משאיות כרייה נקיות פעילות במכרות באוסטרליה
בימים אלה עוברת היבשת האוסטרלית מהפכת כרייה ירוקה, בעת שמשאיות המונעות במימן ובחשמל החלו לפעול במערב אוסטרליה כשהן משולבות בתעשיית הכרייה. מדובר במשקל תובלה גבוה במיוחד. השאיפה היא להפוך את הענף לידידותי יותר לסביבה. ההערכות הן שמנועי הדיזל אחראים לעד 50% מפליטות הפחמן הדו-חמצני בתעשיית הכרייה העולמית.
המשאית הראשונה היא אבטיפוס מדגם T 264 שמונעת באמצעות תאי דלק (מימן) של חברת ליבהרר. מפעילת המשאית תהיה חברת Pilbara, שהזמינה משאית אחת לבדיקה תפעולית בתנאי שטח. המשאית נבדקת במכרה של החברה הנמצא ליד נולגינה.
בקרבי משאית הכרייה הותקנה סוללה גדולה בקיבות חשמלית של 1.6 מגה-ואט שעה ו-500 קילוואט תאי דלק, שיכולה לאחסן יותר מ-380 ק"ג מימן נוזלי. המשאית מתודלקת במימן נוזלי במפעל שמספק מימן בתצורה של גז ונוזל, במרכז האנרגיה הירוקה של חברת הכרייה באתר Christmas Creek. ההמרה למימן נעשית באמצעות אנרגיה ירוקה מקומית (שמש ורוח), לפיכך המימן המופק מסווג כמימן ירוק. למעשה זו משאית המימן הירוקה הראשונה בעולם שמונעת על ידי אנרגיה ירוקה באוסטרליה.
המשאית הנקייה השנייה היא משאית כרייה מיוחדת. הרכב הכבד הוסב ממשאית קטרפילר 777 לעבודה באמצעות סוללות חשמליות. את עבודת ההסבה המאתגרת ביצע קלייטון פרנקלין, מהנדס חשמל. ב-2021 הוא הקים חברה משלו, Electric Power Conversion Australia, והשקיע חמישה חודשים ו-2.5 מיליון דולר בהסבת משאית הכרייה הגדולה, 777, במשקל כולל של 160 טונות, מדיזל לחשמל.
המשאית של קטרפילר היא אחת ממשאיות התובלה הנפוצות ביותר בענף הכרייה האוסטרלי. יש לה כושר נשיאה עצום ואמינות טכנולוגית מוכחת. בהסבה של משאית הדיזל לחשמלית הוצאו יותר מ-5.9 טונות של רכיבים שהוחלפו בשש סוללות, שכל אחת מהן שוקלת 1.2 טונות. בסך הכול המשאית קלה יותר כעת ב-2.5 טונות.

