מגה קלינטק
ניוזלטר מגה קלינטק
מגה קלינטק גיליון 37
לעמוד קודם

דלקים פוסיליים out, דלקים ביולוגיים in

23/06/2024
זמן קריאה: 2 דק'

מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות מציג את עתיד משק הדלק הישראלי עד שנת 2050: מעבר מדלקים "מסורתיים" לדלקים ביולוגיים, סינתטיים ומימן, בחינה של מרווח השיווק בתחנות הדלק והקמה מדורגת של 7-6 תחנות תדלוק במימן.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "העתיד של עולם האנרגיה טמון באנרגיות ירוקות ובדלקים נקיים וידידותיים לסביבה. מדינת ישראל קבעה יעדים ברורים כדי לשמר את ההובלה של משק האנרגיה ולהכין אותו לקראת אתגרי העתיד. התוכנית האסטרטגית שגובשה תסייע למשרד לחזק את ישראל, לשמר את עצמאותנו האנרגטית לעוד שנים רבות ולהשלים את המעבר מעולם הדלקים הישן לעולם הדלקים החדש."

משרד האנרגיה והתשתיות, בשיתוף חברת הייעוץ האסטרטגית TASC, מציג בימים אלה תוכנית אסטרטגית מקיפה לעתיד משק הדלק בישראל. התוכנית, שאותה מוביל מינהל הדלק והגז במשרד, נועדה לייצר התאמה של המשק לדרישות האקלימיות ולתהליכי המודרניזציה בעולם.

התוכנית בחנה את המגמות העולמיות בתחום מוצרי הדלק, יעדי ממשלת ישראל להפחתת פליטות פחמן דו-חמצני ושינויים הצפויים בתמהיל מקורות האנרגיה במשק הישראלי, ובהתאם לכך קבעה מספר יעדים אסטרטגיים: שמירה על אמינות באספקת הדלק לכל המגזרים במשק; היערכות המדינה לאספקת דלקים בשעת חירום; קידום התחרות והיעילות במשק הדלק; מתן דגש באנרגיה ירוקה ובמוצרי דלק נקיים וידידותיים לסביבה; גיוון סל הדלקים והטמעת שימוש בדלק ממקורות מתחדשים.

התוכנית קבעה כמה יעדים אופרטיביים לשנים הבאות, תוך הבאה בחשבון של הפחתת צריכת התזקיקים המסורתיים המשמשים לתחבורה עקב מגמות חשמול וכניסת דלקים נקיים, וההשלכות שיהיו לסגירת מפעלי בז"ן בחיפה כחלק מהכוונה לפתח את המפרץ ובשל כניסת טכנולוגיות חדשות להפחתת פליטות בתחום הדלקים.

לשמור על גמישות ולפעול ליעילות אנרגטית:

  1. הפסקת ייצור תזקיקים ומעבר ליבוא: בשל הירידה בייצור מקומי של תזקיקים אשר תיגרם בעקבות סגירת בז"ן, על המדינה לשמר יכולת לייבא תזקיקים. כדי להבטיח כי המדינה תוכל לייבא תזקיקים אלה, יוקם פורום שינטר באופן תדיר את מקורות היבוא לעומת הצריכה המקומית, ובראשו יעמוד מינהל הדלק והגז וישתתפו בו גם נציגים ממשרד האוצר, חברות התשתיות הממשלתיות קצא"א ותש"א (אופציונלי) והמשרד לשיתוף פעולה אזורי (אופציונלי). הפורום יעקוב באופן שוטף אחר זמינות האספקה לישראל, בניית תחזיות לשנים הבאות ובחינת ההשלכות על ניהול מלאי התזקיקים.
  2. קידום חשמול ושימוש בדלקים סינתטיים וביולוגים לתחבורה: לצורך עמידה ביעד הממשלתי להפחתת פליטות CO2 ממגזר התחבורה ב-96% עד שנת 2050, יש לפעול לקידום תהליך החשמול של התחבורה לצד מעבר לדלקים ביולוגיים וסינתטיים והנעה במימן. הנושא יקודם בכל היבטי התחבורה: ימית, אווירית ויבשתית, ויתבצע תוך קביעת יעדים המתכתבים עם יעדי האיחוד האירופי למהילת דלקים.
  3. הקמת תשתית לתדלוק במימן: קביעת תוכנית לקידום שימוש במימן עד 2025 וקידום תשתית להקמה של 7-6 תחנות תדלוק במימן נוספות עד 2030, תוך הסדרת התשתית הרגולטורית הנדרשת לתמיכה בשוק זה.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן