מגהמה - ציי רכב
אירועים ותערוכות
אירועים ותערוכות בעולם
לעמוד קודם

תערוכת אוטומכניקה 2022

כתב: אורן קיפניס, פרנקפורט; צילום: אוטומכניקה |  
28/09/2022
זמן קריאה: 6 דק'

תערוכת אוטומכניקה בפרנקפורט התקיימה לאחרונה, וכבר לא סופרים כמה פעמים. החזרה לשגרה היא תהליך איטי, והדבר הורגש במספר המציגים והמבקרים מצד אחד ובהצלחה העצומה במיקוד המגמות העכשוויות בענף ה-AFTERMARKET מצד שני. המציגים והמבקרים היו ממדינות רבות, וכמובן גם מישראל. המציגים והמבקרים בתערוכה ניצלו היטב את היכולת המחודשת להיפגש באופן אישי אחרי ארבע שנים וליצור קשרים עסקיים חדשים.

לחמשת הימים של מרכז העצבים לתחומים שירות, תיקון ואבזור בענף הרכב ופלטפורמת העסקים לעסקים (B2B), הצטרפה הפעם פלטפורמת העסקים ללקוחות (B2C) בתחומים של הספקה, הדרכה, תמיכה ושירות.

החזרה לשגרה לא הושלמה עדיין. אירופה מערימה הרבה קשיים על הסינים, וגם החזרה של הסינים לשגרה לא סוגה בשושנים, אלא בבידוד ארוך במיתקנים ממשלתיים. על הרוסים והבלארוסים נאסר להגיע, והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה מנעה את נוכחותם של חלק גדול מהאוקראינים.

 

הגדולים בחבורה

הקבוצות הבינלאומית הגדולות ממשיכות לגדול ולהציע מגוון עצום של חלקים ומכלולים, ולמעשה נהפכו ל-One Stop Shop. אפשר למצוא אצלן כמעט הכול לכל כלי רכב, והלקוחות לא צריכים להתרוצץ בין ספקים. אלו מובילות את הפיתוחים עם יצרני הרכב ובעבורם, ומייצרות את החלקים והמכלולים המותקנים בכלי הרכב החדשים.

קבוצות אלו הן הראשונות שמציגות את המוצרים לשוק של אחרי המכירה, ובחלק מהמקרים מציעות גם מכלולים מחודשים, ולעיתים גם נוזלי שירות. בסיס הידע שלהן כולל את כל המידע הרלוונטי לביצוע הפעולות בדגמי הרכב למיניהם, מערכות לאבחון תקלות, סרטוני הדרכה וגם ניידות תמיכה ושירות המסוגלות להגיע למרכזי שירות בכמה מהמדינות.

הקבוצות הגדולות לא לבד. גם היצרנים הקטנים יותר עושים חיל. כן, אלו המייצרים בתחום אחד או שניים, המספקים לקבוצות הגדולות חלק מהמוצרים, וגם מספקים למפעלים. עם אלה נמנים יצרנים ישראלים ומצליחים בתחומם - מי שנים רבות ומי שרק לאחרונה נכנס לתחום עם פיתוחים מעניינים.

בצד אלו ואלו, ספקי חלקים רבים. הם אינם יצרנים, אלא בתי עסק הממקדים את פעילותם באספקה לענף מוגדר מאוד, כגון מותג של כלי רכב או התמקדות במשאיות או באוטובוסים.

 

כלי-כלי

יצרני הכלים וציוד העבודה מחדשים גם הם. מלבד מערכות של כלי עבודה קלסיים, כאלו שימשיכו להתקיים כל עוד כלי הרכב ימשיכו לנסוע בדרכים, תחום הציוד לטיפול בכלי רכב היברידיים וחשמליים תופס נפח גדל והולך באולמות התצוגה ובמרכזי השירות.

בצד המערכות לאבחון תקלות, יצרני כלים הציגו מערכות כלים לטיפול במצברים - טיפול המאפשר למצברים החשמליים להאריך חיים בבריאות תקינה. SOH (State of Health) הוא אחד משני המושגים שמשתמשים בו לתיאור מצב המצברים. מנגד, מנועי הבערה קיימים וימשיכו להיות בסביבה עוד שנים רבות, ורוב יצרני הציוד לטיפול במנועים אלו ממשיכים להציגם וגם לפתח ציוד חדש.

 

סוך לי ואסוך לך

שמן המנוע מקבל תכונות מוגדרות, ויצרני המנועים דורשים להתאים את התכונות למרוץ שלהם להקטנת תצרוכת הדלק ופליטת דו-תחמוצת הפחמן ולו במעט. לפני ארבע שנים הוצגו שמני מנוע בצמיגות 0W20, וכעת 0W16 ואפילו 0W8! אלו שמנים המותאמים למנועים חדשים המיוצרים בדיוק רב והכוללים רכיבים קלים מאוד.

יצרני השמנים לא יודעים לומר עד כמה שמנים בצמיגויות נמוכות באמת טובים למנועים. מנגד, הם צופים לחץ שמן תקין במקרה של שימוש בשמנים אלו במנועים ישנים יותר ובעיות במשאבות שמן של מנועים מהדור האחרון, אם ימלאו בהם שמנים בצמיגויות גבוהות יותר. כמו בשמן מנוע, נוזלי השירות הנוספים לקירור, לתיבות ההילוכים ולבלמים, מתבססים יותר על מוצרים סינתטיים המספקים תכונות משופרות וחיי שירות ארוכים יותר.

 

העשרת הידע

תחומי העניין המוגדרים באוטומכניקה מתרחבים גם הם לכיוונים חדשים. השימוש בקטלוג האלקטרוני המשולב ביישומון של התערוכה, מאפשר לקבל את רשימת המציגים המייעדים את מרכולתם לרכב כבד, אופנועים וצמיגים. הפופולריות הגוברת של קרוואנים הכניסה אותם מהשנה לרשימה, וכמוהם העוסקים בחידוש מכלולים.

חדשנות לניידות (Innovation 4 Mobility) הוא השם החדש לאקדמיה באוטומכניקה, אותה תוכנית הרצאות המעשירות את הידע של המאזינים, והפעם הכיוון הוא חדשנות והקשר לקיימות. ההרצאות עסקו באנרגיות חליפיות, בהן תאי הדלק המוזנים במימן ומייצרים חשמל, הסבת מנועי דיזל להנעה במימן, שילוב תאים סולריים על גגות כלי רכב לסיוע בטעינת המצברים או להפעלת יחידות קירור ומיזוג, וכן ייצור דלק ביולוגי וסינתטי כתחליף לדלק פוסילי.

נושאים נוספים שעלו: דרכים להפוך את תהליכי ההספקה לניטרליים בהקשר של פליטת מזהמים, במיוחד דו-תחמוצת הפחמן, עולם הסייבר בכלי רכב וההקשר הדיגיטלי בשירות לכלי רכב, חידוש חלקים ומכלולים ובטיחות בטיפול בכלי רכב חשמליים.

המודעות לחידוש חלקים ומכלולים לכלי רכב עולה, הדרישה גוברת והחידוש נחשב בר קיימא. לחידוש יתרונות רבים, בהם איכות ואחריות לרכיב חדש במחיר נמוך יותר וצמצום הזיהום עקב שימוש חוזר בגוף שמחודש. מנגד ישנם אתגרים - בעיקר בקידוד יחידות בקרה אלקטרוניות בעת חידוש מכלול, סיכון להפרת פטנטים רשומים וזכויות יוצרים וגם אתגר לחידוש מארזי מצברים.

מארזי מצברים ברכב חשמלי הם רכיב כבד משקל מערכו של כלי הרכב, וחידוש המארזים הוא אתגר וצורך. מארזים של מצברי ניקל מטל היבריד מחודשים כיום באופן מלא באירופה, ובעתיד גם מארזי ליתיום. החידוש הוא אלטרנטיבה לשימוש בתאי מצברים ביישומים נייחים כגון בית חכם. האיגוד הבינלאומי של מחדשי המכלולים הציג בתערוכה והשתתף באופן פעיל בהרצאות באקדמיה.

רבות מדובר על ההכשרות וההסמכות לטיפול בכלי רכב חשמליים. נוהל 146 של משרד התחבורה דומה לנהלים דומים במדינות אירופה, אך הסכנה מהתלקחות מצברים קיימת ונלמדת כל יום מחדש. כלי רכב חשמלי אשר נפגע בהתנגשות, מחויב כיום בחלק ממדינות אירופה בהסגר של שבועיים, אחרי שהתברר שמצברים עלולים להתלקח עד שבועיים אחרי ההתנגשות, ואף להתלקח מספר פעמים. בתערוכה הוצג אב-טיפוס של מכשיר התרעה המסוגל להתריע על סכנת דליקה של מצברים עוד לפני שהיא פורצת - מכשיר חובה לכל מרכז שירות ובכל גרר/מובילית.

המחסור החמור במשאב האנושי המספק שירות לכלי רכב אינו נחלת מדינת ישראל בלבד, אלא מוכר בכל העולם. איגוד TALENTS4AA שהוקם השנה מאגד כיום חלק לא מבוטל מהספקים בענף, בהם קבוצת זבדה הישראלית. במהלך התערוכה הצטרפו אליו ספקים נוספים. צעירים רבים המעוניינים להשתלב בענף הגיעו, וחלקם יצרו קשר עם האיגוד למטרות הכשרה והשמה בענף.

 

המציגים שלנו

מציגים ישראלים מציגים בכל התערוכות, וגם הפעם.

קינג מסבים מקרית גת מייצר מסבים באיכות הגבוהה ביותר ליצרני מנועי רכב ותעופה, לעולם מרוצי המכוניות ולשוק חידוש המנועים. מחלקת הפיתוח בקרית גת עובדת ללא הפסקה ומחדשת בטכנולוגיות ובמוצרים.

מוטורד מהגליל המערבי מייצר תרמוסטטים, בעיקר ליצרני מנועים, בחלקם משולבות בקרות חשמליות וחיישנים. כמו כן הוא מייצר מוצרים משלימים למערכות קירור.

ליגום מחולון, שהמציא את מכשיר הפישוק לגומיות לציריות, המשיך להציג ולקשור קשרים עסקיים בתערוכה.

פולימרטל מהצ'ק פוסט הוא יצרן פרמיום המתכנן ומייצר חלקים המחברים פלסטיק ומתכת בשיטה ייחודית ומוגנת פטנטים. הלקוחות הראשונים של היצרן הם התעשיות הביטחוניות, ולאחרונה יצרני רכב בסגמנט היוקרה והאקזוטיקה. בסיס החלק עשוי מחומרים פלסטיים בעיקר בהדפסת תלת-ממד, והציפוי ממתכות אל-ברזליות. המוצרים משלבים יתרונות של פשטות ומחיר נמוך של ייצור בפלסטיק, עם תכונות של מוליכות חשמלית ויכולת לגונן מפני קרינה אלקטרומגנטית. הטכנולוגיה הייחודית מאפשרת חיי שירות ארוכים בתנאים קשים.

קבוצת א.ל. מוכרת שנים רבות כיצרן מסננים לרכב, ובשנים האחרונות קו המוצרים התרחב לשימושים שאינם אוטומוטיביים. הייצור נחלק בין מוצרים מקוריים ליצרני רכב, השלמה לקווי המוצר של יצרני המסננים הגדולים, לבין מכירה בשוק החופשי. הדרישות בסינון כיום הן שינוי גיאומטרי של מסננים, הקטנת הגודל הפיזי של המסננים וגודל החלקיקים המסוננים, ובד בבד הגדלת כושר הזרימה של האוויר או הנוזל המסונן, וגם מסנני אוויר למערכת קירור למצברי רכב חשמלי.

מסנני דלק משתלבים במקרים רבים במשאבה (בנזין) או שהם כוללים חיישני ספיקה ולחץ, ניקוז מים אוטומטי ומערכות חימום (דיזל). במסנני אוויר לתא נוסעים נעשה לאחרונה שימוש בטכנולוגיה אנטי בקטריאלית המשלבת חלקיקים של תחמוצת מתכת בסיבי חומר הסינון, ואלו הורגים 99.99% מהנגיפים והחיידקים באוויר.

מוצר חדש שנמצא בפיתוח הוא מסנן הכולל קפסולות של שמן אתרי ומשאבה לערפול השמן עם האוויר המסונן. הייצור הסדרתי עדיין לא החל, אבל המוצר כבר היה מועמד לפרס החדשנות בתערוכה.

 

מרכבי רכב

חלקים ומכלולים

אבחון ותיקון

הרצאות ומפגשים

מבט כללי

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן