שקילה בתנועה
משרד התחבורה מתעתד לאמץ טכנולוגיה שקיימת במדינות רבות לטיפול בעומס יתר במשאיות: משאיות נשקלות תוך כדי תנועה בכביש. פיילוט ראשון אמור לצאת לדרך בקרוב בישראל. האכיפה צפויה להיות אפקטיבית ומרתיעה
נסיעה בעומס יתר במשאיות נהפכה במרוצת השנים לתופעה רווחת מאוד בכבישי הארץ: מעמיסים כמה שיותר, ויוצאים לדרך. יותר העמסה פירושה פחות מחזורי הובלה, כלומר פחות שעות עבודה של המשאית ושל הנהג. במילים אחרות, יותר כסף לכל נסיעה. לעיתים הרבה יותר כסף.
במשך השנים, כנראה בשל אכיפה דלה וקנסות מצחיקים, נושא 'המשקל המותר' נעשה גורם שולי. לא מעט חברות תובלה ונהגים מוכנים לקחת את הסיכון שייתפסו.
הבסיס החוקי לתקנות עומס יתר נקבע בתקנה 314, שעברה מקצה שינויים במרוצת השנים. בתקנה נקבעו עומסים למשאיות, לגרורים ולנתמכים, וכן להגבלות עומס על סוגי הסרנים למיניהם. מרבית ההגבלות גם נרשמות ברישיונות של הרכב והגרור (למעט עומסים מותרים על הסרנים של הרכב).
למרות שתקנה 314 גדולה, ברורה ומפורטת, ההתנהלות בשטח הייתה אפורה, בעיקר משום שהאכיפה והענישה היו עד כה מזעריות עד לא קיימות. מצד אחד, אכיפת חוקי המשקל הכולל המותר נעשתה במשורה, מעט מאוד, ולא הייתה מרתיעה. כך גם הענישה. כפי שנחשף בדיוני הכנסת, קנס נמוך בגובה 500 ₪ לא הרתיע נהגים וחברות תובלה.
עומס יתר במשאיות הוא נושא רציני הטומן בחובו סיכונים בעלי משמעות לבטיחות בדרכים ולתשתיות. הוא מתרחש כאשר משאית נושאת משקל רב יותר ממה שהיא אמורה לשאת. הדבר עלול לייצר מגוון בעיות, שהעיקרית בהן הן סיכון בטיחותי. למשאית שנושאת משקל עודף יש יכולת בלימה מופחתת. משאיות בעומס יתר מצריכות מרחקי עצירה ארוכים יותר, והדבר מגביר את הסיכון לתאונות. המשקל העודף, אם הוא גם בסרן הקדמי (ובדרך כלל זה כך) משפיע גם על פעולות ההיגוי.
המשקל הנוסף מפעיל לחץ גדול על הצמיגים, והם נעשים פגיעים יותר לכשל במהלך הנסיעה. העומס שמופעל על הצמיג עם ההתחממות שלו, הופכים אותו לפגיע. כשמשאית בכביש עמוסה בסחורה ונוסעת במהירות גבוהה, הסיכון לתאונה קשה וקטלנית גדל עשרות מונים.
עומס יתר עלול להשפיע על הטיפול במשאית, והדבר מקשה את השליטה בה, במיוחד בתנאי מזג אוויר קשים. כמו כן המשקל המופרז עלול לפגוע בכבישים ובגשרים ולהביא לתיקונים יקרים.
בדוח שפרסם לאחרונה מבקר המדינה, צוין במיוחד הנושא של שקילת כלי הרכב הכבדים. נמצא שקיימים פערים בכוח אדם ובציוד חיוני לפעילות אגף הפיקוח במשרד התחבורה, ובמיוחד בכל הקשור לתחום ניידות הבטיחות. צוין כי נמשכת המגמה (שקיימת כבר שנים) של ירידה במספר הבדיקות של כלי רכב כבדים, ומ-2018 חלה ירידה במספר הניידות ובמספר העובדים ביחידה. עוד עלה, כי במשך שנים עמדו לרשות תחום הניידות שני מכשירי שקילה ישנים שהפסיקו את פעולתם ב-2020 בשל גילם המתקדם.
באוגוסט 2023 מסר משרד התחבורה למשרד מבקר המדינה, כי מכשירי השקילה הישנים נגרטו ביוני 2021, ומאז ניידות הבטיחות של מת"ח אינן בודקות בדיקת עומס יתר למשאיות. האגף רכש שני מכשירי שקילה, אולם הם לא נכנסו לשימוש עדיין מכיוון שחסרה תוכנה מתאימה ויש לספק הדרכה לעובדים.
חקיקה מחמירה בארץ
אחרי שנים רבות של אי עשייה בתחום החליטו בכנסת לשנות את תקנות התעבורה. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לאחרונה, לקראת קריאות שנייה ושלישית, את ההצעה של ח"כ בועז טופורובסקי לתקן את חוק שירותי הובלה. החקיקה המוצעת נועדה להתמודד עם מציאות שבה אלפי משאיות מועמסות במטען שחורג מהמותר להן על פי תקנות התעבורה.
בהצעת החוק נטען שכיום יש פי חמישה הרוגים בתאונות שבהן מעורב הרכב הכבד. לדברי ח"כ טופרובסקי, "הרבה עבריינים פועלים בניגוד לתנאים שנקבעו ברישיון הרכב." טופורובסקי הוסיף שהקנס הנמוך של 500 ₪ אינו מרתיע. החקיקה החדשה נועדה ליצור קנס גבוה ומרתיע, יותר מ-70 אלף ₪. מעבר לכך, יש כוונה לא להאשים רק את הנהג אלא להגיע גם למנהל חברת התובלה, שלמעשה כפה עליו לעבור על תקנות התעבורה. הקנס ירתיע נושאי משרה בתאגיד שהפר את החובה לפקח ולמנוע ביצוע עבירות.
לפי ההצעה, נושא משרד בתאגיד יצטרך לפקח ולעשות ככל האפשר כדי למנוע ביצוע של העבירות. מפרי החוק צפויים לקנס של עד 75 אלף שקלים ולתאגיד - פי ארבעה. אם העבירה נעברה על ידי תאגיד או עובד מעובדיו, חזקה שנושא המשרה הפר את חובתו לעשות ככל האפשר כדי למנוע אותה אלא אם הוכיח אחרת. בתקנה נקבע גם שמוסר המטען יבדוק את התאמת המטען לרישיון הרכב וידרוש מהמוביל להפסיק העמסה של מטען שאינו תואם.
הצעת החוק זכתה לתמיכה גורפת בוועדת הכלכלה של הכנסת, כולל תמיכה של נציגי משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים.
מערכות שקילה חדשניות
בימים אלו נערכים בנתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה - לשינוי מהפכני באכיפת תקנות התעבורה שנוגעות לרכב הכבד. עיקר הדגש מושם באכיפת עומס יתר. מדובר במכרז גדול מסוגו לתכנון, לאספקה, להקמה ולאחזקה של מערכת שקילה בתנועה (WIM), שהיא מערכת למדידת ממדים, בהם משקל הרכב, מערכת לזיהוי חריגה בגובה לרכבים ומערכת לאכיפת איסור נסיעה בנתיב לכלי רכב כבדים.
נחזור לדוח מבקר המדינה. פעילות ניידות הבטיחות של משרד התחבורה נבדקה בעבר מספר פעמים על ידי משרד המבקר. בדוח האחרון נכתב, כי בכבישים רבים אין שוליים רחבים מספיק או מפרצי עצירה המאפשרים לפרוס את הניידות ואת מכשירי השקילה באופן בטיחותי, ועל כן חוזרים ומציבים את הניידות באותן נקודות.
משרד התחבורה השיב לדוח זה, כי הוא מקדם תוכנית ארצית לאיתור מתחמים שישמשו, בין השאר, לבדיקת רכב כבד. בביקורת הנוכחית עלה, כי בינואר 2021 פנה מינהל התנועה במת"ח למנכ"ל משרד האוצר בנוגע לצרכים תקציביים דחופים בתחום הטיפול ברכב כבד. במכתב הועלתה בקשה לתגבור תקציבי, בין השאר לצורך מערכות שקילה בתנועה למשאיות ולהקמת מפרצי עצירה ובדיקה. מינהלת אגף הפיקוח במת"ח מסרה למבקר המדינה כי נכון לאוגוסט 2023 אושרו סטטוטורית 14 מפרצים מתוך תוכנית של 24 מפרצים שהכין האגף.
שקילה בתנועה
Weigh-in-Motion (WIM) היא טכנולוגיה שמאפשרת למדוד את משקל הרכב בזמן שהרכב בתנועה. הדבר מושג באמצעות שימוש בחיישנים המוטמעים בשטח הכביש ויכולים לזהות את הלחץ שמפעילים צמיגי הרכב כשהוא חולף עליהם.
מערכות WIM מודדות את עומסי הסרנים הדינמיים של כלי הרכב ומנסות להעריך באופן הטוב ביותר את הערכים הסטטיים, הנחשבים למדויקים ומהימנים. מערכות WIM אמורות לפעול ללא השגחה, בתנאי תנועה סביבתיים קשים. בשל תנאי המדידה האלו, יישום מוצלח של מערכת WIM מצריך ידע וניסיון ספציפיים. מידע על המשקל כולל את משקל הרכב הגולמי ועומסי הסרנים (כולל צמד או שלישיית סרנים) לצד פרמטרים כגון תאריך ושעה, מיקום, מהירות וסיווג הרכב.
מאזני שקילה בתנועה משמשים לעיתים קרובות להקלה של אכיפת עומס יתר. מערכות שקילה WIM מודדות את משקלן של משאיות בזמן שהן נמצאות בתנועה כדי לזהות אילו כלי רכב נחשדים כבעלי עודף משקל. רכבים ללא עודף משקל יכולים לעקוף את עמדת השקילה, ואילו משאיות שנחשדות בעודף משקל מופנות למפרצון בדיקה לצורך שקילה נוספת, בדרך כלל נייחת.
נדרש לתכנן, לספק ולהתקין שילוט ואמצעי הכוונה משלימים להכוונה של כלי רכב נבחרים למפרצון שבו יימדד משקל הרכב. יש לוודא שאפשר להבחין ממרחק בשילוט ובאמצעי ההכוונה למפרצון כדי לאפשר לכלי הרכב מרחב תמרון מספק בלי לסכן את שאר כלי הרכב הנוסעים בכביש.
ברוב המדינות, מערכות WIM עדיין אינן נחשבות מספיק מדויקות לאכיפה ישירה של כלי רכב בעומס יתר, אך הדבר עשוי להשתנות בעתיד, כשהטכנולוגיה תוכיח רמת דיוק מרבית.
כחלק מהניטור, בכוונת נתיבי ישראל לבנות יכולת אכיפה ישירה (ממוכנת) של עומס יתר למשאיות הנעות בכבישים בין-עירוניים באמצעות מערכת השקילה בתנועה. יותקנו מערכות מדידה באתרים ייעודיים בכבישים בין-עירוניים שיוכלו לשקול את המשאיות ולזהות בזמן אמת חריגת גובה מסוכנת של כלי רכב לצורך התרעה על סיכון התנגשות של כלי רכב במבני תשתיות עיליים מעל הדרכים.
תתבצע גם אכיפה של איסור נסיעה בנתיב לכלי רכב כבדים, כולל אמצעים לזיהוי נסיעה בנתיב אסור.
