מגה קלינטק
חדשות
חדשות תחבורה
לעמוד קודם

מפת הדרכים האירופית: שינוי ממשי בתובלה והיסעים

11/03/2024
זמן קריאה: 2 דק'

מועצת האיחוד האירופי והפרלמנט האירופי הגיעו לאחרונה להסכמה לגבי מפת הדרכים להפחתת פליטת CO2 בפלח השוק של כלי הרכב הכבדים (משאיות ואוטובוסים). המטרה היא להפחית יותר את פליטת CO2 בתובלה בכבישים, ולהציג יעדים חדשים לשנים 2030, 2035 ו-2040. ההצעה גם נועדה לעודד נתח הולך וגדל של כלי רכב בעלי אפס פליטות בציי הרכבים הכבדים בכל האיחוד האירופי.

בהתאם ליעדי האקלים של האיחוד האירופי לשנת 2030 ואילך, המועצה והפרלמנט שמרו על היעדים שקבעה הנציבות בהצעתה ל-2030 (45%), 2035 (65%) ו-2040 (90%), נוסף ליעד הפחתה של 15% לשנת 2025, אשר כבר נקבע ברגולציה הנוכחית. יעדים אלו יחולו על משאיות כבדות מעל 7.5 טונות ועל אוטובוסים תיירותיים.

המחוקקים המשותפים הסכימו להרחיב את היקף הרגולציה, ולפיכך כמעט כל כלי הרכב הכבדים החדשים עם פליטת CO2 מאושרת - כולל משאיות קטנות יותר, אוטובוסים עירוניים ואוטובוסים תיירותיים - יהיו כפופים ליעדי הפחתת פליטות. ההסכם הזמני מרחיב את היקף התקנה גם לרכבים מקצועיים כגון משאיות אשפה ומערבלי בטון בשלב מאוחר יותר (2035).

ההסכם הזמני יוגש כעת לאישור לנציגי המדינות החברות במועצה (Coreper) ולוועדת הסביבה של הפרלמנט. אם יאושר, הטקסט יצטרך להיות מאומץ רשמית על ידי שני המוסדות, לאחר עדכון לשוני על ידי עורכי דין, לפני שיותר לפרסם אותו בכתב העת הרשמי של האיחוד האירופי, ולאחר מכן להכניסו לתוקף.

מבחינה מעשית, האיחוד האירופי אומר כעת בבירור ליצרני משאיות שכמעט כל כלי הרכב שלהם יצטרכו להיות בעלי אפס פליטות. הדיזל - סופו להיעלם. ליצרנים האירופים יש כעת מסלול ברור להגביר את הייצור של משאיות חשמליות (סוללות ומימן), ולהיות מוכנים לאתגר של תחרות עם טסלה או יצרניות מסין. במספרים, יעדי האיחוד האירופי יביאו לכך שכ-30% מהמשאיות שיימכרו ב-2030, ולפחות שלושה רבעים ב-2040, יהיו בעלי אפס פליטות - חשמליות או מימן.

באיגוד יצרני הרכב האירופי ACEA טוענים, כי המסגרת "מאתגרת ביותר בהיעדר תנאים חיוניים המאפשרים יישום של ההחלטות." לדברי ראשי הארגון, לוח הזמנים המוסכם ליישום נותר מאתגר ביותר בהיעדר תנאים חיוניים, ובפרט בנושא טעינת כלי הרכב. "תשתית טעינה חשמלית ומילוי מימן, תוכניות תמחור פחמן מקיפות וצעדי תמיכה ממשיים למפעילי תובלה לשם השקעה מהירה - אלו המרכיבים העיקריים לשחרור מהיר של מגזר התחבורה הכבדה, נוסף לכלי רכב בעלי אפס פליטות", הדגיש סיגריד דה פריס, מנכ"ל ACEA. לדבריו, האיגוד "אינו יכול להמשיך להגדיר באומץ יעדים שאפתניים ליצרני הרכב הכבד ולצפות ליישום מהיר וחלק בהמשך. ללא מסגרת מאפשרת לחיזוק הביקוש למודלים של אפס פליטות, השגת יעדים תהיה בלתי אפשרית, במיוחד עם ציר הזמן המתוכנן."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן