מגה משאיות
כתבות
מועצת המובילים
לעמוד קודם

סקר מועצת המובילים

05/06/2025
זמן קריאה: 4.5 דק'

בהמשך לעתירה שהגישה מועצת המובילים לבג"ץ בדרישה להורות למשרד התחבורה לטפל מיידית ובאופן ראוי בכשל הארגוני החמור שגורם עיכובים ממושכים במתן היתרי חומרים מסוכנים (חומ"ס), ערכה המועצה סקר שביעות רצון מקיף בקרב חברות ההובלה. הסקר נעשה בזמן שהמועצה ממתינה לתגובת משרד התחבורה לבג"ץ, אשר הורה למשרד להשיב עד 25.5.2025.

תוצאות הסקר משקפות תמונה מדאיגה, המחזקת את טענות המועצה ומלמדת על פגיעה מתמשכת בפעילות השוטפת של חברות ההובלה, במיוחד בכל הקשור לרישוי והיתרים להובלת חומרים מסוכנים, דווקא בתקופה רגישה של מצב חירום ביטחוני.

ממצאים עיקריים מהסקר: 100% מהנשאלים השיבו, כי זמן ההמתנה לחידוש היתר לנהג חומ"ס הוא יותר משמונה שבועות; 94.4% דיווחו על נהגים בחברה שתוקף רישיון החומ"ס שלהם פג, ולמרות זאת טרם התקבלה תגובה ממשרד התחבורה, 93.8% מתוכם ציינו כי פרק הזמן הוא חודשיים ומעלה; 50% מהחברות דיווחו על חמישה נהגים לפחות שתוקף רישיון החומ"ס שלהם יפוג בתוך פחות מ-30 יום, ועדיין לא התקבל מענה ממשרד התחבורה בעניינם;

ממצאים נוספים: זמן ההמתנה לרישיון מוביל למשאית: 31.6% - עד שבוע, 26.35% - עד שבועיים, 10.5% - עד שלושה שבועות ו-15.8% - עד ארבעה שבועות; 36.4% דיווחו כי הוצאת רישיון למכלית לאחר בדיקה תקופתית לפי ת"י 819 אורכת יותר מארבעה שבועות; זמן ההמתנה למתן רישיון להובלת חומ"ס או חידוש: 35.3% - עד שבועיים ו-25.3% - יותר מארבעה שבועות; 53.8% מהמשיבים ציינו כי זמן ההמתנה הממוצע למתן אישור לשינוי ייעוד לרכב המוביל חומ"ס הוא יותר מארבעה שבועות.

מצב זה אינו רק כשל בירוקרטי אלא גורם לענף ההובלה פגיעה ממשית, בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בחודש. העיכובים שגורר משרד התחבורה משבשים את שרשרת האספקה, משביתים תהליכי ייצור, מעלים את יוקר המחיה, ובזמן חירום ביטחוני - פוגעים במערך הלוגיסטי של צה"ל בהובלת חומרים מסוכנים לבסיסים.

מועצת המובילים קוראת לבג"ץ לנקוט צעדים נחרצים כדי להבטיח שמשרד התחבורה יפעל מיידית לתיקון הליקויים. המשך ההתנהלות הקיימת עלול להביא לפגיעה חמורה יותר בכלכלה הלאומית ובביטחון המדינה. אי אפשר להשלים עם מצב שבו חברות הובלה נותרות חסרות מענה ומוגבלות בפעילותן החיונית דווקא בעתות חירום. המועצה מקווה שבג"ץ יתערב ויביא לתיקון המחדל בטרם ייגרם נזק בלתי הפיך.

 

סקר אגף מטענים

יבוא עובדים זרים למקצוע נהג רכב כבד

לפני זמן מה התקיים דיון משותף למועצת המובילים, להתאחדות התעשיינים ולהתאחדות הקבלנים, שעניינו היה האפשרות לייבא עובדים זרים כנהגי רכב כבד.

גבי בן-הרוש, יו"ר המועצה, הסביר בדיון כי בעקבות המלחמה החלו דיונים של הוועדה להבאת עובדים זרים מכיוון שכמות העובדים הפלשתינים ירדה במידה רבה. אולם המחסור בנהגים למשאיות ולאוטובוסים החל עוד לפני המלחמה, וחסרים אלפי נהגים.

כך אמר: "בדיון הוועדה להבאת עובדים זרים שהתקיים בנובמבר 2023 בראשות היו"ר הקודם של הוועדה, ח"כ אליהו רביבו, אמר אבנר פלור - ראש מנהל התשתיות במשרד התחבורה - שהוא פנה לרשות האוכלוסין במכתב בבקשה לייבא 3,500 נהגים זרים. יו"ר הוועדה, ח"כ רביבו, ביקש מאבנר פלור לפנות לשרת התחבורה ולהביא את ההצעה לוועדת מחליטים שבה היא חברה כבר בשבוע הבא.

"מה שמעכב את זה היא הרגולציה של משרד התחבורה. לאורך השנים רצתה מועצת המובילים לתת עדיפות לחיילים משוחררים, לתת להם מענקים וכדומה. עשינו הרבה מהלכים, אבל זה לא התקדם בגלל שמשרד התחבורה לא מתפקד.

"הבעיה שלנו נוגעת לכל התעשייה, לכן הצעתי שנייצר ביחד שולחן עגול בנושא. אנחנו עובדים עם התעשיינים כבר יותר מ-30 שנה בשיתוף, ומטפלים יחד במגוון נושאים. גם הם הציפו את הבעיה של מחסור בנהגים. גם ענף הבנייה סובל ממחסור בנהגים באתרי הבנייה. כשתסתיים המלחמה ויצטרכו לשקם את המדינה, אותם קבלנים יהיו הראשונים שייפגעו.

"יו"ר הוועדה התחלף ומונתה יו"ר חדשה - ח"כ אתי עטייה. היא לא מכירה את הנושא, ואני לא רוצה שניאלץ להתחיל את כל התהליך מחדש. יש כבר מכתב דרישה של משרד התחבורה, ואני אבקש אותו מאבנר פלור וח"כ רביבו."

לדברי עו"ד מיכל וקסמן-חילי, ראש אגף עבודה ומשאבי אנוש בהתאחדות התעשיינים, "משרד התחבורה הוא המכשול העיקרי בכל מה שקשור לנהגים. אם יש לנו מכתב כזה שמשרד התחבורה מוציא, זה בהחלט מקדם אותנו מאוד."

וקסמן-חילי הציעה לעשות תהליך מסודר: תחילה לפנות למשרד התחבורה, לאחר מכן משרד התחבורה צריך להעביר בקשה לוועדת מנכ"לים, ועדת מנכ"לים תדון בזה, ואז על המועצה לדאוג שכל המשרדים המעורבים - משרד הכלכלה, משרד העבודה ומשרד הפנים -יתמכו בה בוועדה.

בן-הרוש: "כשאנחנו משלבים כוחות, תעשייה, מובילים, בנייה וקבלנים, זה כבר נשמע אחרת. אנחנו צריכים לפעול בשיתוף פעולה כי המצוקה היא של כולם."

עו"ד וקסמן-חילי: "אני מסכימה. זאת מצוקה אמיתית חוצת ענפים, שלא יהיה לה פה פתרון, בטח לא בתקופת מלחמה, וגם לא תקופה ארוכה. לפני המלחמה היה מחסור חמור בנהגים. המצב הזה תוקע את כל השרשרת. זה כמו שעובדי הייצור בתעשייה תוקעים את כל השרשרת כלפי מעלה."

איציק גורביץ, סמנכ"ל אגף כוח אדם, כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים, סיפר על ניסיונו ביבוא עובדים זרים בענף התחבורה והתשתיות: "התבקשנו על ידי משרד התחבורה להביא עובדים לפרויקטים של תחבורה ותשתיות, בין השאר מובילי צמ"ה. הרצון של משרד התחבורה להביא את העובדים עדיין מקדמי מאוד יחסית לאפשרות של מתי ואיך להביא אותם.

"צריך להבין למה בדיוק הם מתכוונים. למשל, הם רצו להביא מפעילי צמ"ה מסרילנקה. בסרילנקה אין רישיונות כמו בארץ של מפעילי צמ"ה, ואני מניח שגם אין שם רישיונות לנהיגה במשאיות ברמות כמו פה - טריילר, סמי טריילר וכדומה. יכול להיות שהם לא הבינו את כל ההשלכות של האמירה הזאת. הם רצו להביא מפעילי צמ"ה, אבל אם הם לא יעדכנו אותם בסרילנקה ולא יעשו להם סטאז' פה, לא יתאפשר לתת להם לפעול פה. לכל מדינה יש הגדרות אחרות."

בתגובה סיפר בן-הרוש מניסיונו בהעלאת משפחות עולים של נהגים: "בשנת 2017 חברתי לסוכנות היהודית ונסעתי לרוסיה ואוקראינה להביא משפחות עולים של נהגים. אנו כמועצת המובילים התחייבנו לעשות להם את ההשמה, והסוכנות דאגה לכל השאר - סל קליטה, לימודים, מענקים וכדומה. עד היום אני נתקל בנהגים האלה והם חרוצים ונהדרים. אם יבואו עובדים זרים, אנו כמועצה נדאג להשמה.

"בחנתי שם נהגים פוטנציאלים. היו גם נהגים שהכשלתי, אבל בכל זאת ביקשתי להביא אותם ולהשקיע בהם בארץ, לעשות להם 28-30 שיעורים, להוציא להם רישיון."

איציק גורביץ הסביר, כי משרד התחבורה צריך לפנות לוועדת מנכ"לים ולבקש שמתוך הקצאה של 330 אלף עובדים זרים, יוקצו 3,000 לנהגים, ולמעשה צריך לקבוע החלטות ונהלים: איך הם באים, מי המעסיק וכדומה.

נתנאל היימן, מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, סיכם את המשימות של הפורום:

  1. העברת מכתב משרד התחבורה לרשות ההגירה והאוכלוסין שבו הוא מבקש הקצאת עובדים זרים למקצועות הנהיגה.
  2. העברת המכתב לוועדת מנכ"לים לאישור הבקשה.
  3. טיפול ברגולציה - רישיונות, סוגי רכבים וכדומה.

בכוונת מועצת המובילים לפעול ביתר שאת לקידום התהליך.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן