מגה תעשיות
ניוזלטר מגה תעשיות
מגה תעשיות גיליון 72
לעמוד קודם

שימוש בבינה מלאכותית בעסקים

11/08/2025
זמן קריאה: 3.5 דק'

מאז השקת הבינה המלאכותית (AI) הגנרטיבית בסוף שנת 2022, השימוש ההולך וגובר בטכנולוגיות של בינה מלאכותית גורם שינוי מהותי באופן התנהלותם של עסקים ושל פרטים ברחבי העולם.

בחודש יוני 2025 נשאלו המנהלים בפרק המתחלף של סקר מגמות בעסקים על השימוש בבינה מלאכותית בפעילות העסקית של חברתם ועל מטרות השימוש והשפעותיהן. זה סקר ראשון מסוגו שנעשה בישראל. הוא הופנה לעסקים עם 10 משרות שכיר ומעלה ונועד לאפשר השוואה בין־לאומית של האומדנים.

אוכלוסיית הסקר הייעודי היא 34,708 עסקים.

שימוש בבינה מלאכותית בעסקים: כ־28% מסך העסקים באוכלוסיית הסקר משתמשים בבינה מלאכותית בתהליכים העסקיים של העסק. 17% משתמשים בשירותי בינה מלאכותית בתשלום, דבר המלמד על שימוש אינטנסיבי יותר. מבין המחוזות, האחוז הגבוה ביותר של עסקים שמשתמשים בבינה מלאכותית נמצא במחוז תל אביב - 41% (כ־21% - בחינם, וכ־20% - בתשלום). האחוז הנמוך ביותר נמצא במחוז ירושלים - 4% בלבד.

תחומים שבהם נעשה שימוש בבינה מלאכותית: מנהלים שדיווחו על שימוש בבינה מלאכותית בעסק, התבקשו לציין באילו תחומים נעשה השימוש מתוך רשימה סגורה.

התחום הנפוץ ביותר היה שיווק ומכירות. 56% מהעסקים שמשתמשים בבינה מלאכותית מדווחים על שימוש בתחום זה, 80% בענף המסחר.

כ־49% משתמשים בבינה מלאכותית לתהליכים ניהוליים ועסקיים, כ־33% משתמשים בה לייצור מוצרים או אספקת שירותים ללקוחות וכ־33% משתמשים בה למחקר ופיתוח או חדשות.

בענף ההייטק אחוז העסקים המשתמשים בבינה מלאכותית לצורכי מחקר ופיתוח או חדשנות עמד על 61% והיה הגבוה ביותר מבין ענפי הכלכלה האחרים. כמו כן אחוז העסקים בענף המשתמשים בטכנולוגיה לייצור מוצרים או לאספקת שירותים עמד על 41%, וגם הוא היה הגבוה ביותר מבין ענפי הכלכלה.

טכנולוגיות הבינה מלאכותית שבהן נעשה שימוש: המנהלים שדיווחו על שימוש בבינה מלאכותית התבקשו לציין באילו טכנולוגיות של בינה מלאכותית משתמשים בעסק מתוך רשימה סגורה.

כ־77% מהעסקים שמשתמשים בבינה מלאכותית עשו זאת ליצירת תוכן (טקסט/קוד/תמונה/קול), 26% - ללמידת מכונה ו־9% - לתנועה פיזית אוטונומית (כ־16% אחר).

בענפי התעשייה המסורתית אחוז העסקים שמשתמשים בבינה המלאכותית ללמידת מכונה גבוה מאחוז העסקים שמשתמשים בה ליצירת תוכן (כ־35% וכ־32%, בהתאמה).

בענפי ההייטק המצב הפוך: אחוז העסקים שמשתמשים בבינה מלאכותית ליצירת תוכן כמעט כפול מאחוז העסקים שמשתמשים בה ללמידת מכונה (88% לעומת 46%, בהתאמה).

שינויים שנעשו בעסק כדי להשתמש בבינה מלאכותית: המנהלים שדיווחו על שימוש בבינה מלאכותית התבקשו לציין את השינויים שנעשו בעסק כדי להתאים אותו לשימוש בבינה מלאכותית מתוך רשימה סגורה.

השינויים הנפוצים ביותר היו פיתוח תהליכי עבודה חדשים (כ-25%) והכשרת עובדים או גיוס עובדים חדשים לשימוש בבינה מלאכותית (כ־22%).

 

 

שימוש בבינה מלאכותית בעסקים בישראל

המנהלים נשאלו אם בחצי השנה האחרונה נעשה שימוש בבינה מלאכותית בעסק כחלק מהתהליכים השוטפים של הפעילות הכלכלית של העסק.

בתרשים 1 אפשר לראות שכ־41% מהעסקים במחוז תל אביב משתמשים בבינה מלאכותית לעומת כ־4% בלבד במחוז ירושלים. אחוז השימוש בבינה מלאכותית בתשלום עומד על 24% במחוז מרכז ועל 23% במחוז חיפה. על אף השימוש הנמוך מאוד במחוז ירושלים, כ־11% מהעסקים במחוז צופים אימוץ של טכנולוגיה זו בעתיד הקרוב.

 

תרשים 1 - אחוז העסקים שעושים שימוש בבינה מלאכותית, במונחי עסקים

* באזור יהודה והשומרון - יישובים ישראלים

 

תחומי השימוש בבינה מלאכותית

בתרשים 2 מוצגת התפלגות העסקים לפי תחומי השימוש בבינה מלאכותית בכל הענפים ובענפי ההייטק והשירותים הפיננסיים בנפרד. מנהלי העסקים שדיווחו על שימוש בבינה מלאכותית התבקשו לציין את תחומי הפעילות שבהם נעשה שימוש בטכנולוגיה זו מתוך רשימת תחומים סגורה.

אחוז העסקים שמשתמשים בבינה המלאכותית לצורכי מחקר ופיתוח בענפי ההייטק והפיננסים גבוה מהאחוז המקביל בכל אוכלוסיית הסקר ב־28 נקודות האחוז. אחוז העסקים בענפי ההייטק והפיננסים שמשתמשים בה לצורך ייצור מוצרים או אספקת שירותים גבוה מהאחוז המקביל בכל אוכלוסיית הסקר ב־8 נקודות האחוז. לעומת זאת אחוז העסקים בענפי ההייטק והפיננסים שמשתמשים בבינה מלאכותית לצורך הנהלת חשבונות ואבטחת מידע נמוך מהאחוז המקביל בכל אוכלוסיית הסקר.

 

תרשים 2: תחומי השימוש בבינה מלאכותית בעסקים - כל המשק לעומת ענפי ההייטק והפיננסים, במונחי עסקים

 

טכנולוגיות בינה מלאכותית שבהן משתמשים

בתרשים 3 מוצגת התפלגות העסקים לפי סוגי טכנולוגיות של הבינה המלאכותית שבהן נעשה שימוש בעסקים בכל ענפי המשק. מנהלי העסקים שדיווחו על שימוש בבינה מלאכותית התבקשו לציין את סוגי הטכנולוגיות שבהן נעשה שימוש בעסק מתוך רשימה סגורה.

השימוש הנפוץ ביותר בקרב העסקים (77%) היה בבינה מלאכותית ליצירת תוכן, בכלל זה טקסט, קוד ותמונות (שימוש זה מאפיין את טכנולוגיית Genenrative AI - ChatGPT וכדומה). כ־26% מהעסקים משתמשים בבינה מלאכותית ללמידת מכונה מנתונים.

 

תרשים 3 - טכנולוגיות בינה מלאכותית שבהן נעשה שימוש בעסקים בכלל ענפי המשק, במונחי עסקים

 

שינויים שבוצעו בעסק לצורך שימוש בבינה מלאכותית

בתרשים 4 מוצגת התפלגות העסקים לפי סוגי השינויים שבוצעו לצורך שילוב של טכנולוגיות בינה מלאכותית בכל ענפי המשק. מנהלים שדיווחו על שימוש בבינה מלאכותית התבקשו לבחור מתוך רשימה סגורה את סוגי ההתאמות שבוצעו בעסק לצורך הטמעת הטכנולוגיה.

כ־42% מהעסקים דיווחו כי לא ביצעו שינויים ייעודיים לצורך השימוש בבינה מלאכותית. השינויים הנפוצים ביותר בקרב יתר העסקים היו פיתוח תהליכי עבודה חדשים (25%) והכשרת עובדים או גיוס עובדים חדשים (22%).

 

תרשים 4: סוגי שינויים שבוצעו בעסקים לצורך שימוש בבינה מלאכותית בכל ענפי המשק, במונחי עסקים

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן