טעינה דו-כיוונית של רכבים חשמליים
העלייה של הרכבים החשמליים משנה לא רק את שיטות התחבורה המוכרות אלא גם את ענף ניהול האנרגיה כולו. אחת הטכנולוגיות שמקבלת תשומת לב בזמן האחרון היא שיטת הטעינה V2G (Vehicle to Grid): רכבים חשמליים מתחברים ישירות למקור חשמל שמוביל לתשתית. שיטה כזאת מאפשרת העברת אנרגיה דו-כיוונית: רכבים קולטים את החשמל וגם מחזירים אותו לתשתית החשמלית, ולמעשה נעשים סוללות ניידות.
לפי דוח שפרסם שזאן סידיקי (Shazan Siddiqi), אנליסט טכנולוגי בכיר וראש מערך מכירות טכניות בחברת IDTechEx, הטכנולוגיה היא חלק מטרנד טכנולוגי חדש רחב שפותח יכולות חדשות ומגוונות לטעינת רכבים חשמליים ממגוון מקורות. סידיקי מדגיש, כי מפעילי תשתיות חשמל ויצרני רכבים מתחילים לזהות את הפוטנציאל של טכנולוגיות טעינה חדשות ועובדים בשביל להתאים את המערכות שלהם לעתיד.
לטכנולוגיה החדשה יש שתי גישות עיקריות. ההבדל בין הגישות ושיטות הטעינה נוגע למיקום של האינוורטר ומערכות הזרם. במערכות זרם ישיר (DC) האינוורטר נמצא בתוך תחנת הטעינה. מערכות כאלו אפקטיביות למדי בטעינה, אך זקוקות לחיבור לתשתית חשמלית יקרה. מערכות טעינה עם זרם משתנה (AC) ממקמות את האינוורטר החשמלי בתוך הרכב עצמו. הדבר חוסך עלויות הקמה של תשתיות, אך גם מגביל את רמות הטעינה.
ככל שיותר ויותר רכבים חשמליים מאמצים את שיטת V2G, כמות הרכבים החשמליים שמותאמים לטעינה דו-כיוונית אמורה לעלות: מ-5% (שנת 2023) ליותר מ-20% מכלל הרכבים החשמליים עד שנת 2028.
ככל הנראה, טכנולוגיית טעינה V2G תיושם בעיקר ברכבים מסחריים וברכבים כבדים כגון אוטובוסים, משאיות ותחבורה לוגיסטית. בשביל לשלב טכנולוגיית טעינה דו-כיוונית בסדר גודל בעל משמעות, ספקי חשמל ויצרני רכבים צריכים להרחיב את ההיקפים של שיתופי הפעולה הטכניים.