מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות כבדות
לעמוד קודם

במאן נערכים לנהיגה אוטונומית מלאה

25/05/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

חטיבת המשאיות של מאן (MAN) היא היצרנית הראשונה שפרסמה סט של 747 סצנות חיישנים ונתוני רכב - מערך שנועד לקדם את פיתוח הנהיגה האוטונומית. מדובר במערכת פתוחה להחלפת מערכי נתונים, המונגשת לציבור הרחב ללא תשלום. כל השחקנים בענף - יצרנים, אוניברסיטאות ומפתחי תוכנה הפועלים באופן עצמאי - יכולים להשתמש במידע המצטבר.

במאן מדגישים, כי מהלך זה מאיץ את התקדמות התחום, תורם לסטנדרטיזציה של פורמטי הנתונים, מאפשר השוואה עקבית של תוצאות ומתודולוגיות, תומך במחקר מדעי ומפשט את שיתוף הפעולה עם שותפים חיצוניים. לדברי החברה, מערכי נתונים מסוג זה - כגון MAN TruckScenes - הם נכס חשוב בפיתוח מונחה־נתונים, תחום שזכה עד כה להתמקדות בעיקר ברכבי נוסעים, ולא ברכבי משא.

מערך הנתונים שפורסם כעת ממפה בעיקר סצנות נהיגה בכבישים מהירים בגרמניה, בנתיבי גישה רלוונטיים ובסביבות מסופים. הוא נועד לתמוך בתרחישים של 'hub-to-hub transportation' - תובלה בין מרכזים לוגיסטיים, ומשמש בסיס ליישומים של נהיגה ללא נהג. בערכת החיישנים נתונים מארבע מצלמות, שישה לידרים, שישה מכ"מים, שתי יחידות מדידה אינרציאליות (IMS) לקביעת מיקום מדויק בחלל ונתוני GNSS (מערכת ניווט לווייני) ברמת דיוק גבוהה.

למעשה, MAN TruckScenes הוא מערך הנתונים הראשון שכולל נתוני מכ"ם D4 (ארבעה ממדים) עם כיסוי של 360°. הדבר הופך אותו למערך נתוני המכ"ם הגדול ביותר הכולל תיבות תוחמות תלת־ממדיות. הסצנות שצולמו כוללות גם תיעוד של תנאי מזג אוויר משתנים. כל סצנה כוללת את נתוני החיישנים והרכב מרצף נהיגה יחיד לצד הערות המתארות את מצב הנהיגה, תנאי הסביבה וסימונים של אובייקטים שמקיפים את הרכב.

המידע המצטבר הוא תשתית ללמידת מכונה, המשמשת לפיתוח רשתות מידע חכמות לנהיגה אוטונומית. השימוש במערכי נתונים ציבוריים מאפשר גם הערכה סטנדרטית של ביצועים ואיכות בזיהוי סביבתי, ומקל את המעקב אחר שיפור מתמשך בתחום. מערך TruckScenes זמין להורדה ללא תשלום באתר: www.man.eu/truckscenes.

מאז 2022 מאן משתפת פעולה עם 11 שותפים במסגרת פרויקט ATLAS-L4 - יוזמה לפיתוח משאית אוטונומית המיועדת לתנועה בכבישים מהירים בין מרכזים לוגיסטיים. הפרויקט מתבסס על חוק הנהיגה האוטונומית שאושר בגרמניה ב־2021, אשר כבר כיום מתיר נהיגה ללא נהג במסלולים מוגדרים ובליווי פיקוח טכני.

סיום הפרויקט מתוכנן לשנת 2025, ובמהלכו יבוצעו נסיעות מבחן של אב־טיפוס בכביש מהיר עם נהג בטיחות. היעד: כניסה לייצור סדרתי של משאיות אוטונומיות עד סוף העשור.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן