מגה קלינטק
ניוזלטר מגה קלינטק
מגה קלינטק גיליון 16
לעמוד קודם

מנכ"ל חברת החשמל: "תאריך היעד לסוף עידן הפחם בישראל הוא 31 בדצמבר 2025"

19/02/2023
זמן קריאה: 3 דק'

הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל, בראשות ח”כ לימור סון הר-מלך, דנה השבוע (שלישי) בהקדמת מועד היעד למעבר לייצור חשמל ללא פחם. בדיון השתתף גם מנכ”ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר שציין: “חברת החשמל רגישה לאיכות הסביבה ולבריאות התושבים. כבר בשנת 2003 כמי שהקדימה את המאוחר, החברה הסבה תחנות כוח שיוצרו באמצעות מזוט לגז בגיבוי מזוט, ומאז ועד היום כל תחנות הכוח שהוקמו פועלות באמצעות גז (למעט בשעת חירום שבה נעשה שימוש בסולר). בין השנים 2017-2022, באותן תחנות שהוקמו לפני עשרות שנים ומייצרות חשמל באמצעות פחם, הותקנו סולקנים ומתקני SCR מתקדמים שהפחיתו באופן משמעותי את זיהום האוויר שנגרם מתהליך הייצור”.

בנוסף, הציג שפיגלר את פרויקט ההסבה לגז המבוסס על החלטת מליאת דירקטוריון החברה מחודש דצמבר 2022, לפיה הונחתה ההנהלה לקדם את פרויקט ההסבה לגז של 4 יחידות ייצור פחמיות בתחנת הכוח רוטנברג (אשקלון) ו-2 יחידות ייצור פחמיות בתחנת אורות רבין (חדרה). מדובר בהסבת שש היחידות האחרונות שעדיין מייצרות חשמל באמצעות פחם, לייצור על ידי גז בגיבוי פחם, וזאת עד לסוף שנת 2025. “החל משנת 2012 אנו צורכים פחות ופחות פחם להפעלת התחנות. היקף צריכת הפחם של חברת חשמל נמצא בירידה מתמדת ועל פי התחזית יעמוד על אפס בסוף שנת 2025, זולת אותן ארבע יחידות שישמשו אך ורק לעתות משבר של חירום ומצוקה אנרגטית”, הבהיר. בתוך כך, התייחס שפיגלר ליחידות ייצור החשמל 70 ו-80 אשר תפעלנה בגז טבעי, וציין כי הפעלתה המסחרית של יחידה 70 תחל ב-30 בנובמבר 2023 ואילו של יחידה 80 תחל כ-9 חודשים לאחר מכן. “אנו עושים כל מה שניתן כדי לקצר את לוחות הזמנים. יש לנו אינטרס מובהק ערכי ותפעולי לייצר חשמל באמצעות גז, שלא לדבר על מחיר ייצור חשמל”. לשאלת יו”ר הוועדה בדבר העיכובים בהפעלת יחידות אלו, תלה שפיגלר את האיחורים, בין היתר, בתקלות רבות מצד חברת GEהעולמית, אשר זכתה במכרז להקמת היחידות.

ח”כ מיכאל ביטון: “אני בטוח שמנכ”ל חברת החשמל יהפוך כל אבן לשם המטרה ועל מנת לעמוד בלוחות הזמנים. כל שקל שיושקע בתשתיות זו תהיה ברכה לישראל. אנו גם רוצים להגיע למצב של אפס ניתוקי חשמל, שלא נראה בית של קשיש או משפחה מרובת ילדים ללא חשמל. צריך למצוא דרך שבה קרן העזרה לחלשים שהוקמה בחברה לא תעמוד על 15 מיליון שקלים אלא על 50 מיליון”.

 

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

 

מנהל אגף בכיר שינוי אקלים במשרד להגנת הסביבה, ד”ר גיל פרואקטור: “הסיבה המרכזית שבגינה אנו כמדינה צריכים להפסיק את השימוש בפחם היא קודם כל מניעה של זיהום אוור שהורג אנשים. מצד שני חשוב לזכור שגז מזהם גם כן. המטרה היא לעבור לכלכלה מאופסת פליטות ומעבר לאנרגיות מתחדשות. לגבי יחידות 1-4 הפחמיות באורות-רבין - הן פועלות בטכנולוגיה שאסור להפעיל אותה באיחוד האירופאי והיו צריכות להיסגר כבר בשנת 2022, וזה לא קרה. התנעה של היחידות הללו פעמיים או שלוש בשנה מהווה שחרור של כמות גדולה של מזהמים. כמדינה, אנו חייבים להשקיע את כל המאמצים במעבר לאנרגיה מתחדשת”.

מנכ”ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל, ניר סהר: “יש לקבוע מועד לסגירה סופית של יחידות 1-4 הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין, המביאות למותם של כ-50 אנשים בשנה. הציבור לא מקבל מידע ברור מתי הן תיסגרנה. כולם מדברים על התעריפים, אבל חייבים לדבר גם על ההשפעה הבריאותית. מדובר על ילדים, מבוגרים ומעוטי יכולת. מוכרחים להפסיק את השימוש בפחם ולקדם אנרגיות מתחדשות”.

יו”ר הוועדה, ח”כ לימור סון הר-מלך, סיכמה את הדיון: “כולנו מבינים כמה קריטי להקים את יחידות 70 ו-80 ולעמוד ביעדים. אני רואה נכונות אמיתית וכנה מצד המעורבים להוביל קדימה את המהלך הזה, ואני מקווה שעד סוף 2025 לא נראה יותר שימוש ביחידות פחמיות. אני קוראת לרגולטורים לראות איך מפקחים על כך שחברת החשמל עומדת ביעדים האלו, מדובר בחיי אדם ובאוויר שאנו נושמים. תפקיד הוועדה הזו הוא לראות שדברים אכן קורים. מעבר לכך, ברמה האנושית, אני קוראת לשר האוצר ולשר הרווחה לראות איך מרחיבים את המענה למשפחות מוחלשות בסוגיית ניתוקי החשמל”.

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן