מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות חשמליות
טעינה וסוללות
לעמוד קודם

סוללות של משאיות עמידות בתאונות

01/12/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בעקבות ריקול נרחב של סטלנטיס לדגמי ג'יפ היברידיים בשל סכנת התלקחות, סוגיית בטיחות הסוללות שוב נעשית נושא דיונים מרכזי. במרצדס־בנץ (Mercedes-Benz) החליטו להוכיח שהטכנולוגיה הנוכחית כבר בטוחה בהרבה באמצעות ריסוק מכוון של משאית חשמלית כבדה.

בניסוי שביצעה חטיבת המשאיות של מרצדס, משאית חשמלית eActros 600 במשקל כולל של 40 טונות עברה מבחן ריסוק יזום שבו כלי רכב במשקל טונה אחת פגע בצידה במהירות של 50 קמ״ש. האזור שנפגע כלל את אחד מתאי הסוללה עם מתח גבוה, המכילים חלק מהמערכת החשמלית העיקרית.

למרות עוצמת הפגיעה התוצאה הייתה חד־משמעית: מערכת הסוללה כולה נותרה שלמה, ללא דליפה או עיוות קריטי, כפי שנמסר ממרצדס. לדברי החברה, הארכיטקטורה המבנית של המסגרת נועדה לספוג אנרגיית פגיעה ולבודד את תאי הסוללה גם בתאונות קשות.

למשאית סוללת ליתיום־ברזל־פוספט (LFP) בקיבולת עצומה של 621 קוט״ש, המחולקת לשלושה תאי אחסון נפרדים. כמות האנרגיה גדולה פי שבעה מזו של רכב חשמלי משפחתי ממוצע, ולמרות זאת שום נזק לא נרשם.

פרנק מילר (Frank Miller), ראש תחום חקר תאונות ובטיחות פסיבית במרצדס־בנץ משאיות, אמר: "התוצאות תואמות במדויק את הסימולציות שביצענו מראש. לא נשקפה סכנה גם בשימוש מציאותי."

שילוב בין הדמיות למציאות

לפני הניסוי הפיזי בוצעו הדמיות מחשב מדויקות והן אישרו כי בזכות תכנון המסגרת וההגנות התרמיות של מארז הסוללה, הסוללות מסוגלות לעמוד בעומסי ריסוק חזקים במיוחד. לאחר הניסוי הנתונים נותחו כדי לשפר את ההגנות בדגמים עתידיים.

המשאית החשמלית של מרצדס מיוצרת מאז 2024 ובעלת טווח של כ־500 קילומטרים בטעינה מלאה. בשילוב עם הפסקות פעילות חשמלית והעברת הנהיגה לנהגים אנושיים, המחויבות לפי חוקי האיחוד האירופי, אפשר להשלים ביום עבודה יותר מ־600 ק״מ, אם יש עמדת טעינה מהירה בדרך. המשאית תומכת כיום בטעינת DC בעוצמה של עד 400 קילו־ואט בתקן CCS2, ובעתיד תוכל לעמוד גם בטעינת מגה־ואט (MCS) למילוי מהיר אף יותר.

הניסוי של מרצדס־בנץ מדגיש כי למרות מקרים אחדים של התלקחויות סוללה, הסיכון במערכות המתח הגבוה החדשות נמוך במיוחד. שילוב של תכנון מבני מוקשח, הפרדה תרמית חכמה וניהול אנרגיה מדויק, מאפשר למשאיות חשמליות כבדות להגיע לרמות בטיחות שלא נראו בעבר. בזמן שיצרניות אחרות עדיין מתמודדות עם אתגרי סוללות, מרצדס מציבה רף חדש לביטחון בתחום ההנעה החשמלית גם בקנה מידה של 40 טונות.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
סרטונים
Safer on the road with high voltage: High passive safety of the Mercedes-Benz eActros 600 confirmed
בטעינה...
כותרת
תוכן