מערכת WIM צריכה להיות מותאמת לממשק "שטר מטען" שממסד משרד התחבורה. החיבור בין המערכות נעשה לטובת העברת נתונים ל"שטר מטען", להתרעה על סיכוני התנגשות בגשרים ולטובת העברת נתונים למשאיות שמובילות חומ"ס.
הכוונה היא לארגן יכולת אכיפה ישירה (ממוכנת) של חריגה בממדי כלי רכב הכבדים, ובהם משקל, חריגה בגובה ואכיפה ישירה של כלי רכב כבדים הנוסעים בנתיב אסור, כולל אכיפת תמרורים כגון איסור כניסה ואיסור עקיפה. מערכות אלו יותקנו באתרים בכביש ויפיקו תמונות וידאו של כלי רכב שזוהו על ידן כחורגים.
יישומים נוספים
ניהול תנועה: מלבד יכולת האכיפה הישירה, מערכת WIM תאפשר להגביר את הבטיחות בתנועה של כלי רכב כבדים, לצמצם את שחיקת הכבישים בארץ ותאפשר איסוף נתונים סטטיסטיים לטובת תכנון נכון יותר של רשת הכבישים, בכלל זה גלאים/מצלמות שאינם חלק מאתרים המוגדרים, קרי גלאים מזדמנים כגון גלאי מיקרוגל, מצלמה עם אנליטיקה של בינה מלאכותית/לומדת לתחבורה (בתוך המצלמה). איסוף הנתונים ובניית מאגר נתונים סטטיסטיים של העומסים האמיתיים על תשתית הכבישים והתפלגותם, יאפשרו תכנון אחזקה נכון ואמין יותר של מיסעות וגשרים.
מחקר: אפשר להשתמש במערכות WIM לאיסוף נתונים על משקל הרכב ועומסי הסרנים למטרות מחקר - לתכנון והערכה של כבישים. הכבישים נפגעים מתהליך של עייפות, שמיוחס בחלקו הגדול למשקל הסרנים. במתכונתו המקורית, 'חוק החזקה הרביעית' קובע ששיעור הנזק לכבישים פרופורציונלי למשקל הסרן שהועלה בחזקת 4. נתוני WIM מספקים מידע על מספרי הסרנים בכל קטגוריית משקל מרכזית, והדבר מאפשר לבצע חישובים מסוג זה.
מערכת WIM עשויה לסייע גם בתכנון ותחזוקה של גשרים. 'עוצמת התנועה' (מספר הרכבים ומשקלם) משתנה מאוד מכיוון שכבישים מסוימים עמוסים הרבה יותר מאחרים. במקרה של גשרים, יש לתעדף גשרים עם תנועה כבדה יותר לצרכי תחזוקה ותיקון.
אגרה לפי משקל: בחלק מהכבישים גובה אגרת הנסיעה נקבע בהתאם למשקל הרכב.
במכרז נקבע שהמערכת תתבסס על מערכת/רכיבים מוכרים עם התאמות כדי לתת מענה לדרישות המקומיות. הזכיין יתכנן ויקים את המערכות והאמצעים בהתבסס על מוצרים שנעשה בהם שימוש במערכות המותקנות בכבישים באיחוד האירופי, ובכן בארצות ישראל, בריטניה, שוויץ, נורווגיה, יפן, קנדה, דרום קוריאה, סינגפור, ארה"ב וקנדה.
המערכות יתבססו על אתרים שיותקנו בכביש כפי שתגדיר החברה ויכללו בין השאר מכשירי מדידה, חיישנים ומצלמות לזיהוי לוחית רישוי (LPR), כולל התקנת תשתיות נלוות (כגון שלטים להכוונת הרכבים החורגים באמצעות מסרים על שלטים אלקטרוניים והתממשקות לאפליקציה המותקנת בטלפון הנייד של הנהג). הכוונה היא לאמצעי המותקן בתוך הרכב או באמצעי אישי של הנהג, ותפקידו לספק התרעה לנהג ולכוון אותו לנתיב נסיעה חלופי או לעצירה בצד, כפי שתחליט חברת נתיבי ישראל.
למערכת WIM סנסורים לשקילה המותקנים בנתיבי הכביש ומאפשרים למדוד עומס על כל סרן של הכלי רכב ולחשב את משקל הרכב ופרמטרים נוספים.
המערכת תופעל מחדר התפעול או מעמדת הפעלה שתוצב בחברה או במוקד אכיפה ייעודי. האכיפה תתבצע מחדר הבקרה ומעמדות קצה נוספות שיוקמו לפי החלטת החברה. תוקם גם עמדת קצה במשרדי החברה, ובאמצעותה המערכת תנוטר ותתוחזק. המטרה היא שהמערכות יתממשקו למערכות שיפיקו דוחות תעבורה לבעל הרכב החורג ויבצעו מעקב אחר הליך האכיפה עד שלב תשלום הדוח, וכן יתממשקו למערכות בנת"י ומחוצה לה.
שלב POC (שלב הניסוי הראשון) כולל תכנון פרטני של אתר ראשון שיכלול את כל מרכיבי המערכת לפי סוגי האתרים הנדרשים: אתר WIM, אתר למדידת ממדים, אתר לזיהוי חריגת גובה כולל אמצעי הכוונה לבדיקת שקילה סטטית ואמצעי הכוונה והתראה במקרה של סיכון של התנגשות בגשרים, ומערכת לאכיפת איסור נסיעה בנתיב לכלי רכב כבדים.
לאחר ששלב POC יוכתר בהצלחה, לחברה יש כמה אופציות: להקים אתרים נוספים במלואם או באופן חלקי או להקים אתרים מסוגים אחרים: אתרי WIM או אתרים למדידת ממדים או אתרים לזיהוי חריגת גובה, הכול כפוף למסמכי המכרז.
לחברה שזוכה במכרז יש אחריות כוללת לביצוע, בכלל זה לעבודתם של כל קבלני המשנה וכל גורם אחר מטעמם. המציע יתכנן, יצטייד, יתקין, יבדוק, יתחזק, ישדרג ויבצע את מכלול הפעולות הנדרשות כדי שהשירותים שיספק יהיו אינטגרטיביים, מלאים, רציפים ותקינים.
עבודות האחזקה במסגרת מכרז זה יבוצעו בשיטת Risk Total שלפיה הזוכה נושא באחריות כוללת לכל סיכון אפשרי של פגיעה במערכות או באתרים או בציוד, כדי להבטיח פעולה תקינה ורציפה של המערכות והאתרים על אביזריהן, רכיביהן וכל הציוד הנלווה. בד בבד הזוכה במכרז נדרש להעסיק צוות פיתוח תוכנה שבו לפחות שני מפתחי תוכנה וראש צוות פיתוח תוכנה.
סוגי מערכות WIM
ישנם מספר סוגים של מערכות WIM. לכל אחד יתרונות וחסרונות. להלן רשימה של חלק מהסוגים הנפוצים ביותר של מערכות WIM:
חיישנים פיזואלקטריים: יוצרים מטען חשמלי קטן כאשר הם נתונים ללחץ. הם זולים יחסית וקלים להתקנה, אך עלולים להיות רגישים לנזק מתנועה כבדה.
חיישני לולאה אינדוקטיבית: משתמשים באינדוקציה אלקטרומגנטית למדידת משקלו של רכב. הם עמידים יותר מחיישנים פיזואלקטריים, אך יקרים יותר וקשים יותר להתקנה.
חיישני סיבים אופטיים: משתמשים באור כדי למדוד את משקל הרכב. הם מדויקים ועמידים מאוד, אבל גם היקרים ביותר.
בחירת מערכת WIM תהיה תלויה במספר גורמים, בהם היישום הספציפי, התקציב ורמת הדיוק הנדרשת.