חטיפים ללא חומרים מלאכותיים
ענקית המזון והמשקאות פפסי (PepsiCo) הודיעה על מהלך אסטרטגי רחב היקף שנועד להפחית את השימוש בצבעי מאכל ובטעמים מלאכותיים ולשלב רכיבים טבעיים ובריאים יותר במוצרי הדגל שלה. הצעד נועד לענות על לחץ הולך וגובר מצד הצרכנים לצד מגמות רגולטוריות בארה"ב ובעולם, הקוראות לתעשייה לשפר את איכות המזון.
מה צפוי להשתנות?
לפי הדיווח ברבעון השני, פפסי מתכננת להציג גרסאות חדשות למותגי חטיפים פופולריים כגון צ'יטוס (Cheetos) ודוריטוס (Doritos), ללא צבעי מאכל וטעמים סינתטיים. בד בבד חטיפי לייס (Lays) וטוסטיטוס (Tostitos) ימותגו מחדש כחטיפים טבעיים ופשוטים, תוך הדגשת היעדר תוספים.
המנכ"ל, רמון לגווארטה (Ramon Leguarta), הסביר כי המטרה היא "לחזק את תפיסת המזון האמיתי" בקרב הצרכנים, במיוחד בעבור Lay's שיוצג כחטיף המבוסס על שלושה מרכיבים בלבד - תפוחי אדמה, שמן ומלח.
בד בבד פפסי מתכוונת להעשיר מוצרים קיימים בחלבון, סיבים תזונתיים ודגנים מלאים כדי להתאים את עצמה למגמות התזונה הבריאותית ולענות על הדרישה למוצרים בעלי ערך תזונתי גבוה יותר.
כבר בשנה הנוכחית וב־2026 צפויה פפסי לשלב שמן אבוקדו ושמן זית במותגים פריטו ליי (Frito-Lay) וקוואקר (Quaker). המהלך נועד לא רק לשפר את פרופיל הבריאות של המוצרים אלא גם לשדר יוקרה ואיכות גבוהה יותר.
המהלך משתלב בלחץ ממשלתי בארה"ב, בין היתר במסגרת קמפיין "תהפכו את אמריקה לבריאה שוב" (Make America Healthy Again) - ובהנחיות חדשות שממליצות להוריד צבעי מאכל מלאכותיים ולהגביר את השימוש ברכיבים טבעיים. גם מתחרים כגון נסטלה (Nestle), קראפט היינץ (Kraft-Heinz) והרשיז (Hersheys) כבר התחייבו לצעדים דומים.
הנשיא דונלד טראמפ אף פרסם ברשתות החברתיות כי קוקה־קולה תעבור להשתמש בסוכר קנה במוצריה בארה"ב. לגווארטה עצמו ציין, כי פפסיקו "לא מתנגדת לשימוש בסוכר" ותמשיך לפתח גרסאות מותאמות לביקוש הצרכנים.
כבר כיום סדרת סימפלי (Simply) של פפסי כוללת מוצרים כגון חטיפי דוריטוס וראפלס (Ruffles) ללא צבעים וטעמים מלאכותיים. אך היעד המוצהר הוא להציע לכל פורטפוליו המותגים גרסאות נקיות מתוספים או לכל הפחות לאפשר לצרכן לבחור אופציה טבעית. המהלך אמור להתממש בשנתיים הקרובות.
לדברי לגווארטה, "זה מסע שבו אנו עוקבים אחרי הצרכנים, מנסים להיות צעד אחד לפניהם - לא יותר מדי צעדים - כדי לספק מה שהם באמת מחפשים."
המשמעות לשוק
מעבר זה מציב את פפסי בחזית המגמה העולמית של "התג הנקי" (Clean Label) ומאותת על שינוי רחב בתעשייה לא רק מבחינת הפחתת תוספים אלא גם בהגברת השקיפות ובהדגשת הרכיבים הבריאים. המהלך עשוי להשפיע על המתחרים להגדיר מחדש את קטגוריית החטיפים והמשקאות בשנים הקרובות.