הפחתת קנסות למי ששילם על נסיעה בתח"צ ולא תיקף נסיעה
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה שלוש הצעות חוק שנועדו להפחית את סכום הקנס בשל נסיעה ללא תיקוף בתחבורה הציבורית. ההצעות הן של חברי הכנסת אברהם בצלאל, משה סולומון ומשה רוט, ונוגעות למי שקנו כרטיסי נסיעות משולמות מראש כגון חופשי שנתי, חופשי חודשי או יומי, ובכך למעשה כבר שילמו על הנסיעה.
כיום, במקרה שאלה לא תיקפו את הנסיעה, הקנס הצפוי להם הוא 180 שקלים, זהה לקנס המוטל על מי שבכלל לא קנה כרטיס ולא שילם. כעת חברי הכנסת מציעים, כי מי ששילם מראש על הנסיעה בכרטיס חופשי שנתי, חופשי חודשי או יומי אך לא תיקף אותה, ישלם את מחיר הנסיעה בתוספת פיצוי כספי שלא יעלה על 100 שקלים. את סכום הפיצוי תקבע שרת התחבורה בתקנות באישור ועדת הכלכלה, וכל שינוי עתידי שתרצה השרה לקבוע בו, עד לתקרה של 100 שקלים, יובא גם הוא לאישור הוועדה.
בישיבה הקודמת נימקו המציעים את ההצעה. ח"כ סולומון אמר, כי מי שקנה כרטיס חופשי יומי או חופשי חודשי, או מי שזכאי לנסיעה חינם, שילמו בפועל על הנסיעה, ואם שכחו לתקף אותה הם צפויים לקנס. הוא הוסיף כי משרד התחבורה הוריד את הקנס המוגדל ל-50 שקלים, אך עשה זאת בנוהל, והוא מבקש לקבוע את זה בתקנות או בחקיקה שיותר קשה לשנות.
"מי שלא תיקף לא רצה לגנוב את הנסיעה, לכן לא מגיע לו קנס מלא", אמר ח"כ בצלאל והוסיף, כי אנשים לפעמים אינם מתקפים מסיבות מוצדקות, בגלל עומס או כי לא הספיקו, ולא צריך להתייחס אליהם כאל פושעים.
ח"כ רוט הוסיף, כי אפשר לבקש לתקף, אבל לא להכריח, ולא צריך לגבות שום קנס.
ח"כ יצחק פינדרוס אמר, כי פקודת התעבורה אינה מסמיכה להטיל קנס על נוסע ששילם מראש, אך הממשלה לא מקבלת את העמדה הזאת.
בדיון ביקש ח"כ רוט למנוע מצב שהצעת החוק תכשיר מתן קנסות, ואמר כי היה רוצה שמשרד התחבורה יקבע נהלים שיעברו את אישור השרה וועדת הכלכלה.
נציג משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי אמר, כי בקרוב יתפרסם נוהל חדש, אחרי שהתקבלו הערות הציבור, שמסמיך את המפקח על התעבורה לקבוע את הקנס ולהסמיך פקחים. הוא אף ציין כי המשרד כבר הוריד את הקנס במקרים כאלה ל-50 שקלים בלבד.
על רקע בקשת חברי הכנסת להרחיב את ההצעה ולהחיל אותה גם על הרכבת הקלה אמר עו"ד לוי, כי בוועדת השרים לחקיקה הממשלה הסכימה על נוסח אחר, ואליו צריך להיצמד. המציעים דחו את ההערה וביקשו בכל זאת לתקן גם את פקודת מסילות הברזל בעניין זה. עו"ד לוי ציין, כי בקרוב המשרד יפרסם תקנות שיורידו את הקנס גם ברכבת הקלה ל-50 שקלים, ולכן המשרד מתנגד שהדבר יתוקן בהצעת החוק.
נציגת אגף התקציבים באוצר, ספיר איפרגן ציינה, כי להצעת החוק אין עלות תקציבית ישירה, אך יש חשיפה עקיפה לתקציב המדינה. היא הסבירה, כי ככל שתהיה ירידה בהכנסות המדינה מפדיון מנוסעים וככל שהאכיפה תהיה פחות אפקטיבית, הדבר יגרור גידול בהוצאות המדינה לסובסידיה של התחבורה הציבורית בשנה העוקבת.
סמנכ"ל הכספים של הרכבת הקלה בירושלים, מושיק בראז טען, כי יש חשיפה ישירה לתקציב המדינה, ואמר: "ירידה מ-180 שקלים ל-50 שקלים זה לא מידתי. יפגע בנו ונדרוש שיפוי מהמדינה."
בתום הדיון אושרה כאמור ההצעה פה אחד בקולותיהם של ח"כ אליהו ברוכי, שמילא את מקומו של היו"ר, וחברי הכנסת רוט וסולומון.
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
02
מכשיר תיקוף באוטובוס. צילום: דוד שי, ויקימדיה



