מגה משאיות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

​נדחתה ההצבעה על החוק לביטול הגבלת רישיון נהיגה

23/01/2022
זמן קריאה: 1.5 דק'

ועדת חוקה, חוק ומשפט, בראשות ח"כ גלעד קריב, החלה להכין לקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית ההוצאה לפועל (תיקון מס' 69) (ביטול הגבלת רישיון נהיגה), התשפ"ב-2021. שמוזגו אליה הצעות חוק פרטיות שיזמו ח"כים שלמה קרעי, חוה אתי עטייה, משה אבוטבול, ישראל אייכלר, אוסאמה סעדי, אחמד טיבי, גדי יברקן ונעמה לזימי.

הצעות החוק נועדו לבטל את הסמכות להטיל הגבלה על חייבים מלקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה מכוח חוק ההוצאה לפועל וחוק המרכז לגביית קנסות.

שר המשפטים גדעון סער: חייבים לנתק את ההגבלה הזו מסל האמצעים המופעלים על החייבים. אף אחד לא היה יכול להציג זיקה בין שלילת הרישיון לבין היכולת לגבות את החוב. יש אנשים כגון נהגים שהפגיעה בחופש התנועה שלהם פוגעת ביכולתם להתפרנס ולהחזיר חובות. הפרקטיקה נולדה כביטול מאסר לחייבים. זה סוג של עונש הפועל נגד המטרה שלשמה נועד. מלבד אוסטרליה, אין מדינות מערביות המשתמשות בכך. בתקופת הקורונה היה ביטול כהוראת שעה, ללא השפעה דרמטית על הירידה בגביית חובות. הצעד הזה לא מחזק את היכולת לגבות חובות. הביטול יהיה לרווחת אזרחים רבים ויסייע לחייבים להתפרנס כדי להחזיר חובות. צריך להסתכל בראייה מאוזנת של אמצעי המשרת את המטרה, ולא סנקציה על חוב כספי.

ח"כ שלמה קרעי: אפשר לחשוב על פתרונות אחרים וסנקציות נוספות. תושבי הפריפריה ומי שגרים במקומות שאין בהם תחבורה ציבורית טובה, נאלצים להיהפך לעבריינים כדי להגיע לקופת חולים, לגן או לבית ספר.

ח"כ אוסאמה סעדי: יש הרבה אמצעים לגביית חובות, בהם עיכוב יציאה מהארץ, עיקולים על החשבון או הבית. אם הכלי מנוצל לרעה, צריך לשנותו, אך בתקופת הקורונה לא הייתה ירידה דרמטית בגביית החובות. חוקקנו את חדלות פירעון, הפחתת פיגורים וחוקים אחרים המאפשרים לשלם חוב.

עו"ד אפי טפליץ ממשרד המשפטים אמר, כי ככל שההבנה שלנו היא שהכלי לא אפקטיבי לגביית החוב בפועל, השאלה אם הותרת הסמכות באמת תביא לגביית החוב. התפיסה היא שאין זיקה ישירה בין האמצעי לבין גביית החוב, לכן יש פה קוהרנטיות.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן