מגה קלינטק
חדשות
חדשות תחבורה
לעמוד קודם

ועדת הכספים: העלאת המס המתוכננת על רכב חשמלי

25/12/2023
זמן קריאה: 2 דק'

המנכ"לים של משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה אמרו בדיון בוועדת הכספים של הכנסת, כי "העלאת המס שמתכנן משרד האוצר תפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור ואינה סבירה." הדיון היה על העלאת המס על כלי רכב חשמליים המתוכננת לתחילת שנת 2024. הדברים מצטרפים למכתבים ששלחו לאחרונה גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, קובי בליטשטיין, מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, ומשה בן-זקן, מנכ"ל משרד התחבורה, למשרד האוצר ולחברי ועדת הכספים, לאחר זמן ארוך של דיונים בין הצדדים על הנושא.

בשנים האחרונות מקדמים המשרדים אימוץ של המנגנון להפחתת פליטות, הנהוג באירופה וארה"ב, המחייב יבואנים לשלב כמות הולכת וגדלה של כלי רכב חשמליים במכירותיהם. לעמדת המשרדים, עד שלא יאומץ המנגנון, אין מקום להעלאת מיסים שתביא לעיקור התמריץ לרכישת כלי רכב חשמליים.

סמט בדיון: "מקור 40% מפליטות זיהום האוויר בישראל הוא בכלי רכב, ועל המדינה לקדם פעולות רחבות לצמצום הזיהום כדי לדאוג לבריאות הציבור ולהשוות את הרגולציה לאירופה. למדינות העולם המתקדם יש שתי דרכים מרכזיות לעידוד: הטבות לצד מנגנון רגולציה. כשליבואן יש מכסת פליטות מסוימת והוא מחויב לדאוג לתמהיל נכון אחרת יהיו קנסות, זה עובד. במיסוי המונח עכשיו על שולחן הוועדה, לוקחים את הכלי המתמרץ בישראל ומשמידים אותו בלי לייצר איזון מנגד."

בליטשטיין: "העלאת מס הקנייה תפגע מאוד בכדאיות הרכישה של רכב חשמלי ועשויה לחבל במומנטום של מהפכת כלי הרכב החשמליים. בישראל, בניגוד למגמה בעולם, המהפכה עשויה להיעצר או להתעכב שנים ארוכות בגלל העלאת המס, שתהפוך את כלי הרכב החשמליים לרכבים לעשירים בלבד. אימוץ כלי הרכב החשמלי הוא יעד לאומי של מדינת ישראל, הן מבחינת יעילות אנרגטית הן מבחינת עצמאות אנרגטית והפחתת התלות בנפט, וכמובן הפחתת פליטות והגנה על הסביבה.

"משרד האנרגיה והתשתיות מקדם בשנים האחרונות אימוץ של המנגנון להפחתת פליטות, הנהוג באירופה ובארה"ב, המחייב יבואנים לשלב תמהיל הולך ועולה של כלי רכב חשמליים במכירותיהם. אנחנו במשרד סבורים, כי יש לדחות את העלאת המס עצמו עד לצבירת מסה קריטית (לפחות 10% מהרכבים בישראל), שתבטיח את המהפכה החשמלית גם בישראל. להערכתנו, מסה קריטית זו תיצבר בעוד כשלוש שנים. כאשר נקבע המתווה, לא הובאו בחשבון פרמטרים רבים כגון השפעת הקורונה, המלחמות ומשברי האספקה, כולל המשבר הקריטי שמתרחש לאחרונה בים האדום."

בן-זקן: "עצירת העלאת המס על הרכב החשמלי היא חובת השעה ומתבקשת. נמשיך להיאבק לטובת האינטרס הציבורי לשמירה על איכות הסביבה ובהתאם למדיניות שרת התחבורה רגב, לא להשית הוצאות מכבידות על אזרחי ישראל."

לעמדות מורחבות של משרדי הממשלה:

המשרד להגנת הסביבה        משרד האנרגיה        משרד התחבורה

 

צילום: המשרד להגנת הסביבה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן