מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות הסעות
לעמוד קודם

עתיד של אוטובוסים חשמליים

10/12/2025
זמן קריאה: 1 דק'

ככל שחוקי הסוללות החדשים ומודלים של חניוני אוטובוסים עם טעינה משותפת מתרחבים, ערים מתחילות לגלות דרכים חדשות לצמצם עלויות ולהפוך את צי האוטובוסים החשמליים לשחקן פעיל במערך האנרגיה העירוני. כך עולה מממצאים שהוצגו בתערוכת באסוורלד (Busworld) בבריסל, שנחשבת לאירוע המרכזי בעולם האוטובוסים.

לדברי יאנצ'ו טודורוב (Yancho Todorov), חוקר בכיר במכון VTT, העתיד של תחבורה ציבורית אינו רק חשמלי, אלא חכם. לדבריו, הטכנולוגיה של האוטובוסים החשמליים כבר הגיעה לבשלות, והאתגר המרכזי כעת הוא אופטימיזציה של תשתיות: שיפור רשתות טעינה והתאמת הציים לתנאים מקומיים כגון אקלים, צפיפות עירונית וטופוגרפיה.

במדינות רבות צי האוטובוסים החשמליים גדל במהירות, והמיקוד עבר משלב של פיילוטים זהירים לניהול יעיל של מערכות. טודורוב מציין, כי סימולציה דיגיטלית נהפכת לכלי חובה: "הטמעת כלים של פיילוט וירטואלי מאפשרת לבדוק תצורות צי מגוונות, מסלולים ותרחישי אנרגיה, לפני שמתקבלות החלטות רכש יקרות. זה מצמצם את הסיכון ליצור מערכות תחבורה שאינן מותאמות לצרכים."

גורמים סביבתיים כגון מזג אוויר, שיפועים והמיקום של החניון או עמדות הטעינה המהירה משפיעים במידה רבה על ביצועי הצי. סימולציות מאפשרות להיערך לשיבושים פוטנציאליים, מחוסר אנרגיה ועד אירועי מזג אוויר קיצוניים.

התקדמות מהירה בטכנולוגיית הסוללות מאפשרת עמידות ארוכה יותר ויכולת ביטול הדרגתי של טעינת ביניים (opportunity charging) במסלולים מסוימים. טודורוב מציין כי יכולת האגירה הגבוהה מאפשרת לראות באוטובוסים יחידות אגירת אנרגיה ניידות. הגישה הזו נשענת על טכנולוגיית V2G, המאפשרת לפרוק אנרגיה מהאוטובוס לרשת ולהפיק רווח מהפערים בעלויות החשמל. שילוב בין טעינה חכמה לפריקת אנרגיה יוצר פוטנציאל לחיסכון ניכר בעלויות התפעול.

גורמים משפיעים

הרגולציה החדשה של האיחוד האירופי בתחום הסוללות צפויה להשפיע רבות גם על הכלכלה המעגלית בציים חשמליים. משנת 2027 יידרשו מספרי זיהוי ייחודיים לכל תא סוללה ונתוני טעינה מלאים, מה שיסלול את הדרך לשוק יד שנייה או "מחזור חיים שני" של סוללות. המשמעות היא שמפעילים יוכלו למכור או להשתמש שוב בסוללות שאינן מתאימות עוד לאוטובוסים, אך עדיין יעילות לאחסון נייח, ובכך להפחית עד 25% מהעלות של סוללות חדשות.

מסלול נוסף לחיסכון נשען על שימוש משותף בתשתיות טעינה. "רוב החניונים של האוטובוסים פעילים במלואם רק בלילה, ובשעות היום הם ריקים כמעט", מסביר טודורוב. "פתיחה של חניונים בשעות היום לשימוש של כלי רכב אחרים כגון אוטובוסים בינעירוניים או משאיות כבדות, עשויה לייצר הכנסה נוספת ולייעל את השימוש בהספק החשמלי באתר. טעינה בהספקי מגה-ואט הופכת את זה לריאלי יותר ויותר."

במבט של שלוש עד חמש שנים קדימה, טודורוב צופה תנועה לאינטגרציה של ממש: חיבור של כלי רכב, חניונים, שוק החשמל ותשתיות עירוניות למערכת אקולוגית אחת חכמה. במבט רחוק יותר, אוטומציה עשויה להיכנס למקומות שבהם תדירות השימוש בתחבורה הציבורית נמוכה.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן