדלוק קצר וטווח הנסיעה ארוך. טכנולוגיית תא דלק היא טכנולוגיית ההנעה של העתיד ותשתלב בכל תעשיית הרכב העולמית, בכלל זה רכב פרטי. לשם כך נחוצות תשתיות של ייצור מימן ואספקתו בתחנות ייעודיות.

בכלמוביל נערכים להגעתה הצפויה של משאית המימן יונדאי XCIENT Fuel Cell, עם נסועה של 400 ק"מ בתדלוק יחיד שנמשך שמונה דקות. יונדאי הכריזה לאחרונה כי עד שנת 2025 היא צפויה לייצר כ-2,000 משאיות מימן XCIENT Fuel Cell כדי לתת מענה לביקוש העולמי. בקטגוריית הפרטיות צפויה יונדאי להציג השנה דגם חדש לרכב המימן של החברה, יונדאי NEXO.

 

צילום: יוסי אלוני

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן