מהלכי מיזוג של ניסן וטויוטה
ב־23 בדצמבר 2024 חתמו ניסן (Nissan) והונדה (Honda) על מזכר הבנות לבחינת מיזוג אפשרי בין השתיים - מהלך שהיה לו פוטנציאל לשנות את מפת תעשיית הרכב היפנית. אלא שכעבור פחות מחודשיים, ב־13 בפברואר 2025, הופסקו השיחות באופן רשמי. אחת הסיבות המרכזיות הייתה התנגדות של ניסן להיהפך לחברה בת של הונדה. אף ששיתוף הפעולה בתחומים רכב חשמלי ותוכנה נמשך, רעיון המיזוג המלא ירד מהפרק.
על רקע השיחות הכושלות, יו"ר טויוטה, אקיו טויודה (Akio Toyoda), הצהיר בינואר בתערוכת CES שניסן מעולם לא פנתה לטויוטה בנוגע למיזוג רחב יותר, וטען כי צירוף חברות לתאגיד-על אחד היה כנראה נבלם בשל חוקי הגבלים עסקיים.
עם זאת עיתון Mainichi Shimbun מדווח, כי לאחר כישלון המיזוג בין ניסן להונדה, גורם בכיר בטויוטה פנה לניסן לבחינת שותפות כלשהי. ניסן סירבה להגיב, וטויוטה מסרה כי היא עדיין בודקת את הדיווח.
לטויוטה יש אחזקות בעלות משמעות ביצרניות רכב יפניות אחרות: 20% בסובארו, 5.1% במאזדה, 4.9% בסוזוקי ו-5.9% באיסוזו, לפיכך איחוד עם ניסן היה צפוי לעורר מורכבויות רגולטוריות וכלכליות רבות.
כשטויודה נשאל על ההסכם בין ניסן להונדה בעת חתימתו, הוא הביע אכזבה על היעדרו של תוכן ממוקד מוצרים במסמך, שלדבריו התמקד בסיסמאות כגון "שילוב עסקי" ו"סינרגיה", והציג שאיפה כללית להפוך את יפן ל"מובילה עולמית בתחבורה".
מאז ניסן מנסה להחזיר לעצמה יציבות אסטרטגית. היא הכריזה על גל השקות עולמי של דגמים חדשים, תוך הישענות על שיתופי פעולה עם רנו ומיצובישי לצורך פיתוח דגמים במהירות, בעיקר באמצעות הנדסת תג. שיתוף פעולה מתהדק עם יצרנית הרכב הסינית דונגפנג (Dongfeng) כבר הביא להשקת הרכב החשמלי N7 והטנדר Frontier Pro בגרסת פלאג-אין היברידית.
מנכ"ל ניסן, איוון אספינוסה (Ivan Espinosa), ציין לאחרונה כי החברה פתוחה לשיתופי פעולה חדשים, אך בראש סדר העדיפויות עומד ייצוב פנימי. תוכנית Re:Nissan כוללת קיצוץ 20 אלף משרות, סגירת שבעה מפעלים, צמצום ניכר של השקעות במחקר ופיתוח, ביטול של 6 פלטפורמות רכבים וקיצוץ של 70% במורכבות החלקים, כל זאת תוך המשך השקעה במותג היוקרה אינפיניטי.
את מקור הבעיות, לדבריו, אפשר לראות בהתנהלות כושלת של החברה בעשור האחרון, בהנהגתו של קרלוס גהוסן (Carlos Ghosn), שבימיו ניסתה החברה להגיע ליעד שאפתני של מכירת שמונה מיליון רכבים בשנה. היעד הביא להשקעות יתר בייצור ובכוח אדם. בפועל, בשנת הכספים 2024 הסתכמו המכירות ב־3.3 מיליון רכבים בלבד.
גהוסן עצמו, שברח מיפן ומאז אינו מהסס לבקר את ניסן, טען לאחרונה כי החברה נמצאת ב"מצב נואש", וכי המהלך של הונדה היה למעשה "השתלטות במסווה".
על אף הפסקת שיחות המיזוג, שיתוף הפעולה בין שתי החברות בתחומים של אינטליגנציה ברכב וחשמול צפוי להימשך.