מגה קלינטק
חדשות
חדשות תחבורה
לעמוד קודם

באירופה צופים 108,000 אוטובוסים נקיים

27/08/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

באיחוד האירופי שוררת אופטימיות בנוגע לחדירת אוטובוסים נטולי פליטות לכבישי היבשת. לפי ניתוח מוכנות שוק חדש שכותרתו "הקליטה הצפויה של כלי רכב כבדים המונעים בדלק חלופי עד 2030", ייתכן שעד סוף העשור ינועו בכבישי אירופה עד 108,000 אוטובוסים נקיים, כולל אוטובוסים תיירותיים.

המחקר, שפורסם על ידי הנציבות האירופית, מתאר תרחיש שבו כלי רכב בעלי פליטות אפס צפויים לתפוס נתח גדול משוק הרכב הכבד. הרכבים החשמליים, המונעים באמצעות סוללות (BEV), צפויים למלא את התפקיד המרכזי במעבר הזה.

לשם השוואה, בין 2012 ל־2024 נרשמו באירופה כ־27,000 אוטובוסים חשמליים. לפי הניתוח, יש לפרוס יותר מ־80,000 אוטובוסים בעלי פליטות אפס בין 2025 ל־2030, כלומר ממוצע שנתי של 13,000 יחידות. מדובר ביותר מכפליים ממספר האוטובוסים שנמסרו ב־2024, שעמד על 7,000 (כולל בריטניה).

בקטגוריה אוטובוסים עירוניים, התחזיות ברורות יחסית: הדרישה ל־90% פליטות אפס עד 2030 משמעותה כ־10,000 יחידות בשנה זו. לעומת זאת רמת הוודאות נמוכה יותר בכל הנוגע לאוטובוסים בינעירוניים ותיירותיים בשל היעדר תחזיות מדויקות לגביהם.

הניתוח התבסס על מודלים כמותיים בשילוב משוב איכותני מבעלי עניין בתעשייה, וצופה כי עד סוף העשור ינועו בכבישי אירופה כ־534,000 כלי רכב כבדים ללא פליטות. כ־459,000 מתוכם יהיו חשמליים מבוססי סוללה, כולל 102,000 אוטובוסים. לעומת זאת רכבים המונעים במימן צפויים להיות מיעוט: רק כ־6,000 אוטובוסים ו־68,000 משאיות מבוססי מימן.

המחקר מלמד על דחיפות המעבר לטכנולוגיות ירוקות: "שיפורים ביעילות של מנועי דיזל קונוונציונליים, אף שהם חשובים, לא יספיקו כדי לעמוד ביעדים האלו", נכתב. עם כניסת תקני CO₂ המחמירים לתוקף, צפוי זירוז נוסף של המעבר לרכב נקי, במיוחד בתחבורה עירונית. הדרישה כי עד 2030 יהיו 90% מהאוטובוסים העירוניים בעלי פליטות אפס, ועד 2035 - 100%, ממקמת את הרכב החשמלי והמימני בלב אסטרטגיית התחבורה של המדינות החברות.

התשתית התומכת נדרשת לא רק לעמידה בתקנות אלא גם לשמירה על יעילות תפעולית במגוון תרחישי שימוש, החל בקווים עירוניים קצרים וכלה בתחבורה למרחקים ארוכים.

על פי המחקר, יש לצפות להפחתה של 43% בפליטות ממשאיות ואוטובוסים עד שנת 2030 ולהפחתה של 90% עד שנת 2040 בהשוואה לכמה שנות בסיס. המסקנה המרכזית: תהליכי החשמול יתבצעו בקצב מהיר יותר במקטעי תנועה קצרים, ואילו השימוש במימן יישמר בעיקר למשימות המצריכות טווח נסיעה ארוך וצפיפות אנרגטית גבוהה, שם ממשיכים להתקיים חסמים טכנולוגיים בפני פתרונות חשמליים מבוססי סוללה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן