מגה משאיות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

לקראת מעבר לטכוגרף דיגיטלי בישראל

11/11/2025
זמן קריאה: 2 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה לקריאות שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת התעבורה כדי להשלים את הסדרת המעבר לטכוגרף דיגיטלי. התיקון נועד, בין היתר, לאפשר למשטרה לבצע אכיפה ולדרוש להפיק או להעתיק את המידע שנאגר בטכוגרף הדיגיטלי, ואף לעכב אדם או רכב כדי לבצע את הפקת המידע או העתקתו, ובלבד שהעיכוב לא יהיה יותר משעה.

הוועדה קיימה מספר דיונים בהצעה. היו"ר ביטן וח"כ שלום דנינו לחצו על כל הגופים לשתף את המידע המתקבל מהטכוגרף הדיגיטלי ולהעבירו למשטרה לצורך אכיפה.

בדיון קודם אמר סמנכ"ל משרד התחבורה, אדי בן ליש, כי כיום אין ממשק טכנולוגי בין משרד התחבורה למשטרה. בעקבות דרישה שעלתה בוועדה הודיע בן ליש, כי תוך שנה משרד התחבורה והמשטרה יציגו עבודת מטה לפיתוח ממשקים טכנולוגיים להעברת מידע בין כל הגופים, כחלק מהמלחמה בתאונות הדרכים, שבאמצעותו יתאפר לבצע אכיפה.

נציג המשטרה, רפ"ק אמיר ליפשיץ, אמר כי המשטרה תהיה שותפה לכל עבודת מטה כזו ותבחן איך להעביר את המידע בדרך נכונה ומה אפשר לעשות איתו.

בישיבות הקודמות גם הועלתה האפשרות להרחיב את חובת השימוש בטכוגרף הדיגיטלי לסוגי רכבים נוספים. כיום התקנות קובעות, כי החובה להשתמש בטכוגרף דיגיטלי חלה על אוטובוסים ורכבים כבדים שמשקלם יותר מ־8 טונות, וההצעה היא להחיל את החובה גם על מיניבוסים.

נציגת משרד התחבורה, עו"ד סיגלית ברקאי ואקיל, ציינה כי יש למשרד כוונה להרחיב את רשימת הרכבים בעתיד.

על רקע זה הוסיפה הוועדה סעיף חדש להצעה, ולפיו לאחר 4 שנים מכניסת החוק לתוקף תבחן שרת התחבורה את סוגי כלי הרכב שתחול עליהם החובה בהתקנת טכוגרף דיגיטלי, ותשקול להחיל את החובה על סוגי כלי רכב נוספים. היא תדווח על הבחינה לוועדת הכלכלה.

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, הזכיר כי באירופה השימוש בטכוגרף הדיגיטלי החל בשנת 2006, ובישראל התקבלה החלטת ממשלה עוד בשנת 2005 ועדיין אין שימוש בטכנולוגיה. הוא הוסיף כי גם אם יהיה שימוש בטכוגרף הדיגיטלי, אי אפשר לעמוד בתקנות שעות עבודה ומנוחה מאחר שהן לא ברורות ולא תוקנו עד היום. כמו כן אמר כי באירופה יש לנהגים חניוני מנוחה מסודרים, בישראל אין, ואסור לעצור בשוליים אפילו לשם החלפת גלגל.

נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד כפיר דוד, התייחס לסוגיית העיכוב, ואמר כי אפילו בעבירה של שכרות יש סמכות לעיכוב של עד חצי שעה. לא סביר שנהג משאית או אוטובוס שלא נחשד בשום דבר יעמוד בצד שעה שלמה. הוא אף הזהיר כי עיכוב כזה עלול להביא נהגים שישוחררו לעבור על תקנות שעות עבודה ומנוחה.

במשרד התחבורה הסבירו כי שעה היא הזמן המרבי הדרוש להורדת הנתונים מהטכוגרף אם הוא לא נבדק שנה שלמה. עוד הסבירו, כי סביר שהורדת הנתונים בפעם הראשונה תארך זמן, אך בהורדות הבאות הזמן יתקצר.

נציג עמותת אור ירוק, דין שטיינבך, אמר כי צריך להרחיב את הסמכות של המשטרה לבצע אכיפה באופן שוטף באמצעות הטכוגרף, ולא רק אחרי תאונות. גם הוא ציין כי המעבר לטכוגרף הדיגיטלי הוא הליך שנמשך כבר 20 שנה.

 

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

אילוסטרציה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן