מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות חשמליות
טכנולוגיות חדשות
לעמוד קודם

הפחתת קרינה ברכב חשמלי והיברידי

26/09/2024
זמן קריאה: 4 דק'

באירוע השקה שהתקיים בהרצליה, חשפה חברת הסטארט-אפ סייפפילדס טכנולוגיות (SafeFields Technologies Ltd) הישראלית פתרון ייחודי ופורץ דרך, המפחית באופן אקטיבי את הקרינה הנוצרת ברכבים חשמליים והיברידיים בשיעור של 80%-90%. הפתרון מתאים לרכבים חשמליים והיברידיים מכל הסוגים - פלאג אין, היברידי מסורתי ומיילד הייבריד (כולל סוללת V48).

החשיפות המרביות לקרינה בכלי רכב חשמליים והיברידיים עשויות להגיע בכלי רכב מסוימים לעשרות מיליגאוס ולעיתים למאות מיליגאוס לעומת הערך המומלץ בישראל של חשיפה לפחות מ-4 מיליגאוס בממוצע ביממה. רמות הקרינה הגבוהות יותר נמדדות ברוב הדגמים במושבי הרכב האחוריים. הפתרון של SafeFields הוא הראשון מסוגו בעולם שמאפשר את יישום "עקרון הזהירות המונעת" שעליו ממליץ ארגון הבריאות העולמי (WHO).

את הפתרון של Safefields אפשר להתקין על ידי מתקין מקצועי בכל הרכבים החשמליים וההיברידים - חדשים וישנים. בחודשים הקרובים תחל SafeFields במכירות ראשונות של המוצר, התואם למגוון דגמי הרכבים הפופולריים בישראל. בתחילת 2025 צפויה החברה להרחיב את ערוצי ההפצה והשיווק בישראל ובשוק הגלובלי. בד בבד החברה פועלת ברחבי העולם ליצירת שיתופי פעולה עם יצרניות רכב לשילוב הפתרון כחלק אינטגרלי מרכבים חשמליים והיברידיים כבר בשלב התכנון והפיתוח.

הפתרון של החברה מתבסס על העקרון "ביטול אקטיבי" באופן שדומה לעקרון הפועל באוזניות מבטלות רעשים (ANC). הפתרונות הקלסיים, שבהם הקרינה נחסמת על ידי משטחים או רצועות מתכת גדולות היוצרות סיכוך, בדרך כלל אינם יעילים או מעשיים בכלי רכב. הביטול האקטיבי מתבסס על זיהוי הקרינה ויצירת שדה "הפוך" ומנוגד לשדה הנפלט, וכך השדות מתבטלים זה אחרי זה כמעט לחלוטין בחלל הנוסעים. יצירת השדה ההפוך נעשית על ידי כרטיס אלקטרוני מהיר ומתוחכם. חברת SafeFields הגישה עד כה מספר פטנטים בארץ ובעולם.

המערכת מתחברת רק למקור המתח הנמוך ברכב (V12, בדומה למצלמת רכב, מערכות אזעקה וכו'), צורכת הספק נמוך מאוד (עשרות ואט) ואינה פוגעת בביצועי הרכב ובחוויית הנהיגה.

מאות היחידות הראשונות של ההתקן יימכרו בהנחה של 40%: 2,600 ש"ח + מע"מ כולל התקנה.

חברת SafeFields הוקמה בשנת 2021 על ידי עודד עינת ושאול שולמן, יוצאי יחידת 81 בצבא. החברה ממוקמת בהרצליה פיתוח ומעסיקה בארץ ובעולם מומחים בתחום עיבוד אותות, מומחי מעגלים אנלוגיים ופיזיקאים. עד כה גייסה החברה מיליוני דולרים ממשקיעים פרטיים בארץ ובחו"ל, בהם בכירים בענף הרכב, בהיי-טק, בנדל"ן ובפיננסים בישראל. אחד המשקיעים הבולטים בחברה הוא היזם הסדרתי יאיר גולדפינגר.

 

 

עודד עינת, מייסד משותף ומנכ"ל SafeFields: "חברת SafeFields גאה להציג פתרון ייחודי וראשון מסוגו להפחתה ניכרת של 80%-90% ברמות הקרינה בכלי רכב חשמליים והיברידיים. הפתרון ניתן להתקנה בקלות, ונגיש לציבור הרחב בפריסה ארצית.

"שוק כלי הרכב החשמליים וההיברידיים נמצא בתנופה עצומה בשנים האחרונות, והמשותף לכל הרכבים מכל הקטגוריות הוא הקרינה המופקת ממערכות החשמל במושבי הנוסעים. המוצר שלנו מתאים הן לרכב חדש מהסוכנות והן לרכב בן עשר או יותר, ללא תלות ביצרן, בגודל הרכב, במיקום הסוללה או בסוג ההינע. המוצר של SafeFields עובד עם כל סוגי ההנעות, מהיברידי מתון, דרך היברידי רגיל ופלאג אין וכמובן הנעה חשמלית מלאה."

ד"ר אמנון דובדבני, מומחה לסיכוני קרינה בלתי מייננת, חבר בוועדות לאומיות ובינ"ל, יועץ מומחה למשרדי הממשלה וראש תחום קרינה בלתי מייננת במוסד לבטיחות ולגיהות: "בכלי רכב חשמליים והיברידיים קיימת חשיפה לשדות מגנטיים בתדרים נמוכים, הרבה יותר מאשר בכלי רכב בהנעת דלק. לשדות אלו ברמות חשיפה גבוהות ותעסוקתיות, ישנן השפעות מוכחות על בריאות האדם - עירור של מערכת העצבים וחשש להשפעות כרוניות בחשיפות ממושכות אשר ממשיכות להיחקר.

"הסוכנות הבינ"ל לחקר הסרטן (IARC) סיווגה את השדות המגנטיים בתדרים הנמוכים כ'גורם מסרטן אפשרי בבני-אדם', בעיקר על יסוד מחקרי תחלואה של סרטן הדם מסוג לוקמיית נעורים (ALL). אי לכך ארגון הבריאות העולמי ומשרדי הממשלה בישראל ממליצים לקיים את 'עקרון הזהירות' ולהפחית את החשיפה. משרדי הממשלה בישראל המליצו על ערך יעד ממוצע ביממה להגבלת החשיפה של עד 4 מיליגאוס."

 

סכנות אפשריות מקרינה ברכב חשמלי

בכלי רכב חשמליים והיברידיים, זרמים חשמליים בעוצמה גבוהה נוצרים על ידי יחידות הכוח, עוברים דרך הכבלים אל מרכב הרכב ויוצרים סביבם שדות מגנטיים בתדרים נמוכים אשר הנוסעים ברכב נחשפים אליהם. IARC (הסוכנות הבינ"ל לחקר הסרטן) סיווגה את השדות המגנטיים בתדרים הנמוכים כ"גורם מסרטן אפשרי בבני-אדם" (קטגוריה 2B, הבסיס העיקרי לסיווג הוא לוקמיית ילדים).

השפעות אפשריות נוספות על בריאות האדם הנובעות מחשיפה ארוכה לקרינה, כגון תחלואות סרטן, פריון/לידה והתפתחות, מחלות נוירו-ניווניות והשפעות הורמונליות, ממשיכות להיחקר. לצד זאת ארגון הבריאות העולמי המליץ ליישם צעדי זהירות סבירים כדי להפחית יותר את חשיפת האדם לשדות מגנטיים בתדרים נמוכים, במיוחד בעבור תשתיות חדשות ומכשור חדש. מדינות מתקדמות בעולם המערבי אימצו את "עקרון הזהירות" לפי צעדים שעליהם המליץ ארגון הבריאות העולמי, כולל אימוץ ערכי יעד נמוכים להגבלת החשיפות.

מדינת ישראל אימצה ערך יעד מחמיר של 4 מיליגאוס בממוצע ביממה (לגבי ילדים, ההמלצה היא לא לעבור על הערך 4 מיליגאוס גם ללא ממוצע). המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות פרסמו המלצות להפחתת החשיפה הממושכת של הציבור לערך יעד זה. על פי "עקרון הזהירות", חובה להפחית חשיפות שאינן נחוצות אינן מוצדקות.

 

 

ועדת המומחים הממלכתית-ציבורית בישראל לעניין שדות מגנטיים מרשת החשמל, המליצה כבר בשנת 2010 לפעול להפחתת חשיפות הציבור הנוגעות לכלי רכב היברידיים, והמליצה על מדידות לכל סוג של כלי רכב כדי לתת מדד כמותי שיאפשר לציבור לממש את "עקרון הזהירות".

עד כה לא היה פתרון זמין בשוק ליישום המלצות אלה, לא בארץ ולא בעולם, מאחר שטכנולוגיות שמתאימות אולי לבתים ולמגדלים, אינן ישימות ברכבים. אלא שבשנים האחרונות החלו גופי תקינה בעולם בתהליכים של הסדרה ובקרה של נושא הקרינה ברכבים חשמליים והיברידיים. לדוגמה, לפני מספר חודשים אימץ האיחוד האירופי תקן אחיד המסדיר את אופן המדידה של קרינה ברכבים.

 

צילום: עמית אלפונטה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן