צינגר - סופר־קאר מודפס
יצרנית הרכב מקליפורניה צינגר (Czinger), בבעלות חברת דייברג'נט (Divergent Technologies), מציגה את אחת ממכוניות העל החדשניות והמסקרנות ביותר של העשור כולו, 21C. זה רכב היברידי שנבנה כמעט כולו באמצעות הדפסת תלת־ממד מתקדמת. המכונית משלבת הנדסה באיכות אווירית עם עיצוב עתידני, 1,250 כוחות סוס וביצועים שמאיימים לשבור את כל השיאים הקיימים.
הרכב נראה כאילו יצא מבסיס ניסויים של חיל האוויר. הנהג יושב במרכז הרכב מתחת לגג שקוף, והנוסע מאחוריו. סידור מושבים כזה נדיר, ומעניק תחושה של מטוס קרב. מבנה השלדה וגוף הרכב עשויים מסיבי פחמן ומחלקי אלומיניום מודפסים בתלת־ממד, שפותחו על ידי מערכת ייצור אוטומטית מבוססת בינה מלאכותית.
בקדמת הרכב יש שני מנועים חשמליים בהספק של 268 כ"ס כל אחד, ומאחור מותקן מנוע V8 עם טורבו כפול בנפח 2.9 ליטרים, המפיק 750 כוחות סוס ומסוגל לטפס ל־11,000 סל"ד. מתקבל כוח כולל של 1,250 כ"ס עם הנעה לכל הגלגלים. תיבת ההילוכים רובוטית ידנית עם שבעה הילוכים. הסוללה היא 4.2 קוט"ש. הביצועים בהתאם: האצה ל־100 קמ"ש ב־1.9 שניות והמהירות המרבית היא 407 קמ"ש.
עיצוב והנדסה מודפסת
כ־17% ממסת הרכב הם חלקים שהודפסו במדפסת תלת־ממד, החל במתלי השלדה וכלה בחלקי מערכת הבלמים. חברת דייברג'נט פיתחה סגסוגת אלומיניום ייחודית ואלגוריתם המבוסס על בינה מלאכותית שמחשבים את מבנה החלקים לפי חוזק, זרימת אוויר ומשקל מינימלי. התוצאה: חלקים בעלי צורה אורגנית ודקה שנראים כמעט "טבעיים", אך חזקים פי כמה מחלקים יצוקים רגילים.
ההרכבה מתבצעת במיתקן שנקרא V-Cell, שבו רובוטים ממקמים את החלקים בדיוק של עשיריות מילימטר ומחברים ביניהם באמצעות דבק מבני קבוע. התהליך מבטל לחלוטין ריתוך, חיתוך או פסולת מתכת, והופך את צינגר לחלוצה בייצור "ירוק" של רכבי ספורט יוקרתיים.
הכניסה לרכב מזכירה טיפוס לתא טייס: מושב הנהג נמוך ותחושת הסגירות מוחלטת. ההיגוי כבד, הבלמים חדים, והתחושה מזכירה מכונית מסלול לכל דבר. למרות העוצמה, המכונית מתנהגת באופן צפוי ומדויק גם בכבישים מפותלים. המנוע צורך עד 11,000 סל"ד ומייצר צליל מתכתי חד.
לרכב שלושה מצבי נהיגה עיקריים: סטריט (Street), לנסיעה חשמלית מתונה עד 100 קמ"ש; מצב ספורט המתקדם, המשלב את מנועי הבנזין והחשמל; ואופציית טרק שמנמיכה את המרכב אוטומטית בארבעה ס"מ ומגבירה את תגובת הדוושה והבלימה.
הרכב שוקל 1,660 ק"ג בלבד - הישג מרשים לרכב היברידי - ויתחרה בדגמים כגון פרארי SF90 ואסטון מרטין ולהאלה (Aston Martin Valhalla). צינגר תייצר 80 יחידות בלבד, במחיר התחלתי של 2.36 מיליון דולר לגרסה הבסיסית או 2.8 מיליון דולר לרכב מותאם אישית.
מעבר למכונית עצמה, צינגר ודייברג'נט רוצות להוכיח כי הדפסת תלת־ממד יכולה לשמש בסיס לייצור סדרתי של רכבים עתידיים. כיום החברה מדפיסה חלקים גם למותגים כגון אסטון מרטין, בוגאטי ומקלארן, ומאמינה שבתוך כמה שנים המחיר לק"ג חלקים יאפשר כניסה גם לייצור המוני.
צינגר 21C היא לא רק מכונית על אלא הצהרה טכנולוגית: הדגמה מוחשית של השילוב של בינה מלאכותית, הדפסה רובוטית וחזון אמריקני של הנדסה חופשית. היא נראית, נשמעת ומתנהגת כמו מכונה מעידן אחר, אולי הראשונה שמצדיקה באמת את המונח "מכונית מהמאה ה־21."
צילום: Greg Pajo, אתר Car and Driver










