נתוני זיהום מרכבים היברידיים
פליטות הפחמן הדו־חמצני (CO₂) מרכבים חשמליים היברידיים (PHEV) גבוהות פי חמישה במציאות מהנתונים הרשמיים שנרשמים במבחני התקינה, כך עולה מנתוני סוכנות הסביבה האירופית (EEA) שפרסם האיחוד האירופי וניתח ארגון התחבורה והסביבה (T&E). על פי הנתונים, רכבים אלה פולטים בממוצע 139 גרם CO₂ לכל קילומטר לעומת 28 גרם בלבד לפי מבחני המעבדה. הפער הולך ומתרחב על אף הצהרות יצרני הרכב כי הטכנולוגיה נעשית נקייה יותר.
רכבים היברידיים משלבים סוללה נטענת ממקור חשמלי חיצוני ומנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל). הם נתפסו לאורך שנים כפתרון ביניים בדרך לרכב חשמלי מלא, אלא שלמעשה רבים מהנהגים אינם טוענים את הסוללה בתדירות גבוהה, והדבר מביא לשימוש מוגבר במנוע הבנזין ולפליטות מזהמות גבוהות. השנה רכבים אלה הם כ־8.6% ממכירות הרכב החדשות באיחוד האירופי, ויצרני הרכב מבקשים להמשיך לשווקם גם לאחר מועד היעד של 2035, שבו אמורה להיאסר מכירה של רכבים עם פליטות מזהמות.
המחקר התבסס על ניטור דלק מ־127 אלף רכבים היברידיים שנרשמו ב־2023 בעזרת מערכות מדידה המותקנות ברכב. הנתונים חושפים פער רב בין תנאי המעבדה לבין השימוש בפועל, שבו דפוסי נהיגה אחרים ותדירות טעינה נמוכה משפיעים על רמות הפליטה. האיחוד האירופי קבע מקדמי שימוש (utility factors) שנועדו לתקן את דירוג הפליטות של רכבים היברידיים נטענים, ובשנים 2025 ו־2027 מקדמים אלה צפויים להחמיר. המשמעות היא שיצרנים יצטרכו לצמצם את מכירות ה־PHEV או להגדיל את מכירות הרכב החשמלי המלא כדי לעמוד ביעדי הפליטה.
בד־בבד לובי יצרני הרכב האירופי מפעיל לחץ כבד על הנציבות כדי לבטל את תיקוני התקנות, בטענה שהחמרת מקדמי השימוש תפגע במכירות ותאט את תהליך המעבר לאפס פליטות. מנגד, ארגוני הסביבה מדגישים כי ויתור על תקנות אלה יערער את אמינות היעדים האקלימיים של האיחוד האירופי.
הנושא צפוי לעמוד על סדר היום גם בדיאלוג אסטרטגי שתקיים נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, עם נציגי תעשיית הרכב וארגוני סביבה. בעבור האיחוד האירופי, מדובר במבחן קריטי בין שמירה על יעדיו האקלימיים לבין שמירה על האינטרסים של תעשיית הרכב - מגזר כלכלה מרכזי אך גם אחד המזהמים ביותר.
וולוו XC70 PHEV