מגה קלינטק
ניוזלטר מגה קלינטק
מגה קלינטק גיליון 05
לעמוד קודם

ארבעה דברים שכדאי לדעת על ביו-דלק לטיסות

21/02/2022
זמן קריאה: 2 דק'

בטיסת 737 MAX 8 משיקאגו לוושינגטון שהתקיימה באחד בדצמבר היה דבר מה חדש ויוצא דופן, שהבדיל אותה מכמעט תשעים אלף הטיסות האחרות שחצו את שמי ארצות הברית באותו היום. עיתונאים וצלמים שחיכו לנחיתת המטוס על מאה הנוסעים שבו חיכו שם כדי לסקר את הטיסה הראשונה בהיסטוריה שהתבססה על דלק חלופי ולא מזהם. פליטת הפחמן הדו-חמצני בטיסה זו הייתה פחותה ב-75% מהפליטה של טיסות אחרות.

הביו-דלק פותח בסיוע המשרד לטכנולוגיות ביו-דלק BETO, השייך למחלקת האנרגיה של הממשל האמריקני. אמנם כבר היו טיסות ששילבו ביו-דלק בדלק סילון מסורתי, אך הטיסה הזו הייתה כולה על בסיס דיו-דלק, ומכאן החשיבות ההיסטורית שלה.

על פי הסוכנות להגנת הסביבה בממשל האמריקני, ענף התעופה אחראי ל-9%-12% מכל פליטות גזי החממה של אמצעי התחבורה למיניהם. כעת, עם ההתקדמות החשובה הזו, הממשלה והתעשייה ירצו להגדיל את השימוש בדלק הלא מזהם כדי לקצץ בפליטות. להלן ארבעה דברים שכדאי לדעת על ביו-דלק שישמש את ענף התעופה העתידי:

1. שלא כמו דלק מטוסים רגיל שמזוקק מנפט, דלק מטוסים אקולוגי מיוצר ממגוון רחב של משאבים ביולוגיים שמצויים בשפע ומפסולת. חומרים שמרכיבים את הביו-דלק הם שומן, שמן, גריז, גרגירי תירס, שמנים צמחיים, אצות, פסולת חקלאית או שאריות עץ, אשפה עירונית וכיוצא באלה. לדלק המתחדש הזה יש תכונות דומות לאלו של דלק מבוסס נפט, ועל כן אפשר לערבב אותם ללא בעיה עם דלק מסורתי בלי לשנות את הציוד הקיים.

2. באמצע שנות ה-90 פיתחו חוקרים במעבדה הלאומית (ארגון Argonne( מודל בשם GREET. המודל שימש כפלטפורמת קוד פתוח לבדיקה של פליטת גזי חממה וצריכת אנרגיה של הרכבי דלק מגוונים. הכלי הזה עבר במרוצת השנים פיתוחים וליטושים, ושימש ממשלות, חברות עסקיות וארגונים מכל הסוגים לבדיקת מידת הזיהום של הרכבי דלק מסוגים שונים ושל טכנולוגיות עיבוד. בהמשך התווסף ל-GREET מודל לניתוח מחזור חיים, ויחד נוצר כלי רב עוצמה לבחינת האפשרות להפחית פליטות מזהמות באמצעות דלק חלופי.

3. להטמעת הביו-דלק בענף התעופה יש השפעות כלכליות. יש לצפות להיווצרות מקומות עבודה חדשים בייצור חומרי גלם בקרב קהילות חקלאים ובהקמה ותחזוקה של בתי זיקוק חדשניים.

4. ממשל ביידן-הריס מחויב לעבוד בשיתוף פעולה עם ענף התעופה לטובת מעבר לשימוש בביו-דלק להטסת מטוסים. כעת ממשיכים החיפוש והפיתוח של הרכבי ביו-דלק שיוכלו להתחרות גם מסחרית בדלק המסורתי מבוסס הנפט ולהחליפו בסופו של דבר לגמרי. בספטמבר 2021 הושק אתגר דלק המטוסים האקולוגי על ידי הממשל האמריקני, בשאיפה להגיע עד שנת 2050 לייצור של 35 מיליון גלונים מדי שנה.

 

תחנות תדלוק של ביו-דלק

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן