התאמת תקנה 168 ליישום הטכוגרף הדיגיטלי
במסגרת תיקון לתקנות התעבורה, משרד התחבורה מתעתד להכניס בקרוב את הטכוגרף הדיגיטלי לשימוש.
ארגון חברות ההסעה מברך על צעד זה, אך חשוב לוודא שיישום הטכוגרף הדיגיטלי לא יביא לפגיעה ממשית בתפקודן של חברות ההיסעים. לכן כתבנו לאדמון בן־ליש, ראש מנהל התנועה במשרד התחבורה. במכתב הבהרנו את עמדת הארגון בנושא, שלפיה יש לוודא כי הטכוגרף הדיגיטלי יישם את הוראות תקנה 168 לתקנות התעבורה, כלומר עליו לרשום את שעות הנהיגה ברכב כך שיתאפשר לוודא שנהג לא ינהג ברכב יותר מ־12 שעות בכל 24 שעות ולא יותר מ־68 שעות בכל שבעה ימים, וכן שהנהג התחיל את יום עבודתו בנהיגה אחרי מנוחה שמחוץ לעבודה במשך 7 שעות רצופות לפחות. הפעולות הכלולות במסגרת המונח "נהיגה" קבועות גם הן בתקנות התעבורה.
קיים חשש שיישום הטכוגרף הדיגיטלי יביא לפרשנות שגויה שלפיה יש לבדוק אם המשמרת של הנהג ארכה יותר מ־12 שעות, ולא לבחון אם אותו נהג היה עסוק אך ורק בנהיגה באותן 12 שעות. פרשנות מוטעית כזו מנוגדת לתכלית החקיקה של תקנה 168, הקובעת שהנהג לא ינהג יותר מ־12 שעות במשך 24 שעות (ולא כמה זמן ארכה המשמרת שלו). במשך 12 שעות אלו עליו לנוח בהתאם להוראות תקנה 168.
בעקבות פנייתנו התקיימה פגישה שבה הבהיר משרד התחבורה שבתקנה 168 תהיה הפרדה בין משאיות לאוטובוסים (תח"צ וחברות פרטיות).
ניסים סרוסי, יו"ר הארגון, הסביר כי בתחום ההיסעים ישנן נסיעות קבועות ויש ימי תיור, שלא כמו בתחבורה הציבורית שבה עובדים על קווים קבועים עם לו"ז של שנה קדימה ועבודה רציפה. כך למשל ישנן חברות הסעה פרטיות שמשרתות מפעלים שעובדים 12 שעות, והנהג אוסף את העובדים שעה לפני תחילת העבודה ומפזר אותם לביתם עד כשעה אחרי יום העבודה. מבחינת שעות נהיגה נטו, הוא מגיע רק ל־6-5 שעות נהיגה, על כן יש להתאים תקנה ייחודית לחברות היסעים פרטיות.
גבי נבון, מנהל אגף נגישות בתח"צ במשרד התחבורה, הבטיח כי המשרד יבצע בדיקה בנושא.
לדברי עינת סגל, מנהלת בכירה באגף הרכב במשרד, ברבעון ינואר 2026 ייצא פיילוט ליישום השימוש בטכוגרף. התוכנה תומכת בתקנה 168 א', כפי שקיימת היום, וכל שינוי יתעדכן בהתאם. כשיסתיים הפיילוט תחל האכיפה בהדרגה.
בסיכום הפגישה הוחלט כי ארגון חברות ההסעה יקיים דיון עם גבי נבון ואסי סוזנה, מנהל אגף רישוי ומל"ח, בעניין תקנה 168, וייקבע דיון פנימי במשרד כדי למצוא פתרון לחברות ההיסעים.
אילוסטרציה
פנייה לעיריית חיפה: הסדרת חניה לאוטובוסים
לאחרונה פנה הארגון לרשות התמרור בעיריית חיפה ודרש להסדיר מקומות חניה ייעודיים לאוטובוסים בתחומי העיר. במכתב שנשלח לראש העיר, יונה יהב, הסברנו כי היעדר חניות מתאימות מאלץ נהגי אוטובוסים להתמודד עם קנסות חוזרים ונשנים, והתופעה נעשתה שכיחה בחודשים האחרונים.
חברות ההסעה מביאות לחיפה מדי יום אלפי נוסעים, בהם תיירים ותלמידים, ובכך תורמות תרומה כלכלית ממשית לעסקים המקומיים ולאתרי התיירות.
תקנות התעבורה וחוקי העזר העירוניים מחייבים את הרשות המקומית להציב תמרורים שיאפשרו חניה מסודרת גם לאוטובוסים. עם זאת לפי תקנה 72(ב) לתקנות התעבורה, אי אפשר להחנות אוטובוס המיועד להסיע 20 נוסעים או יותר במקומות המותרים לרכב פרטי אלא אם מוצב תמרור המתיר זאת.
בפנייתנו הבהרנו, כי סמכות רשות התמרור לקבוע מקומות חניה לאוטובוסים היא לא רק רשות אלא חובה, ואף הדגשנו כי על העירייה לפעול בסבירות ובמידתיות כדי לאפשר לנהגי אוטובוסים לשמור על החוק בלי להיקלע למצוקה תפעולית.
ביקשנו לקבל פירוט של כל הסדרי החניה הקיימים לאוטובוסים בעיר, ובפרט רשימת המקומות שבהם הוצבו תמרורים המתירים חניה בהתאם לתקנה 72(ב).