מגה קלינטק
ניוזלטר מגה קלינטק
מגה קלינטק גיליון 29
לעמוד קודם

מלאי הביטומן בחירום יצומצם ל-10,000 טונות

05/03/2024
זמן קריאה: 1.5 דק'

הממשלה אישרה את הצעתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב לתיקון החלטת הממשלה בנושא פיתוח מפרץ חיפה, שהתקבלה בחודש מרס 2022 (החלטה מס' 1231) על בסיס המלצות ועדת המנכ"לים, בראשות פרופ' אבי שמחון מ-2021. לפיה, היקף הביטומן לצרכי חירום יהיה 10,000 טונות בלבד במקום 30 אלף טונות שהוגדרו עד כה. המהלך יביא לחיסכון המוערך ב-100 מיליון ש"ח.

ההחלטה התקבלה לאחר אימוץ דו"ח מקצועי של נתיבי ישראל, בשיתוף משרד התחבורה והמועצה הלאומית לכלכלה. במסגרתו נבחנה הכמות העדכנית למלאי החירום הנצרך בתרחישי חירום - מלחמה או רעידת אדמה. בדו"ח נמצא שכמות הביטומן הנדרשת בחירום, בהתאם לתרחיש הייחוס הלאומי העדכני, היא 10,000 טונות כדי לשמור על יעילות וחיסכון כספי לצד הבטחת הרציפות התפקודית של רשת הדרכים הארצית בשגרה ובחירום. הכמות שנקבעה אושרה גם על ידי רשות חירום לאומית (רח"ל) ומערכת הביטחון.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "ההחלטה שממשלת ישראל קיבלה משקפת איזון נכון של צרכי המדינה בשעת חירום, שיקולים כלכליים של חיסכון ויעילות והתחשבות מרבית בסביבה. משרד התחבורה ממשיך לבחון את עצמו ללא הרף ומבצע שינויי מדיניות והתאמות של נהלים על פי הצרכים המשתנים של מדינת ישראל."

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון: "החלטת הממשלה היא צעד נוסף בדרך להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה עד 2029. אנחנו מקימים תשתיות חלופיות לאלו שיש בבז"ן כדי להבטיח את רציפות תפקוד המשק בלי בית הזיקוק בחיפה. הקטנת כמויות הביטומן הנדרשות בחירום תאפשר הצטיידות מהירה יותר וזולה יותר."

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "ההחלטה שקיבלה ממשלת ישראל היא דוגמה לשיתוף פעולה בין-משרדי יצירתי ופרודוקטיבי, אשר מצליח לתכלל את צרכי החירום של מדינת ישראל בראייה רב-מערכתית ורב-תחומית כוללת, וכך להביא לחיסכון של מיליוני שקלים."

ראש המינהלת לפיתוח מפרץ חיפה, יובל אדמון: "כיום כל הביטומן בישראל מיוצר על ידי מונופול מקומי - בז"ן. במסגרת ההיערכות להפסקת פעילותו, אנחנו עוברים ליבוא של ביטומן על ידי חברות פרטיות, במודל תחרותי, ובד בבד אחסון של מלאי חירום לשימוש מיידי. שינוי תפיסת ההפעלה הוא למעשה גם 'העברת המקל' בנושא הביטומן ממשרד האנרגיה, הרגולטור של בתי הזיקוק, למשרד התחבורה, הרגולטור של כל תשתיות הכבישים בישראל. משרד התחבורה הוביל איתנו ועם מערכת הביטחון עבודת מטה מקצועית ומסודרת, שהביאה למסקנה שאפשר לצמצם את כמות הביטומן המאוחסן במדינה בחירום, וכך לייצר חיסכון למשלם המיסים של כ-100 מיליון ש"ח."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
קבצים
מסמך עבודת המטה לבחינת כמויות ביטומן בחירום מעודכנות
כותרת
תוכן