מגה קלינטק
חדשות
חדשות תחבורה
לעמוד קודם

שיטת מיחזור סוללות של BMW ואנקורי

23/12/2025
זמן קריאה: 1 דק'

מיחזור סוללות ישיר הוא תהליך מכני המבוסס על חידוש ועיבוד של סוללות משומשות ללא שימוש בתהליכים כימיים או תרמיים. גישה זו מפחיתה את צריכת האנרגיה, העלויות ופליטות CO₂ הכרוכות במיחזור בהשוואה לשיטות המקובלות כיום בתעשייה.

במיחזור סוללות קונוונציונלי, תאי סוללה או פסולת ייצור נגרסים, ולאחר מכן עוברים תהליכים של התכה (מיחזור תרמי) או הפרדה כימית (מיחזור הידרו־מטאלורגי). שלבים אלה נועדו לפרק את חומרי הסוללה למצבם כחומרי גלם בסיסיים, לפיכך אפשר לייצר מהם חומרי קדם (precursors) מחדש, ולבסוף תאי סוללה חדשים לחלוטין. תהליכים אלה, אף שהם מאפשרים גמישות רחבה בהרכב החומרים, מצריכים השקעת אנרגיה גבוהה ויוצרים טביעת פחמן בעלת משמעות.

הגישה שמיישמות ב־מ־וו (BMW) וחברת אנקורי (Encory) במיתקן בזלכינג (Salching) שבגרמניה פועלת אחרת. במסגרת המיחזור הישיר, חומרי הגלם אינם מוחזרים למצבם הראשוני לחלוטין. במקום זאת חומרי הקתודה מופרדים מחומרי האנודה, ולאחר מכן אפשר לייצר קתודות חדשות מתערובות החומרים הקיימות.

היתרון המרכזי של השיטה הוא ביטול שלבים עתירי אנרגיה הן בפירוק החומרים והן בייצור חומרי קדם חדשים. עם זאת למיחזור הישיר יש מגבלה מהותית: הוא תלוי בכימיית התא המקורית. כך למשל תא מסוג NMC532 לא יכול להיהפך באמצעות מיחזור ישיר לתא מתקדם בהרבה מסוג NMC811. למרות זאת לדורות מתקדמים של תאי סוללה בעלי צפיפות אנרגיה גבוהה, הפתרון נחשב מבטיח ובעל פוטנציאל תעשייתי רב.

במרכז המיחזור החדש BMW מתכננת להרחיב את היישום של המיחזור הישיר בהדרגה. לפי החברה, המרכז יאפשר מיחזור שנתי של חומרי תאי סוללה בהיקף של עשרות טונות בשנה. חומרי הגלם שיופקו במיתקן יעובדו בהמשך בתוך BMW עצמה, במיתקן הפיילוט לייצור תאי סוללה שבמרכז המצוינות לייצור תאי סוללה (CMCC). BMW מציינת כי ייתכן שבעתיד תתאפשר הטמעה של תהליכי מיחזור ישיר גם אצל יצרני תאים בייצור סדרתי.

מרכז CRCC הוקם בתוך מבנה שכבר קיים, כחלק מגישה שמדגישה יעילות ושימוש חוזר בתשתיות. לדברי BMW, המיתקן כולל שטח ייצור ואחסון של 2,100 מ"ר לצד 350 מ"ר של משרדים וחדרי מנוחה, וכן מערכת פוטו־וולטאית על גג המבנה. המפעילה הרשמית של האתר היא אנקורי - מיזם משותף של קבוצת BMW ושל קבוצת אינטרזירו (Interzero) המתמחה בפיתוח והטמעה של פתרונות לוגיסטיים וייעוציים, בעיקר בתחומים איסוף, מיחזור ושיפוץ רכיבי רכב.

המהלך משתלב באסטרטגיה הרחבה של BMW לפיתוח כלכלה מעגלית בתחום הרכב החשמלי, שבה חומרים יקרי ערך נשמרים במעגל הייצור לאורך זמן תוך הפחתת התלות בחומרי גלם ראשוניים וצמצום ההשפעה הסביבתית של ייצור סוללות עתידי.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן