מגה קלינטק
ניוזלטר מגה קלינטק
מגה קלינטק גיליון 31
לעמוד קודם

קידום כבל החשמל התת-ימי בין אשקלון לחיפה

21/03/2024
זמן קריאה: 1.5 דק'

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לקדם את החלופה הימית להקמת כבל להולכת חשמל מאשקלון לחיפה. זאת על פני החלופה היבשתית. הכבל עתיד להוביל חשמל שמיוצר ברובו באמצעות אנרגיה מתחדשת בדרום הארץ, לאזורי הביקוש העיקריים במרכז הארץ ובצפונה. אורכו המתוכנן הוא כ-150 ק"מ.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "אישור החלופה הימית במועצה הארצית לתכנון ולבנייה הוא צעד ממשי וחיוני לקידום מערכת החשמל בישראל. הקמת הכבל התת-ימי להולכת חשמל מאשקלון לחיפה היא פרויקט בעל חשיבות רבה למשק האנרגיה בישראל, שיאפשר להוליך יותר אנרגיה מתחדשת מאזורי הייצור אל אזורי הביקוש, ובכך יתרום לצמצום השימוש בדלק מזהם ולחיזוק הקשר עם אירופה והביטחון האנרגטי של ישראל."

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה להמשיך לקדם את חלופת הכבל הימי בתמ"א 10/ג/13, שייפרש בין אשקלון לחיפה. מיקומן של תחנות כוח קיימות סמוך לחוף, יסייע לאתר חיבורים של רשת ההולכה הימית אל היבשה ואזורי הביקוש.

לתכנון רצועת ההולכה בים מספר יתרונות בעלי משמעות אשר הוצגו במועצה, בהם חיזוק האמינות והשרידות של המערכת. יצירת טבעת הולכה אסטרטגית חדשה נוספת לזו הקיימת ביבשה, מחזקת את היתירות באספקת החשמל למערכת היבשתית ואת שרידות המערכת - פן בעל משמעות בעיקר בזמן לחימה. נוסף על כך כבל החשמל בים יגדיל מאוד את הולכת החשמל מהדרום ויסיר את מגבלת הרשת.

יתרון נוסף שהוצג במועצה הוא צמצום מגבלות על שימושי קרקע קיימים ועתידיים ביבשה. רצועה ימית להולכת חשמל מטילה מגבלות מצומצמות למדי. מדובר בנושא בעל משמעות אל מול צפיפות הפיתוח הקיימת, בעיקר באזורי הביקוש במרכז הארץ, שאליהם נדרש להוליך את החשמל. מעבר לכך, תכנון קווי הולכת חשמל יבשתיים אורך זמן רב יותר מכבל ימי, לצד המורכבות ההולכת וגוברת במציאת תוואים חדשים.

הקמת הכבל בתוך הים תתרום להפחתת ההשפעות הסביבתיות של כבלים מבחינת הפגיעה בנוף ומבחינת פוטנציאל הפגיעה בבעלי כנף. על כן התוכנית תיבחן בהמשך בתסקיר השפעה על הסביבה.

תכנון הרצועה ייבחן על רקע היצמדות לרצועות הגז הטבעי המאושרות בתמ"א 37, תוך בחינת ההשפעות ההדדיות בין כבלי החשמל, צנרת הגז הטבעי ותשתיות נוספות באזור, כדי לשלב תשתיות ולצמצם ככל האפשר את ההשפעות הסביבתיות.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן