מגה קלינטק
ניוזלטר מגה קלינטק
מגה קלינטק גיליון 59
לעמוד קודם

משאיות כבדות חשמליות תופסות תאוצה

03/08/2025
זמן קריאה: 1 דק'

שבוע האקלים של לונדון 2025 נהפך לבמה עולמית לקריאה לפעולה בכל הנוגע להורדת פליטות בענף ההובלה. הדגש המיוחד שהושם השנה בחשמול רכבים כבדים משקף את הלחץ ההולך וגובר על שרשראות אספקה לעבור לתחבורה נקייה יותר תוך שמירה על יעילות תפעולית.

למרות שהמעבר לרכבים חשמליים קלים כבר בעיצומו, קיים פער רב בין כלי רכב מסחריים קטנים למשאיות כבדות. לפי מכון Carbon Tracker הבריטי, משאיות כבדות מתעכבות בשש עד שמונה שנים לעומת רכבים קלים מבחינת שיעור החשמול. הסיבות הן משקל מטענים גבוה, נסיעות ארוכות ועלויות רכישה גבוהות במיוחד.

הזמנות גדולות מאותתות על שינוי מגמה

לצד האתגרים מתחילים להופיע גם סימני תקווה. בתחילת 2025 הכריזה אמזון על הזמנה של 200 משאיות חשמליות חדשות - ההזמנה הגדולה בתולדותיה. הצי החדש צפוי לאפשר שינוע של 350 מיליון חבילות בשנה ונתפס לא רק כצעד סביבתי אלא כהחלטה כלכלית שמבוססת על ירידה בעלויות התחזוקה וההטענה.

הכלכלן בן סקוט (Ben Scott), ראש תחום ביקוש אנרגיה ב־Carbon Tracker, מסביר: "ברגע שסך עלויות הבעלות הכוללות יהיה לטובת החשמל, הבחירה תהיה מובנת מאליה."

האם יצרנים ותיקים יכולים להדביק את הקצב?

המרוץ לחשמול המשאיות מעמיד את היצרנים הגדולים באירופה ובצפון אמריקה באתגר. לפי התחזיות, שוק המשאיות החשמליות צפוי להגיע לשווי של 300 מיליארד דולר עד 2035. יצרנים שלא יתאימו עצמם לתקנות הפליטה ההולכות ומחמירות עלולים להישאר מחוץ למשחק.

בינתיים, הסינים כבר רצים קדימה: חברת BYD הסינית מכרה ב־2024 פי חמישה יותר משאיות כבדות חשמליות מאשר כל מתחרה אחר, רובן לשוק המקומי, אך הצליחה לחדור גם לשווקים זרים.

קשיים בעיקר לעסקים קטנים

מפעילי ציים, בייחוד בעסקים קטנים או אזוריים, מתקשים לבצע את המעבר. ההשקעה הראשונית עדיין גבוהה מאוד, לעיתים פי שניים או שלושה ממשאית דיזל רגילה. אך לאורך זמן, עם ירידה בעלויות התדלוק והתחזוקה, ההשקעה עשויה להיות משתלמת יותר.

כפי שסקוט מסביר: "בעלי משאיות מתעניינים בשני דברים בלבד: אם הם יכולים להשתמש במשאית חשמלית כמו בדיזל, ומה תהיה העלות הכוללת שלה לאורך חייה."

הזדמנות גדולה להפחתת פליטות

למרות האתגרים, יש פה הזדמנות ממשית מבחינת ההשפעה הסביבתית. רכבים כבדים הם רק 3% מכלי הרכב בכבישים, אך אחראים ל־30% מפליטות התחבורה. לכן שינוי קטן במספרים עשוי להביא לתוצאה מהותית.

שבוע האקלים של לונדון שיקף את הדחיפות שבה יש לטפל בנושא: זה רגע מכריע הן לספקיות הלוגיסטיקה והן ליצרני הרכב. ההתאמה לדרישות החדשות תגדיר מי ימשיך להוביל ומי יישאר מאחור.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן