מגה קלינטק
חדשות
חדשות תחבורה
לעמוד קודם

מרוץ פורמולה 1 מפחית פליטות

20/08/2025
זמן קריאה: 1 דק'

פורמולה 1 הצליחה להפחית את פליטות הפחמן שלה ב־26% מאז 2018, מה שמציב אותה במסלול לעמידה ביעד של אפס פליטות נטו עד 2030. הירידה בפליטות מתרחשת בו־בזמן עם צמיחת הענף, שהרחיב את מספר המרוצים השנתיים מ־21 ל־24 והגדיל את מספר הצופים מארבעה מיליון ל־6.5 מיליון, עם קהל עולמי של יותר מ־826 מיליון מעריצים.

ללא השינויים שבוצעו, ההערכה היא שהפליטות היו עולות ב־10% לעומת 2018. הדו"ח הרשמי לשנת 2024 מלמד על ירידה בטביעת הרגל הפחמנית מ־228,793 טונות מקבילי CO₂ ב־2018 ל־168,720 טונות בלבד לאחר עדכון הנתונים לפי סטנדרטים בינלאומיים ומידע מדויק יותר מספקים.

הפחתת הפליטות הושגה באמצעות צעדים במספר תחומים. במפעלים ובמשרדים נרשמה ירידה של 59% בפליטות בזכות מעבר לאנרגיה מתחדשת. בתחום הנסיעות נרשמה ירידה של 25% באמצעות שידורים מרחוק ושימוש בדלק תעופה בר־קיימה (SAF). בלוגיסטיקה ובהובלה נרשמה ירידה של 9% באמצעות מכולות קלות יותר, מטוסים יעילים יותר, SAF ומשאיות המונעות בדלק ביולוגי. באירועי המרוץ נרשמה ירידה של 12% בפליטות לכל מרוץ הודות לשימוש במקורות אנרגיה נקיים ושינויים אצל ספקים, אף שסך הפליטות עלה מעט בשל ריבוי האירועים.

ב־2024 נחתמו שיתופי פעולה עם DHL וקטאר איירווייז לשימוש ב־SAF בהובלה אווירית. אלה חסכו כ־8,000 טונות של פליטות פחמן דו־חמצני. פורמולה 1 השקיעה במכולות קלות המאפשרות שימוש במטוסים חסכוניים כגון בואינג 777, וחסכה כ־9,000 טונות פליטות נוספות. כ־80% מהמארגנים במרוצים משתמשים כיום באנרגיה ירוקה, סולרית או דלק ביולוגי. באירופה הופעלו מערכות אנרגיה דלות פחמן בשיתוף Aggreko, הכוללות ביו־דלק, שמן צמחי מעובד, פנלים סולריים ואחסון בסוללות - הפחתה של עד 90% בפליטות באזורים טכניים וטקטיים כגון הפיט ליין והפאדוק (מוסך הקבוצות).

כדי לצמצם את מספר הטיסות הבין־יבשתיות, לוח המרוצים עבר התאמות. מרוץ יפן הועבר לאפריל כדי להתאים למקבץ מרוצים באסיה, ומרוצי אזרבייג'ן וקטאר הוזזו כדי להשתלב עם אירועים סמוכים. מ־2026 עונת אירופה תתקיים ברצף כדי להימנע מחציית אוקיינוס נוספת.

בעתיד הקרוב, עד סוף 2025, כל רכבי פורמולה 2 ו־3 יעברו לשימוש בדלק בר־קיימה, וב־2026 גם פורמולה 1 תאמץ אותו לצד מנועים היברידיים חדשים. הדלקים החדשים יתאימו גם לשימוש במכוניות רגילות. כמו כן צמיגי המרוצים מיוצרים כיום מגומי טבעי ממקורות בני־קיימה, ממוחזרים לאחר כל מרוץ ומיוצרים באנרגיה מתחדשת בלבד.

פורמולה 1 מוכיחה שצמיחה והתרחבות עולמית אינן חייבות לבוא על חשבון קיימות סביבתית. השינויים שכבר יושמו והצעדים המתוכננים לשנים הקרובות מציבים את הספורט במסלול ברור לעמידה ביעד אפס נטו, ואף עשויים לשמש מודל לתעשיות נוספות המחפשות דרכים לצמצם פליטות בלי לפגוע בפעילותן.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן