מגה משאיות
מבחני דרכים
משאיות כבדות
לעמוד קודם

הושקה סדרת המשאיות דאף XD

XD היא סדרה חדשה של דאף, שמחליפה את סדרת הביניים CF. לכל המשאיות בסדרה מנוע PACCAR MX-11. מהשנה הבאה תהיה סדרת XD זמינה גם עם הנעה חשמלית במגוון גרסאות וטווח נסיעה של יותר מ-500 ק"מ

יוני קלרמן, ברצלונה |  
06/03/2023
זמן קריאה: 6 דק'

כמה שבועות לפני כתיבת שורות אלה, זכה נהג הפורמולה 1 ההולנדי מקס ורסטאפן בפעם השנייה ברציפות באליפות העולם. קצת לפני שהנהג ההולנדי השיג את התואר הכפול, נרשמה זכייה כפולה הולנדית נוספת: לאחר שסדרת המשאיות הגדולה של דאף זכתה בתואר "משאית השנה" בעולם לפני שנה, עשתה זאת הסדרה הקטנה ביותר, XD, השנה.

XD היא סדרה חדשה של דאף, אך היא לא מתווספת למערך הסדרות של החברה אלא מחליפה את סדרה CF, סדרת הביניים של דאף. ה-D בשם פירושו Distribution, חלוקה, או ליתר דיוק Distribution and Vocational, כלומר רכב חלוקה ורכב למשימות מקצועיות, כגון פינוי אשפה והובלת מכולות פסולת ("רמ-סע").

ההשקה לעיתונות של הסדרה החדשה התקיימה בספרד, קילומטרים ספורים דרומית לברצלונה. לרשות העיתונאים עמד כרגיל מבחר מייצג של המשאיות החדשות, מהמשאיות הקטנות ביותר בסדרה, עם רוחק סרנים של 3.80 מטרים ומשקל כולל מורשה של 19.5 טונות, ועד סמי טריילר 4x6 ופול טריילר עם משקל מורשה של 40 טונות.

כל המשאיות בסדרה חולקות אותו מנוע, PACCAR MX-11, במגוון הספקים שנע בין 300 ל-450 כ"ס. כל המנועים משודכים לתיבת ההילוכים הרובוטית TraXon של ZF. קיימת גם אופציה של תיבת הילוכים אוטומטית "אמיתית" מתוצרת אליסון, שמיועדת בעיקר למשאיות אשפה, שמשתמשות באופן מסורתי בתיבות הילוכים מסוג זה.

מהשנה הבאה תהיה סדרת XD זמינה גם עם הנעה חשמלית, במגוון גרסאות, מ-230 כ"ס ועד 480 כ"ס, עם סוללות של עד 525 קווט"ש וטווח נסיעה של יותר מ-500 ק"מ.

 

שיפורים בבטיחות

מעבר לכל החידושים בסדרה החדשה, דאף בחרה לציין בראש וראשונה את השיפורים בבטיחות. אלה כוללים מגוון אמצעי בטיחות פסיבית כגון קריסה מבוקרת של מוט ההגה ושל תא הנהג כולו במקרה של התנגשות, וכמובן אמצעי בטיחות אקטיבית המוכרים היטב, כגון מערכות סיוע מתקדמות לנהג הכוללות סיוע בבלימת חירום, התראת סטייה מנתיב וסיוע בבלימה הן במקרה חירום והן במהירויות נמוכות.

אבל עיקר המיקוד הבטיחותי במשאית החדשה הוא בנושא שדה הראייה. לדברי דאף, תא הנהג החדש משיג את הציון הגבוה ביותר במבחני DVS - תקן שדה הראייה הישיר שמחייב מהשנה שעברה כל משאית מעל 12 טונות שנכנסת ללונדון. הרעיון הוא כמובן לצמצם את השטחים המתים שמאפיינים כל משאית, כדי לצמצם למינימום את הסכנה של פגיעה בהולכי רגל וברכב דו-גלגלי.

השיפורים שנעשו ב-XD כוללים קו מותניים נמוך מאוד של חלונות הצד, שמשה קדמית גדולה שמתחילה כעת 17 ס"מ יותר נמוך כדי לצמצם את השטח המת בחזית המשאית, ו"חלון מדרכה" שממוקם מתחת לחלון הרגיל בדלת הימנית. חלון זה זמין כאופציה עם מושב נוסע שמתקפל כמו מושב בקולנוע, כדי לראות טוב יותר מה שצמוד לרכב מצידו הימני. פריט נוסף שמשפר את שדה הראייה הוא לוח המכשירים שמוטה בחדות כלפי מטה בצד הנוסע.

חידוש נוסף בתחום הראות הוא מערכת DAF Digital Vision System הזמינה כאופציה. זו מערכת של מצלמות ומסכים שמחליפה את המראות החיצוניות של המשאית. המצלמות ממוקמות גבוה, ומחוממות כדי להבטיח ראות אופטימלית בכל מזג האוויר.

מלבד הענקת שדה ראייה משופר, המצלמות מונעות את חסימת שדה הראייה על ידי המראות. הצגים ממוקמים על עמודי A בשני הצדדים, ומעניקים הן מבט רגיל והן מבט בזווית רחבה לסיוע בתמרון במקומות צפופים. יתרון נוסף הוא שהוויתור על מראות הצד המסורתיות משפר את הביצועים האווירודינמיים ב-4.5% ואת תצרוכת הדלק ב-1.4% - נתון משמעותי מאוד.

התקן נוסף המשפר את שדה הראייה הוא מערכת Corner View שכוללת מצלמה בצד ימין של הרכב, המחליפה את המראות שמציגות את הנעשה לפני הרכב וצמוד לדופן הימנית שלו.

כאשר סדרת XD של דאף נבחרה בתור משאית השנה בעולם, שיבחו העיתונאים בעיקר את שדה הראייה של המשאית החדשה, המתקבל הודות לשמשה הקדמית הקמורה הגדולה, חלונות הצד בעלי קו מותניים הנמוך והחלון המאפשר צפייה במדרכה. הם ציינו לטובה גם את מערכת הראייה הדיגיטלית שמחליפה את מראות הצד המסורתיות. מלבד שדה הראייה, הם ציינו את המרחב הפנימי בתא הנהג, את האווירודינמיות והחיסכון בדלק, את הבטיחות הפסיבית והאקטיבית ואת הנוחות.

 

נהיגה

הספקתי לנהוג על שתי משאיות מתוך המבחר הגדול, ובחרתי דווקא בשתי משאיות קטנות יחסית.

הראשונה - משאית מסוג Skip Loader, משאית עם מכולה קטנה. המשקל הכולל של המשאית והמכולה המלאה היה 17 טונות. למנוע בהספק של 370 כ"ס לא היה כמובן כל קושי להתמודד איתו. נסיעת המבחן התקיימה בכביש צר ומפותל סמוך לחוף הים התיכון, שמצידו האחד גדר אבן קטנה המפרידה בינו לבין המדרון המוביל לים, ובצידו השני סלעים.

המשאית הקטנה הפגינה את כושר התמרון שלה בזמן שנציג דאף שישב לידי היה עסוק בעיקר בבחינת המרווח בין המשאית לבין הסלעים...

המשאית השנייה הייתה משאית חלוקה רגילה, עם אותו עומס ואותו הספק מנוע. כאן בחרתי מסלול מתון יותר, ללא סכנה של השתפשפות על מכשולים בצידי הכביש, והתמקדתי בעיקר בשיחה עם המלווה מטעם דאף, שהיה חבר בצוות שעוסק באפיון הדגמים.

היה מעניין לשמוע ממנו על תהליך האפיון של המשאית החדשה, שהחל כבר בשנת 2014. הוא סיפר לי שדאף מערבת בתהליך את הלקוחות - הן נהגים והן בעלי משאיות - באמצעות סדנאות שמתקיימות בתחילת תהליך האפיון. כפי שאפשר לדמיין, הדרישות של הבעלים והנהגים אינן זהות. הבעלים רוצים אמינות וחיסכון, והנהגים רוצים נוחות ופינוקים.

המלווה הפנה את תשומת לבי לכמה פרטים קטנים שמיועדים לשפר את הנוחות לנהג. כך למשל הכניסה למשאיות מהסדרה החדשה קלה יותר, מכיוון שיש רק שתי מדרגות, דלת שנפתחת רחב מאוד וידיות משני צידי הדלת. המדרגה העליונה ממוקמת קצת יותר פנימה מהתחתונה, כדי להעניק אפקט של עלייה במדרגות (להבדיל מטיפוס על סולם). אגב, למי שאינו יודע, גובה המדרגות של משאית מוכתב על ידי ה-EU.

דבר נוסף שהסביר המלווה נגע למיקום של ידיות הפתיחה של הדלת בתוך תא הנהג. ידיות אלה ממוקמות מתחת לידית האחיזה שיש בחלקה העליון של הדלת, וכדי להשתמש בהן יש ללפות את הידית. הסיבה לכך היא שנהגי חלוקה פותחים וסוגרים את הדלתות הרבה פעמים ביום, וכאשר ידית הפתיחה ממוקמת בנפרד, ובחוץ נושבת רוח חזקה, הדלת עשויה להיפתח והרוח תסחף אותה לפתיחה מלאה. הדבר לא רצוי במקומות צפופים או עם תנועה ערה. במיקום הנוכחי, הנהג יכול למנוע את "בריחת" הדלת, מכיוון שהוא אוחז בידית האחיזה.

זו הייתה נקודה קטנה, אבל גם רכיב קטן נוסף בפסיפס שממחיש את הדאגה של דאף לנוחות הנהגים.

בתחום הנוחות דאף מציינת גם את תנוחת הנהיגה המצטיינת בטווח כוונון נרחב מאוד של מושב הנהג וההגה, את הצג המרכזי בגודל 12 אינץ' והצג האופציונלי של מערכת המידע והבידור בגודל 10.1 אינץ'. התפקודים העיקריים של הרכב מופעלים באמצעות כפתורים פיזיים הממוקמים על גלגל ההגה או בהישג יד נוח על לוח המכשירים הרך למגע, וזאת בהתאם לתפיסה של דאף - "עיניים על הכביש, ידיים על ההגה".

 

סיכום

את מילות הסיכום אני משאיר הפעם לצוות העיתונאים שבוחר את משאית השנה. צוות זה, שלאחרונה היה לי הכבוד להצטרף אליו, בחר בדאף XD. היא מקדימה שתי מתחרות ראויות כגון סדרת המשאיות לטווח ארוך של סקניה והגרסה האחרונה של מרצדס אקטרוס.

בנימוקי הבחירה אמר הצוות: "עם הצגת סדרת XD החדשה השיקה דאף משפחת משאיות חלוקה שנמצאת בחזית הטכנולוגיה ומציבה אמות מידה חדשות בתעשיית הרכב. יתרה מזו, XD החדשה היא גם פלטפורמה שמתאימה למשפחת המשאיות החשמליות של דאף שצפויה להגיע בקרוב."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן