מגה משאיות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

מחברים את נמלי חיפה לרכבת ישראל

24/08/2025
זמן קריאה: 2 דק'

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) אישרה למשרד התחבורה לקדם את תוכנית התשתית הלאומית תת"ל 172 לחיבור נוסף של נמלי חיפה לרשת המסילות הארצית באמצעות השדרה המזרחית. מדובר בפרויקט אסטרטגי של משרד התחבורה ורכבת ישראל, שנועד להגביר את שינוע המטענים ברכבת ולהפנותם לשדרה המזרחית תוך פינוי קו החוף הקיים להגדלת מספר רכבות הנוסעים, ובכך להפחית את מספר המשאיות בכבישים, לצמצם את תנועתן באזורים אורבניים ולהשלים את רשת המסילות המזרחית של מדינת ישראל.

הפרויקט הוא חלק חשוב מהתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040, הכוללת שתי שדרות מסילה מרכזיות: שדרת הנוסעים תחבר את ארבעת המטרופולינים הגדולים בישראל - חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע - באמצעות ארבע מסילות לכל אורך התוואי: שתיים פרבריות במהירות של עד 160 קמ"ש ושתיים מהירות במהירות של עד 250 קמ"ש.

שדרת המטענים תתחיל בנמלי הים הגדולים בדרום ובמרכז, תעבור במסילת מנשה ומסילת העמק, ותגיע לנמלי חיפה דרך השדרה המזרחית, שתהיה עמוד השדרה הלוגיסטי של ישראל ותאפשר הובלת מטענים רציפה, יעילה ומהירה מקצה לקצה של המדינה.

כיום, יותר מ־90% מנפח המטענים בישראל משונעים בכבישים באמצעות משאיות. מצב זה יוצר עומסי תנועה כבדים, סיכונים בטיחותיים, בלאי מואץ של התשתיות, פליטות מזהמים גבוהות ועלויות תחזוקה ממשיות למשק. מנגד, הובלה מסילתית מאפשרת שינוע כמויות גדולות של מטען ביעילות ובמהירות, תוך חיסכון בעלויות, הפחתת זיהום האוויר והגברת הבטיחות בדרכים. הרחבת היכולת המסילתית להובלת מטענים היא מפתח להפחתת העומס בכבישים ולשיפור התחרותיות של המשק הישראלי.

המסילה החדשה תחבר את נמלי חיפה לשני אשכולות לוגיסטיים עיקריים: אשכול קו המים המזרחי כולל את נמל המפרץ, מסוף שביט, מסוף קישון מזרח ונמל מספנות ישראל ומשמש מוקד מרכזי לפריקה והעמסה של מכולות, מטען כללי ומטען בתפזורת. אשכול קו המים המערבי כולל את נמל הכרמל, נמל חיפה, ממגורות דגון, רציף חיפה מזרח ומסוף הקישון ההיסטורי, ומשמש נקודת חיבור בין תשתיות המסילה הקיימות לבין הפעילות המסחרית והאחסנה במרחב המערבי של הנמל.

על פי התחזיות, בשנת 2035 יפעלו במסילה 33 רכבות מטען ביממה עוד לפני הפעלת מסילות השלום האזוריות, בתקווה שהקמתן תתאפשר בעתיד הקרוב. התוצאה: קיצור זמני השינוע, הפחתה בעומסי התנועה בכבישים ושיפור היעילות התפעולית של הנמלים.

הפרויקט כולל הקמת מתחם חדש לרכבת ישראל באזור נשר, שישמש לעריכת רכבות מטענים, תחזוקה קלה, תדלוק ושטיפה, וחיבורו לנמלי חיפה באמצעות שתי שלוחות מסילה לאשכולות קו המים המזרחי והמערבי. המתחם יאפשר ניהול יעיל של תנועת רכבות המטענים המגיעות מכל הארץ לנמלי חיפה וחזרה.

בבחינת חלופות המאקרו שביצעה ות"ל, נמצאה עדיפות לחלופת הגישור לאורך כביש 75, שתאפשר חיבור ישיר לכל מסופי המטען ותצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "רשמנו צעד נוסף בקידום הפרויקט הלאומי שיחזק את מעמדם של נמלי חיפה כשער הסחורות המרכזי של מדינת ישראל, יפחית במידה רבה את העומס בכבישים, יקצר זמני שינוע ויתרום לכלכלה הישראלית ולהורדת יוקר המחיה."

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "חיבור נמלי חיפה לשדרה המזרחית של רשת המסילות הוא חלק מתפיסה רחבה לייעול שרשרת האספקה הלאומית. הפתרון המסילתי יאפשר העברת מטענים באופן יעיל, בטוח וידידותי יותר לסביבה, יפחית את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר ויבטיח מענה לצרכים הלוגיסטיים של המשק בעשורים הבאים."

 

אילוסטרציה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן