מגהמה - ציי רכב
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

סטלנטיס מפסיקה לייצר מימן

21/08/2025
זמן קריאה: 1 דק'

חברת סטלנטיס (Stellantis), אחד התאגידים הגדולים בתחום הרכב, הודיעה כי תפסיק את תוכנית הפיתוח של טכנולוגיית תאי המימן שלה בגלל אתגרים המעכבים את יישום הפתרון בשוק. לטענת היצרנית, ההחלטה התקבלה "בשל זמינות מוגבלת של תשתיות תדלוק במימן, דרישות הון גבוהות וצורך בתמריצי רכישה חזקים יותר לצרכנים."

בהודעתה ציינה החברה, כי היא אינה צופה אימוץ רחב של רכבים מסחריים קלים המונעים במימן לפני סוף העשור הנוכחי. בשל כך סטלנטיס לא תשיק השנה את סדרת הרכבים המסחריים המימניים, Pro One, כפי שתוכנן.

בכירי החברה הסבירו שהשוק ההידרוגני (מימני) נשאר כנישה ללא סיכוי לרווחיות כלכלית בטווח הבינוני. לדבריהם, פיתוח הטכנולוגיה מצריך השקעות עצומות, ואילו מספר תחנות התדלוק והביקוש המסחרי נמוכים מהצפוי.

החלטת סטלנטיס מצטרפת למגמה עולמית: בפברואר הודיעה קבוצת רנו על פירוק השותפות Hyvia עם חברת Plug Power האמריקנית, והסבירה: "הקושי נובע מהתפתחות איטית מדי של אקוסיסטם המימן באירופה ומהעלויות הגבוהות של פיתוח הטכנולוגיה."

גם חברת הייפ (Hype), מפעילת צי מוניות המימן הגדול בעולם, הודיעה ביוני כי תעבור לרכבים חשמליים באזור פריז. הצי שלה, שהתבסס על דגמי טויוטה מיראי (Toyota Mirai), נועד במקור להגיע ל־1,000 רכבים מונעי תאי דלק.

ביטול הייצור ותוכנית סימביו

לפני ההחלטה תכננה סטלנטיס להתחיל בייצור סדרתי של רכבי מסחר בינוניים המונעים במימן במפעל בצרפת, ובד־בבד להקים קו ייצור לרכבים גדולים יותר בגליוויצה (Gliwice) שבפולין. כעת התוכניות מוקפאות.

ההחלטה עשויה להשפיע על שותפות סימביו (Symbio), מיזם משותף של סטלנטיס עם מישלן (Michelin) ופורביה (Forvia), המתמחה בפתרונות ניידות מונעי מימן. סימביו מעסיקה כ־650 עובדים ומספקת פתרונות לרכבי מסחר, לאוטובוסים ולמשאיות.

מישלן הגיבה בחריפות להחלטה וכינתה אותה "בלתי צפויה, פתאומית ואינה מתואמת", והביעה דאגה לגבי עתיד העובדים במיזם. סטלנטיס הודיעה כי החלה בשיחות עם בעלי המניות של סימביו כדי לבחון את ההשלכות על השוק ולשמור על האינטרסים של החברה.

המשמעות לשוק האנרגיה הירוקה

החלטת סטלנטיס היא מכה נוספת לתחום המימן, שכבר שנים מתקשה להתפתח עקב עלות גבוהה, היעדר תקנים אחידים ומחסור בתשתיות תדלוק. בד־בבד טכנולוגיות חשמליות מבוססות סוללות נהפכות לחלופה המרכזית של מנועי דיזל ובנזין בכלי רכב פרטיים ומסחריים. סטלנטיס, שמנסה לשפר את המכירות באירופה ובארה"ב, צפויה כעת להתמקד בהרחבת היצע הדגמים החשמליים ובהנעת אסטרטגיה חדשה בהובלת המנכ"ל החדש, אנטוניו פילוסה (Antonio Filosa), שצפוי להוזיל עלויות ולחדור לשווקים רווחיים יותר.

 

לפרטים נוספים

 

תא מימן מייצור סטלנטיס

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן