וולוו משיקה מערכת הגבלת מהירות אוטומטית
חטיבת המשאיות של וולוו חשפה לאחרונה שירות חדש המאפשר להפעיל הגבלת מהירות אוטומטית באזורים גיאוגרפיים מוגדרים מראש. המערכת נועדה להגביר את הבטיחות בדרכים ובסביבת העבודה של המשאיות.
למערכת החדשה, המכונה "אזורי בטיחות", יתרונות כגון תנועת משאיות בטוחה יותר באזורים עירוניים עמוסים, הפחתת נזקים בתוך מתחמי חניה ומחסנים והפחתת הלחץ מנהגים, היודעים כי לא יחרגו בטעות מהמגבלות שנקבעו. וולוו היא אחת מיצרניות המשאיות הראשונות שהשיקה שירות מסוג זה.
באמצעות קביעת אזורי בטיחות, חברות התובלה יכולות להגדיר מגבלות מהירות לכל משאית הנכנסת לאזור גיאוגרפי שנקבע מראש, בטכנולוגיה המכונה לעיתים קרובות "גיאופנסינג". כאשר המשאית פועלת בתוך האזור, המנוע מגביל את התאוצה באופן שלא יתאפשר לחרוג ממגבלת המהירות. במקרה שהמשאית נכנסת לאזור במהירות גבוהה מדי, היא בולמת באופן פעיל עד להשגת המהירות המותרת.
השירות מאפשר לחברות להבטיח שהמשאיות שומרות על מהירות נמוכה גם במקומות רגישים כגון נמלים, מרכזים לוגיסטיים, אזורים עירוניים סואנים או סמוך לבתי ספר. מנהל הצי מגדיר את האזורים על גבי מפה דיגיטלית, קובע את מגבלת המהירות המותרת ושולט באילו משאיות יופעל השירות. הנהג רואה בתצוגת המחוונים התרעה ברורה שהוא נמצא באזור מוגבל מהירות ומה המהירות המרבית המותרת.
"אזורי בטיחות" הוא שירות מנוי כחלק מ־Volvo Connect, הממשק הדיגיטלי של וולוו לשירותי ניהול צי. בפורטל Volvo Connect מנהל הצי מקבל הודעת אירוע בכל פעם שמשאית נכנסת לאזור מוגדר או יוצאת ממנו, וכן התרעות על חריגה מהמגבלה.
השירות זמין במשאיות הכבדות של וולוו, דגמים FH, FM ו־FMX Euro 6, וכן במערכות הנעה חשמליות, כולל דגם Volvo FM Low Entry החדש, שהוא משאית חשמלית המתאימה במיוחד לתנועה עירונית. ההשקה תחל ביוני 2025 למשאיות חדשות, ומספטמבר תורחב למשאיות קיימות.
בוולוו מציינים כי השירות משתלב באסטרטגיית החברה, המתואמת עם מדיניות האיחוד האירופי, להשגת "חזון אפס תאונות" עד שנת 2050.
אזורי בטיחות - כיצד זה עובד
השירות ב־Volvo Connect משלב מיקום GPS של המשאית עם כללים שנקבעו לאזורים מסוימים במפה. יחידת הטלמטיקה שעל המשאית משדרת את מיקומה ומקבלת הוראות בהתאם להגדרות מנהל הצי. אפשר להגדיר מגבלות מהירות מותאמות אישית מ־20 קמ"ש ומעלה, ובכל משאית אפשר להפעיל עד 300 אזורים פעילים בו־בזמן.
המערכת מגבילה אוטומטית את בקרת השיוט למהירות המרבית שהוגדרה לאזור. עם הכניסה לאזור המשאית בולמת אוטומטית עד לעמידה במגבלה. הנהג מקבל התראה על כך בתצוגת המחוונים, אך יכול לעקוף את ההגבלה בלחיצה על דוושת ההאצה. עם זאת בעת שימוש בבקרת שיוט אי אפשר לקבוע מהירות גבוהה מזו שהוגדרה באזור. כל אירועי הכניסה, היציאה, החריגה או העקיפה נרשמים ומוצגים למנהל צי הרכב.