מערכת היברידית למשאיות
מערכת היברידית חדשה מבית הורס (Horse Powertrain) מאפשרת למשאיות חשמליות להוביל עצים ביערות מרוחקים בצפון שוודיה גם ללא תשתיות טעינה זמינות. החברה סיפקה את טכנולוגיית מאריך הטווח שלה למשאית פיילוט של סקניה (Scania), הפועלת כיום בשירות חברת SCA, אחת מחברות הייעור הגדולות באירופה, במסגרת תוכנית Scania Pilot Partner. הפתרון נותן מענה לאחד האתגרים המרכזיים ביותר במעבר להנעה חשמלית: שמירה על תפוקת עבודה מלאה בתנאי שטח קשים וללא נקודות טעינה.
המערכת משלבת הנעה חשמלית מלאה עם יחידת הארכת טווח בהספק 120 קילו־ואט, המבוססת על מנוע היברידי בנפח 2.0 ליטרים. בניגוד למערכות היברידיות רגילות, המנוע אינו מניע את הגלגלים כלל אלא משמש כגנרטור פנימי שמטעין את מערך הסוללות בזמן הנסיעה. כך הוא מספק רציפות תפעולית גם במסלולים ארוכים, בקור קיצוני או בעיכובים בלתי צפויים שעלולים לרוקן סוללה של משאית חשמלית רגילה.
המשאית פועלת על מסלול של 16 קילומטרים ומבצעת שבעה עד שמונה סבבים ביום - קצב עבודה זהה למשאית דיזל, אך ללא הצורך בעצירות טעינה. התצורה הזו מונעת השבתה תפעולית ומוכיחה יעילות גבוהה במיוחד לענפי תעשייה הפועלים באזורים מבודדים.
מנכ"ל Horse Powertrain, מטיאס ג'יאניני (Matthias Giannini), אמר: "יחידת הארכת הטווח שלנו נחשבת למעין סוללה חלופית ניידת למשאית כבדה: שקטה, יעילה ותמיד זמינה בעת הצורך."
בניסוי לוגיסטי בגרמניה שהתקיים מוקדם יותר השנה הוצגו תוצאות מרשימות: משאית שבה הותקנה המערכת נסעה כמעט 22,000 קילומטרים, פעלה ביותר מ־90 אחוז מזמנה בהנעה חשמלית בלבד והפחיתה יותר מ־90 אחוז מפליטות ה־CO₂ בהשוואה למשאית דיזל.
הטכנולוגיה מבוססת על ארכיטקטורה מודולרית שמקורה ברכבי נוסעים, אך הותאמה לדרישות של משאיות כבדות. המנוע פועל בכל טווח ההספק באופן דינמי, במקום במהירויות קבועות, לשיפור היעילות, צמצום צריכת הדלק והפחתה של רעש ורעידות.
הנתונים שיופקו מהפיילוט בשוודיה ישמשו בסיס להרחבת היישום לענפי ייעור נוספים ולתחומים כבדים אחרים הנאבקים במגבלות תשתית. המערכת נועדה לאפשר מעבר הדרגתי לניידות מופחתת פליטות גם בסביבות שבהן הנעה חשמלית מלאה עדיין אינה ישימה.

